PH værdien igen igen i et nyt akvarie
Fra : Newbie@news

Dato : 26-02-07 21:44

Hej NG

Jeg er næsten lige blevet den lykkelige ejer af et 200L akvarie. Har også et
på 60L og der virkede normal opstart fint.
Men i det store på 200L går alt bare galt.

I bunden ligger en flamingoplade og så er der lagt ca 5-8cm, afkogt næsten
hvidt sand. plus sten og rødder + lidt 'græs lignende planter.
Tilføjet AquaSafe, før og efter var PH værdien 8,5 (14 dage siden)
Tilføjet PH- for 4 dage siden. PH værdi 9 nu er den på 8,5

Kan flamingopladen være med til at vandets ph-værdi ikke ændrer sig? Eller
er jeg bare for utålmodig, selvom jeg synes at der burde ske noget efter 14
dage?

Normalt sænkes ph-værdien sig relativt hurtig, har jeg ladet mig fortælle,
men ik her hos mig.

Hvad kan jeg gøre? Eller skal jeg afvente 14 dage endnu?

NewBien Møller

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-02-07 23:32

> [...]
> Tilføjet AquaSafe, før og efter var PH værdien 8,5 (14 dage siden)
> Tilføjet PH- for 4 dage siden. PH værdi 9 nu er den på 8,5

Postevand er på ca. 7, så der er noget galt. Umiddelbart gætter jeg på sæbe,
men det kan også være stenene eller sandet.

Hvorfor en flamingoplade i bunden - giver det mening?

Mvh Maria

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-02-07 08:07

Hej

Maria Frederiksen wrote:
> Hvorfor en flamingoplade i bunden - giver det mening?

Nogle fisk, specielt en del mellemamerikanske og afrikanske cichlider,
graver en del og hvis man så har nogle store flotte sten, så kan pladen
beskytte mod nedstyrtende sten.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 28-02-07 23:03

Maria Frederiksen wrote:

> Postevand er på ca. 7, så der er noget galt. Umiddelbart gætter jeg på
> sæbe, men det kan også være stenene eller sandet.

Det kommer så sandeligt an på hvor i landet man tapper sit vand.
Her (Århus S) ligger den på 7,6-7,8.

--
Steen Suder

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-03-07 19:42

> Det kommer så sandeligt an på hvor i landet man tapper sit vand.
> Her (Århus S) ligger den på 7,6-7,8.

Der er stadig langt op til 8,5 og 9.

Mvh Maria

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-02-07 23:52

Newbie@news skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> I bunden ligger en flamingoplade og så er der lagt ca 5-8cm,
> afkogt næsten hvidt sand. plus sten og rødder + lidt 'græs
> lignende planter.

Flamingo er rimelig neutyralt, så det burde ikke gøre nogen
forskel.

Der er ingen grund til at koge sandet - bare skyl det godt og
grundigt til skyllevandet er helt rent - bare skyl det under
vandhanen.

> Tilføjet AquaSafe, før og efter var PH værdien 8,5 (14 dage
> siden)

Aquasafe er i bedste fald komplet overflødigt og gavner kun
forhandlerens indtjening.

> Tilføjet PH- for 4 dage siden. PH værdi 9 nu er den på 8,5

Nu har jeg aldrig målt PH i de 40 år jeg har haft akvarie - der
er ingen grund til at gøre en større videnskab ud af det

Hvis vandet er rent og planterne gror - så kom nogle hårdføre
fisk i - det vil så være med til at få gang i akvariet.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Frandsen

Dato : 27-02-07 09:11

"Newbie@news" <mainemarks [at] varmmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Tilføjet AquaSafe, før og efter var PH værdien 8,5 (14 dage siden)
> Tilføjet PH- for 4 dage siden. PH værdi 9 nu er den på 8,5

Ikke forstået. Er den 9 eller 8,5

> Kan flamingopladen være med til at vandets ph-værdi ikke ændrer sig? Eller
> er jeg bare for utålmodig, selvom jeg synes at der burde ske noget efter
> 14 dage?

Der kan være meget kalk i dit sand, sten og vand.

> Normalt sænkes ph-værdien sig relativt hurtig, har jeg ladet mig fortælle,
> men ik her hos mig.
>
> Hvad kan jeg gøre? Eller skal jeg afvente 14 dage endnu?

Hvis det absolut er nødvendigt at sænke pH, så kan di tilføre CO2.

Kan du måle din KH (karbonathårdhed)?

Fra : Newbie@news

Dato : 27-02-07 22:27

Mega mange tak for jeres svar .
--------

> Ikke forstået. Er den 9 eller 8,5

Den dag jeg tilføjede PH- var den 9 og 4 dage senere kun 8,5 og man har
fortalt mig at det burde gå hurtigere at sænke værdien.

