Grønsisken
Fra : Finn

Dato : 11-03-07 22:32

Vi har i mange år overvejende haft grønirisker
på vores foderbræt, samt de øvrige skovspurv, gråspurv,
blåmejse, musvit, solsort, enkelt dompap m.v.

I år er der ikke så mange grønirisker, men i stedet er
der mange af de mindre grønsisken`er. disse små fugle
synger meget i denne tid og er der nogen her i gruppen der
har oplevet det samme, og kan man måske forvente at se
dem yngle her i haven?
Jeg bor i Hjørring .

Finn

Fra : JB

Dato : 12-03-07 08:41

"Finn" <autzen(fjern)@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> synger meget i denne tid og er der nogen her i gruppen der
> har oplevet det samme, og kan man måske forvente at se

Det er sjovt, du nævner det. Vi har i mange år boet på Midtsjælland, der var
masser af grønirisk og kun enkelte grønsisken. Der var også mange andre
fugle bl. a. stillits.

Nu er vi flyttet til Nordlangeland, og her er der masser af grønsisken, men
her er også mange grønirisk. I det hele taget er der også her mange fugle,
og vi har også stillits her.

Hilsen
Jytte

Fra : Steen

Dato : 12-03-07 18:24

Hej

Jeg har også i år oplevet en stor tilstrømning af grønsisken. Flokke på
20-30 stykker. Sidste år så jeg en enkelt. En flot fugl. Jeg bor i Sæby ikke
så langt fra Hjørring..

Pia

Fra : Jens G

Dato : 12-03-07 18:38

On Sun, 11 Mar 2007 22:32:16 +0100, "Finn"
<autzen(fjern)@post10.tele.dk> wrote:

> [...]
>synger meget i denne tid og er der nogen her i gruppen der
>har oplevet det samme, og kan man måske forvente at se

Vi bor i Ballerup, og har også bemærket flere grønsisken end normalt.
Men jeg synes ikke antallet af grønirisk er dalet.

Bogfinkerne har vi derimod ikke set meget til denne vinter.

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Lise Hansen

Dato : 13-03-07 18:40

Jeg bor i Aalborg.
Jeg har de samme fugle, som du nævner. Det har dog været sparsomt med
grønirisk´er i år; jeg havde kun mange i de dage, hvor der lå sne. De har
sikkert kunnet finde føde andre steder.
Hvert år sidst på vinteren har jeg grøn- og gråsisken på foderbrættet. I år
havde jeg den store "invasion" i sidste uge og i week-enden. Nu er der kun
få tilbage. Jeg regner med, at det er fugle, som er på vej hjem til
Nordskandinavien. I flg. "Nordens Fugle" af Benny Génsbøl er grønsisken en
fåtallig ynglefugl i danske nåleskove. Det samme gælder i øvrigt gråsisken.

Der har også været enkelte kvækerfinker den sidste uge, -de er sikkert også
på vej mod nord.

Hilsen
Lise