aktier, som er omsætningspapirer m.m.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-02-07 12:21

Hej,

Af ren og skær nysgerrighed:

1) Som auktionær har jeg modtaget et brev hvori
bestyrelsen/repræsentantskabet/somebody ønsker at ændre vedtægterne
sådan at "bestyrelsen bemyndiges til at forhøje aktiekapitalen med
indtil 20 mio. kr med fortegningsret for auktionærerne".

A) Jeg har vist tidligere brugt denne "fortegningsret" til at købe
ekstra aktier der, men er der nogen der gider at forklare ordentligt
hvad det indebærer? Jeg tror nok jeg får rabat eller noget, "special
price"?...

--

2) "Tegningskursen fastsættes af bestyrelsen."

B) Afhænger aktiekurser ikke af udbud og efterspørgsel?

--

3) "De nye aktier skal være omsætningspapirer, skal lyde på navn og kan
ikke transporteres til ihændehaver."

C) Jeg troede omsætningspapirer godt kunne overdrages til ihændehaver?
Nogen der gider forklarer sætningen?

--

4) Erhververe af de nye aktier kan ikke udøve rettigheder, som
tilkommer aktionærer, med mindre vedkommende er noteret i

D) Hvad snakker de om (rettigheder)? Jeg tror ikke jeg står i nogen
aktiebog.

--

5) "Dette gælder dog ikke retten til udbytte og andre betalinger samt
retten til nye aktier ved kapitalforhøjelser."

E) Har de spist svampe?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : joakim

Dato : 27-02-07 19:18

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstra aktier der, men er der nogen der gider at forklare ordentligt
> hvad det indebærer? Jeg tror nok jeg får rabat eller noget, "special

= favørkurs.

Den opnår man hvis de nye aktier tegnes til en kurs der ligger under
markedskursen for de eksisterende aktier.

> --
>
> 2) "Tegningskursen fastsættes af bestyrelsen."
>
> B) Afhænger aktiekurser ikke af udbud og efterspørgsel?

Ikke i dette tilfælde. Her vælger selskabet at fortage en aktieemission med
fortegningsret for de eksisterende aktionærer og eventuelt til favørkurs.
Det er først hvis aktierne udbydes i fri tegning til markedskurs at man kan
tale om egentlig udbud og efterspørgsel.

> [...]
> ikke transporteres til ihændehaver."
>
> C) Jeg troede omsætningspapirer godt kunne overdrages til ihændehaver?

Det betyder at de nye aktier udstedes som navneaktier og ikke som
ihændehaveraktier. Man noteres derfor på navn i selskabets aktiebog ved at
udnytte fortegningsretten.

> [...]
> aktiebogen eller har anmeldt eller dokumenteret sin erhvervelse.
>
> D) Hvad snakker de om (rettigheder)? Jeg tror ikke jeg står i nogen

Rettigheder omfatter f.eks. retten til at stemme på generalforsamlinger. Er
man ikke noteret i selskabets aktiebog, har anmeldt eller dokumenteret
erhvervelsen mister man denne ret.

--

5) "Dette gælder dog ikke retten til udbytte og andre betalinger samt
retten til nye aktier ved kapitalforhøjelser."

Jvf. 4

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-02-07 21:11

joakim> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en
joakim> meddelelse news:cpgdb4-6t7.ln1@news.tdc.dk...
-snip-

joakim> Ikke i dette tilfælde. Her vælger selskabet at fortage en
joakim> aktieemission med fortegningsret for de eksisterende
joakim> aktionærer og eventuelt til favørkurs. Det er først hvis
joakim> aktierne udbydes i fri tegning til markedskurs at man kan
joakim> tale om egentlig udbud og efterspørgsel.

Hvad er en aktieemission og "fri tegning"?

Kan de frit bestemme at kursen f.eks. skal være 50% af markedsprisen?

Hvad får de ud af det? En bonus til aktionærerne?

joakim> Det betyder at de nye aktier udstedes som navneaktier og
joakim> ikke som ihændehaveraktier. Man noteres derfor på navn i
joakim> selskabets aktiebog ved at udnytte fortegningsretten.

Men hvis man vil videresælge dem så skal navnet slettes i aktiebogen
og den nye købers navn derind?

joakim> Rettigheder omfatter f.eks. retten til at stemme på
joakim> generalforsamlinger. Er man ikke noteret i selskabets
joakim> aktiebog, har anmeldt eller dokumenteret erhvervelsen
joakim> mister man denne ret.

