Skærme
Fijala 3554
ny skærmindstilling (opløsning)?
Fra : e.c.

Dato : 13-03-07 10:33

Jeg har købt en flad 22" skærm , den er også flot, men skriften bliver
ligesom ulden med den høje opløsning 1600 x 900 det kan jeg vælge og så 1600
x 1024. Ved den højeste bliver det trukket bredt. i manualen anbefales det
1440 x 900 ell. 1680 x 1050 Det kan jeg ikke vælge på min stationære som er
flere år gammel. Er mit grafikkort for gammelt mindest 4 år, et Woodoo 3
tror jeg. Er der en forklaring. Jeg har ikke kørt driver til den ny skærm
endnu.

Mvh.

Sigurno

Fra : e.c.

Dato : 13-03-07 11:06

> flere år gammel. Er mit grafikkort for gammelt mindest 4 år, et Woodoo 3
> tror jeg. Er der en forklaring. Jeg har ikke kørt driver til den ny skærm
> endnu.
Det var nok forkert det jeg skrev, det er vel det her: Invida Geforce FX
5200

Sigurno

Fra : J

Dato : 13-03-07 12:32

On Tue, 13 Mar 2007 10:32:55 +0100, "e.c." <pawlova@cafeer.dk> wrote:

> [...]
>tror jeg. Er der en forklaring. Jeg har ikke kørt driver til den ny skærm

For det første: hvilket pixel antal har skærmen ?
Jeg vil skyde på 1680x1050. Så er skærmen langt bedst ved opløsningen
1680x1050, og ikke nogensomhelst anden. Den bliver uskarp ved andre
opløsninger. Fladskærme er IKKE trinløse.

Pixels er nemlig sådan nogle små celler i overfladen af skærmen, som
billedet kommer ud igennem.

Ved andre opløsninger går det ikke op, skærmen må fedte med en
siksakkurs, hvor den kommer lidt for lidt i den ene celle, og lidt for
meget i den næste, - og resultatet er et sløret billede.

Geforce 5200 er ikke det mest moderne grafikkort. Der findes nyere agp
kort som bedre kan de nye widescreen formater. Widescreen er en
forholdsvis ny ting, er kommet inden for det seneste år, cirka.

Det er driveren til grafikkortet, der er vigtig.

Der skal principielt ingen driver til skærmen. Kun til styring af
kontrast og sådan noget.

Jeg ville anbefale at købe et nyt grafikkort, f.eks. dette 7600, der
er uden blæser:

John

Fra : e.c.

Dato : 13-03-07 12:46

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville anbefale at købe et nyt grafikkort, f.eks. dette 7600, der
> er uden blæser:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260630
>
> mvh
>
> John

klip>

Tak det var klar tale. Kan min 1200 Thunderbird mon "bære" det nye
grafikkort mon?

sigurno

Fra : J

Dato : 13-03-07 14:49

On Tue, 13 Mar 2007 12:46:12 +0100, "e.c." <pawlova@cafeer.dk> wrote:

>"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

>klip>
>
>Tak det var klar tale. Kan min 1200 Thunderbird mon "bære" det nye
>grafikkort mon?

Hmm, det værste er om bundkortet har agp4x. For ag4x og agp8x er gerne
compatible (det anbefalede kort er 8x). Men kortet kan ikke køre i en
agp2x slot !
Hvis du har en agp2x slot (som f.eks. voodoo3 er et agp2x kort), så er
der ikke store chancer for at kunne isætte et moderne grafikkort.
Desværre.

Ellers mener jeg, at grafikkort kører deres eget løb uden at plage
cpu'en. Men strømforsyningen kan få det hårdere. Dog er omtalte
grafikkort et uden blæser, og de bruger ikke så meget strøm som
rigtige hardcore kort.

Hvis du røber hvilken skærm, det er. Samt hvilket bundkort. Så kan man
bedre hjælpe, og andre kommer måske på banen også.

mvh

John

Fra : sigurno

Dato : 15-03-07 11:39

> Hvis du røber hvilken skærm, det er. Samt hvilket bundkort. Så kan man
> bedre hjælpe, og andre kommer måske på banen også.
>
> mvh
>
> John

Det vil jeg da, det er en 22" BENQ. Jeg ville have købt en ACER men eksp. i
Elgiganten sagde at jeg skulle vælge den og ikke den jeg kiggede på, og da
jeg slet ikke kunne sige for eller imod kun se på udseendet, så fulgte jeg
hans opfordring. Er det dette der er bundkortet:AMD Athlon Thunderbird
1Ghz,eller Asus A7pro, eller Ibm deskstar 75GXP 45GB, Asus GEforce GTS Pure
64MB. Det var de dyre ting

Sigurno

Fra : J

Dato : 15-03-07 15:50

On Thu, 15 Mar 2007 11:39:13 +0100, "sigurno" <pawlova@cafeer.dk>
wrote:

> [...]
>jeg slet ikke kunne sige for eller imod kun se på udseendet, så fulgte jeg
>hans opfordring. Er det dette der er bundkortet:AMD Athlon Thunderbird

Det bundkort A7Pro har en manual:
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Det tager laaaang tid at hente den. Men der står i manualen at det har
en AGP4x slot. Så er det da ikke så gammeldags.