Men i dag er der så en anden der fortalte at han tilføjede ph- ca. hver 4
dag i den første måned.
Da vandet også havde en meget høj ph værdi hos ham.
Altså indtil den kom ned på ca. 7-7,5 for fiskenes og plantenes skyld.

> Der kan være meget kalk i dit sand, sten og vand.

> Hvis det absolut er nødvendigt at sænke pH, så kan di tilføre CO2.

Ja, om det er nødvendig ved jeg faktisk ikke, endnu. Men alle skriver jo
heletiden om at den skal HELST være nede på de 7-7,5
Det andet akvarie jeg har 60L har en ph værdi på 6,5-7 men der er grus i og
ikke sand.

> Kan du måle din KH (karbonathårdhed)?

Man har fortalt os at vores vand i huset er middel. Så det kan ikke være
noget der, som tæller ind.

Jan: Hvilke fisk er hårdføre?

Jeg har ikke fundet ud af hvilke fisk jeg vil have i det store akvarie
endnu.
Som det står lige nu med sten, træstubber og planter ser det godt ud. Så
fiskene er blot et plus til 'underholdningen' :')

I det lille akvarie har jeg nogle Guppys, Slørhale, Malle og Platy

Er Guramis svære at holde eller kræver de noget specielt?

Hilsen NewBien Møller

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-02-07 23:15

Newbie@news skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Som det står lige nu med sten, træstubber og planter ser det
> godt ud. Så fiskene er blot et plus til 'underholdningen' :')

Trærødder kan indholde noget farvestof, der farver vandet i
starten - men det er ikke direkte farligt for fiskene.

> I det lille akvarie har jeg nogle Guppys, Slørhale, Malle og
> Platy

De hører alle til "de nemme" og hårdføre - måske med undtagelse
af slørhalerne, der er forædlede guldfisk, og normale foretrækker
lidt køligere vand, end de andre.

Så jeg ville prøve med et par platyer og guppyer og de om de om
de trives.

De vil formentlig få en del unger, hvis de går i det nye uden
slørhaler eller andre fisk - men de bliver nok ædt, når der
kommer andre fisk i også - men så får de mad den dag også

De får også en del unger i øjeblikket - men der bliver de ædt af
slørhalerne eller guppy/platty'erne selv.

> Er Guramis svære at holde eller kræver de noget specielt?

De er rimelig nemme, og det er labyrintfisk, der trækker vejret i
overfladen og ikke ved gæller som de fleste fisk - derfor er de
ikke så sårbare overfor f.x. lidt forurenet vand.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-03-07 17:56

Newbie@news skrev:
> [...]
> men ik her hos mig.
>
> Hvad kan jeg gøre? Eller skal jeg afvente 14 dage endnu?

Vandet de fleste steder i landet er ret hårdt og har som følge
heraf stor bufferkapacitet (=modstand mod pH ændring).

Derfor er vejen, hvis man vil sænke pH på en fornuftigt måde,
at fjerne det meste af hårdheden først.

Ved tilsætning af syre (og pH- er en syre) vil bufferkapaciteten
og pH falde lidt, men pH stiger hurtigt igen. Man kan så gentage så
mange gange man gider og først når bufferkapaciteten er brugt op, og det
kan kræve meget pH-, vil pH falde til stabilt niveau (og evt. for
meget). Desuden
indeholder pH sænkere ofte fosfater, man ikke skal tilsætte sit vand.

-køber man en pH sænker med brugsanvisning, der siger at den kan give
surt vand (uden forbehold for hårdt vand), tror jeg man kunne vinde en
retssag ifgl. købeloven-

Kender man ikke noget til kemi, bør man holde sig til ubehandlet
postevand eller samle regnvand om nødvendigt.

Når forskellige måler forskelligt pH i hårdt postevand, kan de
forskellige værdier være rigtige.
Her i Odense er den ca 7,5 lige fra hanen. Har den stået nogen tid
eller er blevet luftet kraftigt igennem, kan pH let være 8. Har man
samme vand i et akvarium med nogle af de planter, der kan tage CO2 fra
bikarbonaten i vandet og gror de, kan pH sagtens stige til 10.
Forklaringen er, at CO2 er en syre og vandet fra hanen er overmættet m.
CO2. Står det lidt, forsvinder overskudet.

Flamingo er neutralt - betyder intet i denne forbindelse.

Kom lige forbi gruppen og kommer ikke igen, så jeg kan ikke besvare evt.
spgml., men husker jeg ikke forkert, ved Steen Suder alt om dette.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006