Hvilke andre rettigheder er der?

De nye aktier lyder på navn har de lige skrevet (under 3). Betyder det
at man noteres i aktiebogen?

joakim> 5) "Dette gælder dog ikke retten til udbytte og andre
joakim> betalinger samt retten til nye aktier ved
joakim> kapitalforhøjelser."

joakim> Jvf. 4

Er en kapitalforhøjelse = forhøjelse af aktiekapitalen?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : joakim

Dato : 28-02-07 15:05

> Men hvis man vil videresælge dem så skal navnet slettes i aktiebogen
> og den nye købers navn derind?

Nej. Navneaktier skal fra starten være noteret på navn men efterfølgende
købere har som hovedregel ikke pligt til at lade sig notere.

> [...]
> joakim> generalforsamlinger. Er man ikke noteret i selskabets
> joakim> aktiebog, har anmeldt eller dokumenteret erhvervelsen

møderet, taleret, forslagsret, minoritetsrettigheder

> De nye aktier lyder på navn har de lige skrevet (under 3). Betyder det
> at man noteres i aktiebogen?

ja

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-03-07 14:42

joakim> meddelelse news:2rfeb4-hk8.ln1@news.tdc.dk...

joakim> Nej. Navneaktier skal fra starten være noteret på navn men
joakim> efterfølgende købere har som hovedregel ikke pligt til at
joakim> lade sig notere.

Bør de ikke gøre det, for deres egen skyld eller indebærer det kun ret
til at stemme ved generalforsamlingen?

Jeg tror nok jeg har 30 aktier eller lignende. Men jeg har aldrig set
dem, fordi de ligger vel i min bank? Er aktierne jeg ejer, nogen jeg
kunne forlange udleveret og tilsendt min adresse og derefter kunne jeg
sælge dem til en tilfældig mand på gaden for 100 kr (hvis jeg gad)?

> [...]
joakim> generalforsamlinger. Er man ikke noteret i selskabets
joakim> aktiebog, har anmeldt eller dokumenteret erhvervelsen

joakim> møderet, taleret, forslagsret, minoritetsrettigheder

Øøøh...

Møderet over for hvem? Til GF?
Taleret over for hvem? Til GF?
Forslagsret over for hvem? GF?

Hvilke "minoritetsrettigheder" er det?

joakim> ja

joakim> 5) "Dette gælder dog ikke retten til udbytte og andre
joakim> betalinger samt retten til nye aktier ved
> [...]

Og det er noget virksomheden gør når de mangler penge og indebærer
præcist hvad?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Joakim

Dato : 04-03-07 16:52

> [...]
> joakim> lade sig notere.
>
> Bør de ikke gøre det, for deres egen skyld eller indebærer det kun

Hvis man gerne vil deltage, stille forslag, stille spørgsmål, eller
stemme på GF kan det være en meget god ide at lade sig notere, ellers
er det fløjtende ligegyldigt. Som privat småsparer er man alligevel
uden reel indflydelse.

> [...]
> jeg
> sælge dem til en tilfældig mand på gaden for 100 kr (hvis jeg gad)?

Spørger du mig om dine aktier ligger i din bank?

Umiddelbart kunne jeg forestille mig at dine aktier sandsynligvis
er optaget til handel på en autoriseret markedsplads - en børs -
hvorved der ikke er udstedt egentlige aktiebreve (papiraktier) i den
forbindelse. Mon ikke dine aktier blot er registreret på en konto i
Værdipapircentralen oprettet via dit pengeinstitut?

Hvis det ikke er tilfældet, så afhænger svaret af de angivne
bestemmelser for aktiebrevene:

Er aktierne omsætningspapirer, gælder der indskrænkninger i deres
overdragelighed osv. Det skulle meget gerne fremgå af aktiebrevene.

Hvilke aktier taler vi egentlig om her?

> [...]
> joakim> mister man denne ret.

> joakim> møderet, taleret, forslagsret, minoritetsrettigheder

Ja til alle.

> Hvilke "minoritetsrettigheder" er det?

Det vil tage alt for langt tid at gennemgå dem alle sammen, men et
eksempel på en minoritetsrettighed er aktieselskabslovens § 70:

Den lyder sådan her.

"Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når bestyrelsen eller
revisor eller repræsentantskabet finder det hensigtsmæssigt.
Ekstraordinær generalforsamling til behandling af et bestemt angivet
emne skal indkaldes senest 2 uger efter, at det skriftligt er forlangt
af aktionærer, der ejer en tiendedel af aktiekapitalen eller den
mindre brøkdel, som vedtægterne måtte bestemme".