Skærmen:
http://www.prad.de/guide/screen3631.html
1680x1050

>eller Ibm deskstar 75GXP 45GB, Asus GEforce GTS Pure
>64MB. Det var de dyre ting
75gxp er utilstrækkeligt. Der skal både type og model. Det står nok
under bunden på kabinettet.

Så er jeg lidt forvirret. Nu har du nævnt 3 grafikkort: Voodoo3,
Nvidia FX 5200, og nu noget Asus V7700 Geforce2 GTS

Sidstnævnte kan man downloade driver til her:
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us
hvis du søger på V7700, og vælger V770 series

Nyeste driver er fra 2004, og er på 14 Mbyte (til Windows XP).

Det er et agp 4x kort. Det vil jeg skyde på nok kan sættes til
1680x1050 med en opdateret driver.

Du kan også hente en nyere driver fra www.nvidia.com
måske er det bedre. Det er ialfald en meget større fil.

Kender du proceduren for at installere en ny grafikkort driver ? Det
er ikke helt ligetil. Normalt skal den gamle afinstalleres først. I
Kontrolpanel, 'Tilføj Fjern Programmer'.

Hvis du har sådan et V7700 kort, kan jeg dårligt se noget grund til at
købe et andet. Med mindre det altså ikke kan dette med 1680x1050.

mvh

John

Fra : sigurno

Dato : 16-03-07 09:28

> On Thu, 15 Mar 2007 11:39:13 +0100, "sigurno" <pawlova@cafeer.dk>
> wrote:
>
> Så er jeg lidt forvirret. Nu har du nævnt 3 grafikkort: Voodoo3,
> Nvidia FX 5200, og nu noget Asus V7700 Geforce2 GTS

følgende er afskrevet fra fakturaen til pc'en: AMD Athlon Thunderbird
1Ghz,eller Asus A7pro, eller Ibm deskstar 75GXP 45GB, Asus GEforce GTS Pure
64MB. Så det er det der er i den. Jeg prøver, noget af det du har anvist,
ellers finder jeg en der kan hjælpe. Takker for din indsats.

Sigurno

Fra : Bruno

Dato : 13-03-07 15:43

J wrote:
> Geforce 5200 er ikke det mest moderne grafikkort. Der findes nyere agp
> kort som bedre kan de nye widescreen formater. Widescreen er en
> forholdsvis ny ting, er kommet inden for det seneste år, cirka.

Der skulle altså være ret gode chancer for at få et GeForce 5200 til at
vise fx. 1680x1050, men det kan være en god ide at hente en ny driver.
Den fås hos www.nvidia.com og er driveren ikke nok så findes der
værktøjer som fx. powerstrip til at gennemtvinge en ønsket
opløsning/frekvens.

> Det er driveren til grafikkortet, der er vigtig.
>
> Der skal principielt ingen driver til skærmen. Kun til styring af
> kontrast og sådan noget.

Hvis ellers grafikkort og skærm får talt sammen således at computeren
får og vide hvilke opløsninger skærmen kan arbejde med. Hvis der er en
driver til skærmen er det en god ide at installere den, det udelukker om
ikke andet en fejlkilde.

> Jeg ville anbefale at købe et nyt grafikkort, f.eks. dette 7600, der
> er uden blæser:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260630

Jeg ville prøve en ny driver først. Skærme i bredformat har eksisteret i
mange år, siden før LCD skærmene, og det er bare nyt de står på næsten
et hvert skrivebord.

Mvh
Bruno

Fra : sigurno

Dato : 15-03-07 11:49

> [...]
> mange år, siden før LCD skærmene, og det er bare nyt de står på næsten et

Den står på 1280 x 768, 1440 x 900 kan jeg ikke vælge, det højeste hhedder
1600 x 1024 det er ikke godt bogstaverne er utydelige.1360 x 768 kan jeg
vælge, det har jeg nu, og det er nok det bedste, mine dig.foto står også
meget godt, jeg havde ikke tænkt at der blev sådan nogle "små problemer".
Var så glad for denne Thunderbird, da jeg købte den.

Mvh.

Sigurno