Vil det være en dårlig ide?
Fra : Ukendt

Dato : 16-03-07 20:59

Hej.

Vi har en arbejdsplads med ca. 60 medarbejdere, der indimellem alle får brug
for at bruge en række af virksomhedens forskellige dokumenter
(personalehåndbog, standardskrivelser, procedurer, informationer osv.)

I øjeblikket ligger alle dokumenterne blot som filer i et mappesystem.

Kunne det ikke lade sig gøre på fornuftig vis at lave et program ud fra
følgende (mit indlæg og spørgsmål går ikke på, om en vil lave programmet,
det er et projekt, som jeg selv vil gå i gang med. Til gengæld vil jeg høre,
om jeres mening, om det kan lade sig gøre og om det vil være fornuftigt og
hvad i ser af farlige ting ved projektet).

Det er med vilje, at jeg ønsker et program i stedet for en webbaseret
inter-/intranetside-løsning (med mindre fordelene simpelthen ikke tillader
at man undlader at lave det som en webløsning)

Selve programmet skal holde styr på dokumenterne og give forskellige
muligheder for at søge.

Programmet skal selv tjekke for opdateringer, der ligge rpå en server,
således vis administratoren har lagt et nyt dokument, slettet et dokument
eller opdateret et dokument, så ændres disse oplysninger i databasen og
programmet henter, sletter eller opdaterer den pågældende fil / dokument.

Jeg har flere tanker om programmet, men vil lige høre, om det er en født
fiasko / umulig / "dårlig" opgave at gå i gang med.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 16-03-07 22:21

Sørensen skrev:
> [...]
>
> Jeg har flere tanker om programmet, men vil lige høre, om det er en født
> fiasko / umulig / "dårlig" opgave at gå i gang med.

Der findes en hel klasse af den slags programmer. I danmark kalder vi
dem nogle gange for journaliseringssystemer og i udlandet kalder man dem
for Document Management Systems.

Du kan både få dem som købeprodukter (som i "køb en licens") og Open
Source. Prøve at Google lidt omkring efter "Document Management System".

Mvh. Michael.

Fra : John V.

Dato : 19-03-07 01:27

"Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har flere tanker om programmet, men vil lige høre, om det er en født
> fiasko / umulig / "dårlig" opgave at gå i gang med.
Det er selvfølgelig ikke en umulig opgave at gå i gang med - men det er en
STOR opgave at gå i gang med.
Faktisk tror jeg ikke det kan betale sig, medmindre i har planer om at sælge
den udviklede software bagefter.

Det er klart at systemet med at alt bare ligger i mapper i systemet er alt
for gammeldags, har for mange sikkerheds mangler og umulige søgefunktioner.

Hvis du nu begynder med et stykke papir og tegner et diagram over hvad det
skal kunne, er det et godt sted at starte.

Ofte er det også en god ide ikke at slette noget som helst, men gemme
forskellige versioner hver gang noget er blevet ændret (som CVS).

At lave det hele selv, har selvfølgelig også nogle fordele, da man så kan
tilpasse alt efter eget ønske, uden at skulle tilkalde dyre konsulenter hver
gang.

Hvis jeres firma bruger Navision, er det program velegnet til formålet. Man
kan også programmere til det program, se manualen C-Side, der hører med.