Delph / SQL
Fra : Ukendt

Dato : 13-03-07 16:37

Hej

Er der en venlig sjæl der kunne sende mig et stump Delphi kode hvori der
indgår SQL statements? Jeg skal finde ud af hvor meget det afviger fra det
jeg kender i forvejen (PL/1 og Cobol med Embedded SQL)

MvH

Nico

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-03-07 16:40

Hej,

Generelt sender Delphi blot SQL videre til den underliggende database, som
så fortolker det. Der eksisterer altså ikke noget som "Delphi SQL kode", men
mindre du tænker på BDE'en? Den kan klare DBF og paradox. For andre
databaser sendes SQL'en videre til den underliggende database.

Delphi understøtter ikke "embedded SQL".

Hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-07 17:09

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> databaser sendes SQL'en videre til den underliggende database.
>
> Delphi understøtter ikke "embedded SQL".

Så vidt jeg har hørt, er der tale om DB2.
Hvordan ser det så ud, det man sender videre ?
Jeg har p.t. Delphi 6 Personal, så jeg kan ikke rigtig se hvordan man gør.

Nico

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-03-07 19:38

> Så vidt jeg har hørt, er der tale om DB2.
> Hvordan ser det så ud, det man sender videre ?

Se i DB2 manualerne. Delphi ændrer ikke på det man taster ind.

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-03-07 06:15

Uffe Kousgaard wrote:

> "Nico de Jong" <nico_at_farumdata_dot_dk> wrote in message

> Se i DB2 manualerne. Delphi ændrer ikke på det man taster ind.

Nico skriver at ham har D6 personal.
Er der ikke noget med, at diverse DB komponenter ikke var med i den?

Nico:
Når du skriver 'embedded SQL', mener du så inline SQL i Cobol, lidt a la
LINQ.
Jeg kan huske HP lavede sådan noget engang i sidste årtusinde.
Du kan evt. poste et par kode eksempler i Cobol, så kan du få en delphi
oversættelse.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 08:36

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nico skriver at ham har D6 personal.
> Er der ikke noget med, at diverse DB komponenter ikke var med i den?

Korrekt, det er de ikke. Hjælpefilerne er der heller ikke.

> Når du skriver 'embedded SQL', mener du så inline SQL i Cobol, lidt a la
> LINQ.
Netop.
Det var det jeg bruge ifm en større konvertering for en større bank.
Jeg skulle bare vide hvordan man gør sådan noget i Delphi, og det har jeg
fået svar på i andre mails i tråden.

Stor tak til Jer

Nico

Fra : Thor

Dato : 13-03-07 23:51

On 13 Mar., 16:36, "Nico de Jong" <nico_at_farumdata_dot_dk> wrote:
> [...]
> indgår SQL statements? Jeg skal finde ud af hvor meget det afviger fra det
> jeg kender i forvejen (PL/1 og Cobol med Embedded SQL)

Hej Nico

Jeg har lavet 3 uundværlige værktøjer:

Dosql:

f.eks

dosql('update table1 set felt1= '''' ');

Sqlfunc:

if sqlfunc('select felt1 from table1 where ..') = .. then

Openquery/CloseQuery:

try
with openquery('select felt1, ... from table1, table2...where ..')
do
while not eof do
begin
fjong(fields[0].astring, fields[1].asinteger);
next;
end;
finally
closequery;
end;

Al sql er tekststrenge.
Det gavner læsbarheden af koden, at sql ikke er gemt væk i en query.
Hvis det er et meget gustent stort sqludtryk kan det ofte brydes ned
til noget enklere
ved at indlejre flere openquery

Jeg kan godt poste source koden procedurerne, hvis du vil have den.

mvh Thor

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 08:40

>"Thor" <dur.ikke@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Hej Nico
>
>Jeg har lavet 3 uundværlige værktøjer:
>
>Dosql:
>
>Sqlfunc:
>
>Openquery/CloseQuery:

Det var da herlig nemt ! Jeg vil gemme dit tilbud for det tilfælde at jeg
får kontrakten. Nu skal jeg i givet fald (også) vedligeholde gammel
kildetekst, så jeg kan også spionere der, naturligvis
Ihvertfald tak for hjælpen

Nico