> [...]
> >>
> joakim> Jvf. 4

> joakim> ja
>
> Og det er noget virksomheden gør når de mangler penge og indebærer

Ja, f.eks hvis virksomheden mangler kapital til at foretage
investeringer kan den finansiere disse investeringer ved hjælp af
egenkapital (aktiekapital).

Det indebærer blandt andet at:

- virksomheden sælger nye aktier mod at få tilført kapital og den pris
virksomheden kan sælge sine aktier for, vil afspejle de
investeringsmuligheder, den har.

- aktiekapitalen forhøjes med antallet af de nytegnede aktier x
tegningskurs eller markedskurs, afhængig af om de sælges med eller
uden fortegningsret.

- i det omfang at nye aktionærer indskyder kapital, vil flere
aktionærer fremover skulle dele virksomhedens fremtidige indtjening.

for blot at nævne tre aspekter herved.

Ellers kan jeg varmt anbefale dig at læse det glimrende og
let tilgængelige svar du har fået på dk.videnskab.økonomi mht
fortegningsret.

Fra : Joakim

Dato : 04-03-07 23:10

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> - aktiekapitalen forhøjes med antallet af de nytegnede aktier x
> tegningskurs eller markedskurs, afhængig af om de sælges med eller
> uden fortegningsret.

Rettelse:

En forhøjelse af aktiekapitalen giver virksomheden et provenu svarende
til antallet af de nytegnede aktier x tegningskurs eller markedskurs,
afhængig af om de sælges med eller uden fortegningsret.

Aktiekapitalen forhøjes med den pålydende værdi af de nytegnede
aktier, (ikke at forveksle med markedsværdien).

Eksempel virksomhed X.

Udsteder 1/2 mio aktier hver á nom. DKK 10 (tegningskurs) til en fast
kurs på DKK 200 pr. aktie.

Provenu ved fuldtegning: 1/2 mio x 200 = DKK 100 mio

Virksomhedsens aktiekapital før emission udgør DKK 20 mio

Aktiekapital forhøjes med DKK 1/2 mio x 10 og udgør efter emission
derfor DKK 25 mio.

Markedsværdien af aktiekapitalen er det samlede antal aktier x
markedskursen.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-03-07 01:35

Joakim> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Joakim> news:45eaeb0f$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

Joakim> Rettelse:

Joakim> En forhøjelse af aktiekapitalen giver virksomheden et
Joakim> provenu svarende til antallet af de nytegnede aktier x
Joakim> tegningskurs eller markedskurs, afhængig af om de sælges
Joakim> med eller uden fortegningsret.

Jeg har vist lige købt nogen med fortegningsret...

Joakim> Aktiekapitalen forhøjes med den pålydende værdi af de
Joakim> nytegnede aktier, (ikke at forveksle med markedsværdien).

Jeg kan aldrig huske forskel på pålydende og nominel... Men du skriver
at nominel = tegningskurs herunder... Er pålydende højere end nominel
og lavere end markedsprisen?

Joakim> Eksempel virksomhed X.

Joakim> Udsteder 1/2 mio aktier hver á nom. DKK 10 (tegningskurs)
Joakim> til en fast kurs på DKK 200 pr. aktie.

Joakim> Provenu ved fuldtegning: 1/2 mio x 200 = DKK 100 mio

Joakim> Virksomhedsens aktiekapital før emission udgør DKK 20 mio

Joakim> Aktiekapital forhøjes med DKK 1/2 mio x 10 og udgør efter
Joakim> emission derfor DKK 25 mio.

Det må være 20 mio. + 0.5*10 mio.

Joakim> Markedsværdien af aktiekapitalen er det samlede antal
Joakim> aktier x markedskursen.

Den tror jeg jeg skal have i slow-motion, før jeg forstår det...

1. Det samlede antal aktier = hvad i dit eksempel?
2. Markedskursen = er det 200?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Joakim

Dato : 05-03-07 18:58

> [...]

> skriver
> at nominel = tegningskurs herunder... Er pålydende højere end

Tegningskursen var møntet på de 200 kr og skulle illustrere, at der
ikke var tale om en markedskurs.

Nominel og pålydende værdi er udtryk for det samme. Begge termer
angiver antal aktier x stykstørrelsen.

Som regel vil en akties pålydende værdi være mindre end dens
markedsværdi.

