Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skat af aktier ved arv..
Fra : Ukendt

Dato : 18-03-07 10:24

Hej,

Jeg har arvet en lille portefølje med en værdi på ca. 125000,-
Aktierne/obligationer er oprindeligt købt for 12 måneder siden så jeg er
lidt i tvivl omkring hvordan en evt. beskatning vil være ved salg..

Vil der være en fordel i at aktierne ikke blev udleveret til mig men derimod
solgt af boet og herefter afregnet kontant til mig?

Hvis jeg vælger at tage imod dem så er der vist noget om en minimums periode
jeg skal beholde dem i før de ikke længere er skattepligtige..? Er der fra
det oprindelige købstidspunkt eller er det fra jeg får dem overdraget?

Er der nogen der kan hjælpe mig for jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad jeg
skal gøre?!

Mvh
Morten

Fra : Henrik Vestergaard B~

Dato : 18-03-07 12:18

Petersen skrev:
> [...]
> Er der nogen der kan hjælpe mig for jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad jeg

Et efter bedste overbevisning kvalificeret gæt er, at porteføljen er
skattepligtig rent arveafgiftsmæssigt når de overdrages til dig.

Da den dato bliver din "overtagelsesdato", må det være derfra at uret
tæller i forhold til hvor lang tid du skal bevare aktierne før disse kan
blive skattefrie ved værdi over de 125.000,-

Kast evt. spørgsmålet i jura-gruppen også. De fleste jurastuderende
starter jo, ifølge det jeg har hørt, med arveret som tema...

Henrik V Blunck - www.blunck.dk/recommends/adsense/index_da.html
Blogs: www.blunck.dk/blog og www.blunck.dk/tjenfritid
Hillary for President? No way! - www.blunck.dk/politics/clinton

Fra : alexbo

Dato : 18-03-07 12:59

"Petersen" skrev

> Jeg har arvet en lille portefølje med en værdi på ca. 125000,-
> Aktierne/obligationer er oprindeligt købt for 12 måneder siden så jeg er
> lidt i tvivl omkring hvordan en evt. beskatning vil være ved salg..

Der vil kun være beskatning af fortjenesten, så prøv først at se på den.
Hvis ikke aktierne er stegt i værdi, er der ikke nogen skat.
Hvis du under alle omstændigheder hellere vil have kontanter end aktier, så
lad boet sælge dem.

Hvis du skriver aktiekurser i Google vælter det frem med steder hvor du kan
se kurser.
Men det kræver selvfølgelig at du ved hvilke aktier der er tale om.

Den evt. arveafgift er en anden ting, men den afhænger af den samlede arv og
den familiemæssige sammenhæng mellem dig og arvelader.

mvh
Alex Christensen