Regnskab og kontoplaner ??
Fra : Ukendt

Dato : 10-03-07 17:56

Hejsa

Jeg er ny i denne regnskabsverden, men er af den type der gerne vil vide
hvad der er at gøre godt med af penge, så jeg har været på regnskabskursus
- noget der hedder Regnskab 1-4, på Vordingborg Handelsskole.

Der har jeg så lært at bruge en anden kontoplan end den der brugers i et
gratis regnskabsprogram jeg har hentet, som hedder Aslan på www.aslani.dk
- jeg har søgt på google, men har ikke rigtig fundet svar på mit spørgsmål.

Jeg ønsker at redesigne hele kontoplanen, men der er jo noget med nogle
såkaldt "samlekonti" som ved opgørelser overføres til resultat- og
balancekonti, hvordan holder jeg styr på det, sådan at det hele virker
efter at jeg har fumlet rundt i det...??..

Henvis gerne til en side hvor det er beskrevet, hvis det ikke er noget
programspecifikt

Mvh
Carsten

Fra : Karsten H.

Dato : 11-03-07 13:54

Carsten & Ann" <"aeth ] a [ os.dk wrote:
> [...]
> efter at jeg har fumlet rundt i det...??..
>
> Henvis gerne til en side hvor det er beskrevet, hvis det ikke er noget

Der må vel være de basiske retningslinier i den kontoplan, der fulgte med i
det kursus (eller var grundlag herfor), du fulgte som f.eks. det, at det
kaldes dobbelt bogholderi - dvs til enhver debetkonto hører der en
modsvarende kreditkonto?

Det skulle da være muligt at tilrette denne kontoplan til dine ønskemål blot
ved at oprette sumkonti og totalkonti for de enkelte afsnit i kontoplanens
driftskonti - og så navngive dem det til egentlige formål.

Resultat- og balancekonto skulle gerne være oprettet i status, hvor der
posteres/bogføres automatisk.

Dit spørgsmål leder mig hen på den tanke, at du nok skulle repetere det
regnskabskursus, du gik til. Du kunne også købe et regnsskabsprogram, f.eks.
det udbredte Summasumarum, hvor der som udgangspunkt findes en standard
kontoplan, der så igen kan tilrettes dit behov (tror jeg nok).

Ligeledes, er din forretning af en sådan størrelse, at det vil være
nødvendigt med regnskabsaflæggelse i stedet for 2 søm på en væg, bør du nok
henvende dig til en revisor og følge hans anvisninger - bl.a. med hensyn til
en kontoplan passende til forretningstype.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-07 17:25

On Sun, 11 Mar 2007 13:54:17 +0100, Karsten H. <bito@karby.dk> wrote:

> [...]
> blot ved at oprette sumkonti og totalkonti for de enkelte afsnit i
> kontoplanens driftskonti - og så navngive dem det til egentlige formål.

Alt det der har jeg styr på, det er blot det at jeg har haft et kursus hvor
jeg brugte C5, og det bliver hurtig ret dyrt at buge det, så derfor kiggede
jeg på Alsan, men kender det ikke og her lidt svært ved at gennemskue hvad
man gør, altså om man bare opretter en konto, og så er alt som det skal
være..

> [...]
> f.eks. det udbredte Summasumarum, hvor der som udgangspunkt findes en
> standard kontoplan, der så igen kan tilrettes dit behov (tror jeg nok).

Der er også en standard kontoplan i Aslan, blot med helt andre nr. end dem
jeg lige har siddet og lært, og det system med 4 og 5 cifre, som
grundkonti,
det kan jeg godt li' - og ikke som i Aslan, hvor alle konti har 5 cifre, og
bare løber der opad, det andet er lidt nemmereat overskue, synes jeg :)

> [...]
> nok henvende dig til en revisor og følge hans anvisninger - bl.a. med
> hensyn til en kontoplan passende til forretningstype.

Der er ikke regnskabspligt endnu, men går den kommende butikshandel som vi
kunne tænke os, så skal vi da ha' den revisor med som er tilknyttet nu..

Mvh
Carsten

Fra : Karsten H.

Dato : 12-03-07 01:40

> [...]
> kiggede jeg på Alsan, men kender det ikke og her lidt svært ved at
> gennemskue hvad man gør, altså om man bare opretter en konto, og så er

Der er da ingen grund til at skifte en allerede tilpasset fordi man skifter
regnsskabsprogram.

> [...]
> og bare løber der opad, det andet er lidt nemmereat overskue, synes jeg :)

Du kan fortløbende nummere dine konti fuldstændig som du selv vil. F.eks. 5
cifre (det behøver du ikke, nok kun 4) skal du blot lægge de enkelte konto
numre sådan, at der altid er plads til yderligere konto inden for den samme
gruppe. Du kan også altid ændre en overskriftkonto og en sumkonto efter
forgodtbefindende. Det sidste er dog ikke smart inden for det samme
regnsskabsår.

> [...]
> kunne tænke os, så skal vi da ha' den revisor med som er tilknyttet nu..

Så synes jeg, at du skal henvende dig til din revisor og få ham til at
tilrette en standard kontoplan, der dels opfylder dit behov og dels gør det
nemmest for ham. Det bliver det billigste så meget desto mere, at han ikke
først skal til at konvertere til sin måde at lave regnskab på.

Selvom der ikke er regnskabspligt, skal du alligevel vedlægge en
specifikation til din selvopgiver. Et regnskab udfærdiget af din revisor og
bilagt din selvopgiver har de fordele, at dels "letter det skattevæsenets
ligning" og dels skal du ikke bekymre dig skiftende former for beskatninger.