> [...]
>
> Den tror jeg jeg skal have i slow-motion, før jeg forstår det...

> 1. Det samlede antal aktier = hvad i dit eksempel?

25 mio/10= 2,5 mio aktier

> 2. Markedskursen = er det 200?

Nej, markedskursen kendes ikke, lad os antage den er 220 kr pr aktie,
så vil virksomhedens markedsværdi (ikke aktiekapitalens markedsværdi,
som jeg fejlagtigt skrev ovenfor), være 2,5 mio x 220kr

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-03-07 17:08

Joakim> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en
Joakim> meddelelse
-snip-

Joakim> 25 mio/10= 2,5 mio aktier

Joakim> Nej, markedskursen kendes ikke, lad os antage den er 220
Joakim> kr pr aktie, så vil virksomhedens markedsværdi (ikke
Joakim> aktiekapitalens markedsværdi, som jeg fejlagtigt skrev
Joakim> ovenfor), være 2,5 mio x 220kr

Ok, tak... Det bliver jeg nok ikke ekspert i lige foreløbigt men
mindre kan nok også gøre det.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-03-07 01:25

Joakim> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en
Joakim> meddelelse news:67mlb4-1r9.ln1@news.tdc.dk...
-snip-

Joakim> Spørger du mig om dine aktier ligger i din bank?

Det må jo være ligesom et gældsbrev går jeg udfra. Banken sender mig
en opgørelse 1 gang om året hvor der vistnok står hvad mit udbytte
er. Jeg har købt dem gennem banken. Jeg tror nok jeg har fået min
bank-rådgiver til det en gang for laaaang tid siden. Han har vel købt
dem til mig og så ved jeg ikke hvad det indebærer eller hvad han
derudover har gjort

Joakim> Umiddelbart kunne jeg forestille mig at dine aktier
Joakim> sandsynligvis er optaget til handel på en autoriseret
Joakim> markedsplads - en børs - hvorved der ikke er udstedt
Joakim> egentlige aktiebreve (papiraktier) i den forbindelse. Mon
Joakim> ikke dine aktier blot er registreret på en konto i
Joakim> Værdipapircentralen oprettet via dit pengeinstitut?

Kan jeg se det nogen steder?

Hvad bruges mest: Papiraktier eller værdipapircentral-aktier?

Jeg sidder lige og kigger på min "Årlig depotoversigt". Der står en
fondskode: DK0010.... DK. Heraf navnenoteret xx stk.

hmm... Jeg har et gammelt brev fra "Værdipapircentralen A/S", hvor der
står noget om de aktier. Så har jeg måske ikke nogen papiraktier
alligevel...

Joakim> Hvis det ikke er tilfældet, så afhænger svaret af de
Joakim> angivne bestemmelser for aktiebrevene:

Joakim> Er aktierne omsætningspapirer, gælder der indskrænkninger
Joakim> i deres overdragelighed osv. Det skulle meget gerne fremgå
Joakim> af aktiebrevene.

Er du sikker på at det ikke er omvendt? Omsætningsgældsbreve er da
ihvertfald netop lavet for at fremme omsætningen (handlen) med
dem... ? Deraf navnet...

Men jeg tror aldrig jeg har set nogen aktiebreve. Kan man godt bede om
at få aktiebreve i stedet for at få dem registreret hos VP A/S?

Joakim> Hvilke aktier taler vi egentlig om her?

http://www.euroinvestor.dk/Stock/ShowHistorical.aspx?StockId=506337

Jeg har haft dem i +5 år.... Jeg har ihvertfald et brev fra VP A/S fra
7/12-2001, hvor de skriver om de her aktier... At dømme efter den
5-årige graf, syntes jeg da at kursudviklingen ser meget god ud... Er
det ikke nogen udmærkede aktier?

-snip-

Joakim> Det vil tage alt for langt tid at gennemgå dem alle
Joakim> sammen, men et eksempel på en minoritetsrettighed er
Joakim> aktieselskabslovens § 70:

Joakim> Den lyder sådan her.

Joakim> "Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når
Joakim> bestyrelsen eller revisor eller repræsentantskabet finder
Joakim> det hensigtsmæssigt. Ekstraordinær generalforsamling til
Joakim> behandling af et bestemt angivet emne skal indkaldes
Joakim> senest 2 uger efter, at det skriftligt er forlangt af
Joakim> aktionærer, der ejer en tiendedel af aktiekapitalen eller
Joakim> den mindre brøkdel, som vedtægterne måtte bestemme".

Ok, tak... Nåhja... Jeg husker da noget om dengang en udenlandsk
kapitalfond opkøbte TDC og nåede op på tæt på 90%. De skulle vist have
over 90% af aktierne for at ..... gøre et eller andet.

Men problemet var at der var en pensionskasse... Var det PFA, der ikke
gad at sælge fordi de mente at TDC-aktierne var værd at beholde?

Det må da have noget med de minoritetsaktionærer at gøre...

-snip-

Joakim> Ja, f.eks hvis virksomheden mangler kapital til at
Joakim> foretage investeringer kan den finansiere disse
Joakim> investeringer ved hjælp af egenkapital (aktiekapital).

Joakim> Det indebærer blandt andet at:

Joakim> - virksomheden sælger nye aktier mod at få tilført kapital
Joakim> og den pris virksomheden kan sælge sine aktier for, vil
Joakim> afspejle de investeringsmuligheder, den har.

Ok.

Joakim> - aktiekapitalen forhøjes med antallet af de nytegnede
Joakim> aktier x tegningskurs eller markedskurs, afhængig af om de
Joakim> sælges med eller uden fortegningsret.

Joakim> - i det omfang at nye aktionærer indskyder kapital, vil
Joakim> flere aktionærer fremover skulle dele virksomhedens
Joakim> fremtidige indtjening.

Joakim> for blot at nævne tre aspekter herved.

Joakim> Ellers kan jeg varmt anbefale dig at læse det glimrende og
Joakim> let tilgængelige svar du har fået på dk.videnskab.økonomi
Joakim> mht fortegningsret.

Mange tak... Du har ret. Det var et glimrende svar...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Joakim

Dato : 05-03-07 18:52

> Kan jeg se det nogen steder?

Ja. Hvert år sender din bank dig en årsoversigt over dine konti og
depoter til brug for din skatteopgørelse.

Af oversigten vil det fremgå at dine ebh-aktier ligger hos banken i et
opbevaringsdepot der er registreret som et VP-depot.

> Hvad bruges mest: Papiraktier eller værdipapircentral-aktier?

Sidstnævnte naturligvis.

> [...]
> der
> står noget om de aktier. Så har jeg måske ikke nogen papiraktier

Nej. Når dine ebh-aktier er udstedt gennem VP optræder de alene som
registrering i VP's register, dvs der kan ikke samtidig udstedes
aktiebreve.

> [...]
>
> Er du sikker på at det ikke er omvendt? Omsætningsgældsbreve er da
> ihvertfald netop lavet for at fremme omsætningen (handlen) med

Det jeg mente var, at hvis der gælder indskrænkninger i aktiernes
omsættelighed eller hvis aktierne ikke er omsætningspapirer, skal det
angives på aktiebrevene.

> [...]
> 7/12-2001, hvor de skriver om de her aktier... At dømme efter den
> 5-årige graf, syntes jeg da at kursudviklingen ser meget god ud...

Jo, en kursstigning på ca. 900 pct. over 5 år kan man næppe være
utilfreds med, alt andet lige.

> [...]
> have
> over 90% af aktierne for at ..... gøre et eller andet.

Netop. Ejer en aktionær mere end ni tiendedele af aktierne i et
selskab, og har aktionæren en tilsvarende del af stemmerne, kan
aktionæren og selskabets bestyrelse i fællesskab bestemme, at de
øvrige aktionærer i selskabet skal lade deres aktier indløse af
aktionæren. AL § 20 b.

> Men problemet var at der var en pensionskasse... Var det PFA, der
> ikke
> gad at sælge fordi de mente at TDC-aktierne var værd at beholde?

Nemlig.

> Det må da have noget med de minoritetsaktionærer at gøre...

Lige præcis.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-03-07 17:05

Joakim> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en
Joakim> meddelelse news:ik4sb4-a9b.ln1@news.tdc.dk...
-snip-

Joakim> Jo, en kursstigning på ca. 900 pct. over 5 år kan man
Joakim> næppe være utilfreds med, alt andet lige.

Bankaktier har vel været gode... Er det ikke generelt at deres
overskud er eksploderet år efter år, efterhånden? Hvor længe tror du/i
det kan blive ved?

Ærgerligt at jeg ikke havde bedre råd i sin tid for 5 år siden. Men
jeg har vel tjent en lille sjat

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Joakim

Dato : 05-03-07 19:42

> [...]
> ikke
> gad at sælge fordi de mente at TDC-aktierne var værd at beholde?

Det var ATP.