Dynamisk eller automatisk oprettelse af fo~
Fra : Ukendt

Dato : 28-02-07 22:52

Jeg (vi) er / vil i gang med et større project, men kunne godt tænke os at
høre jeres kommentarer og meninger om forms bør oprettes dynamisk / manuelt
eller automatisk gennem projektfilen ved programmets opstart. Det skal gerne
ende med et MDI og flerbrugersystem.

I forbindelse med de dynamisk oprettede forms bringer det mig til et afledt
spørgsmål, menlig hvad de to følgende to kodestumper reelt gør og hvorfor de
begge skal være med.

procedure Tform1.FormDestroy(Sender: TObject);
begin
form1:= nil;
end;

procedure Tform1.FormClose(Sender: TObject; var Action: TCloseAction);
begin
Action := caFree;
end;

vh
Knud

Fra : Michael Haase

Dato : 28-02-07 23:51

Knud Bergstein skrev dette den 28-02-2007 22:51:
> [...]
> eller automatisk gennem projektfilen ved programmets opstart. Det skal gerne

Hvis projektet er meget stort med mange forme med mange komponenter på
hver form, med passende værdier for mange, vil det være en fordel at
oprette formene dynamisk, og lade hovedformen samt et evt datamodul
oprette automatisk. Så kan de sidst nævnte bruges til at opbevare
variable, der benyttes i flere af formene.

Hvis du forestiller dig et projekt med 200+ forme og 50-60 komponenter
på hver form, kan du formentlig se at det må sluge en del ressourcer,
hvis alt er oprettet hele tiden. Ved dynamisk oprettelse vil der
formentlig *maksimalt* være 5 forme oprettet ad gangen ved normal brug.
Til gengæld vil det så tage lidt tid ekstra tid hver gang en form skal
oprettes og fjernes igen.

> [...]
> begge skal være med.

> procedure Tform1.FormClose(Sender: TObject; var Action: TCloseAction);

Proceduren giver besked om at form1 skal lukkes og free'es, altså også
fjernes fra hukommelsen, i modsætning til caMinimize (formen minimeres),
caHide (formen skjules kun), caNone (ingenting sker)

--
Michael Haase

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 07:15

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis projektet er meget stort med mange forme med mange komponenter på
> hver form, med passende værdier for mange, vil det være en fordel at
> oprette formene dynamisk,

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad "straffen" er for sådan noget. Jeg
tænker ikke så meget på ressourceforbrug (RAM, tid) under produktion, men
mere på straffen i form af tid brugt på vedligehold.

Nico

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-03-07 08:27

"Nico de Jong" <nico_at_farumdata_dot_dk> wrote in message

> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad "straffen" er for sådan noget.

Straffen er, at du løber tør for ressourcer under afvikling. Det vil sige,
at det fejler i sig selv eller du lægger beslag på så mange ressourcer, at
brugeren ikke kan afvikle andre applikationer samtidigt med din.

Ressourcer er noget andet end RAM. Under Win NT er der generelt rigeligt,
hvorimod Win 9x meget nemt kom til at mangle og Win 3.1 var endnu værre.

Hilsen
Uffe

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-03-07 06:00

"Knud Bergstein" <nospam tak> wrote:
> Jeg (vi) er / vil i gang med et større project, men kunne godt tænke os at
> høre jeres kommentarer og meninger om forms bør oprettes dynamisk /
> manuelt eller automatisk gennem projektfilen ved programmets opstart.

Dynamisk.

> Det
> skal gerne ende med et MDI og flerbrugersystem.

Du skal nok overveje det der MDI, det er ikke særlig brugervenligt.

Stig Johansen

Fra : Kurt G

Dato : 01-03-07 14:39

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dynamisk.

> Du skal nok overveje det der MDI, det er ikke særlig brugervenligt.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen
Et nok dumt spørgsmål: Hvad er MDI?

Mvh Kurt

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-03-07 06:20

Kurt G wrote:

> Et nok dumt spørgsmål: Hvad er MDI?

Du ved godt der ikke findes dumme spørgsmål, kun dumme svar.
MDI står for Multiple Document Interface. Det er en type - analog med
tidligere Word versioner - applikation hvor man har flere vinduer i et
hovedvindue.
Men som sagt *tidligere* Word osv, da selv Microsoft er gået bort fra denne
type UI.

Stig Johansen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-03-07 08:16

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in message

> Men som sagt *tidligere* Word osv, da selv Microsoft er gået bort fra
> denne
> type UI.

Man kan stadig se det i NotePad (svjh).

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 16:32

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dynamisk.

> Du skal nok overveje det der MDI, det er ikke særlig brugervenligt.

Er det noget, du har belæg for at sige? (OK, det er måske en hård
formulering, der let kan misforstås Jeg betvivler det ikke, men sætter
dog ofte kritiske spørgsmålstegn op og mener bare, om det er på baggrund af
en undersøgelse eller din egen erfaringer og hvorfor du evt. mener det)

Er MDI ikke løsningen, når man skal kunne arbejde og veksle mellem flere
arbejdsforms ad gangen?

Fra : Harald

Dato : 01-03-07 18:15

"Knud Bergstein" <nospam tak> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er MDI ikke løsningen, når man skal kunne arbejde og veksle mellem flere

Jeg har lavet flere MDI systemer og syntes at MDI er meget brugervenligt, at
det ikke skulle være brugervenligt (?) har jeg aldrig hørt om.

/HK

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-03-07 06:17

Harald wrote:

> Jeg har lavet flere MDI systemer og syntes at MDI er meget brugervenligt,
> at det ikke skulle være brugervenligt (?) har jeg aldrig hørt om.

Se mit svar til Knud.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-03-07 06:16

> [...]

> af en undersøgelse eller din egen erfaringer og hvorfor du evt. mener det)

Selvfølgelig skal man stille sig kritisk overfor et så kort svar.
Omvendt skriver du ikke noget om hvilken type applikation du(i) skal i gang
med, så reelt kan jeg ikke udtale mig om hvorvidt MDI er en god ide for
jer.

Lad os tage dine spørgsmål:
* Belæg for?
Hmm med mere end et kvart århunderedes erfaring med applikationsudvikling
vil jeg mene, at jeg har en vis form for erfaring.
* Hvorfor mener jeg MDI ikke er brugervenligt?
Der er flere overordnede problemer med MDI.
- Childs er begrænset inden for parent vinduet. Det gør det besværligt at
styre (brugermæssigt) flere vinduer.
- Man kan ikke frit styre størrelser/minimize/maximize. Hvis du kommer til
at 'tile', kan du starte forfra.
- Minimized childs lægger sig 'inde' i parent.
- Man skal brugt crtl-tab i stedet for alt-tab m.m.

> Er MDI ikke løsningen, når man skal kunne arbejde og veksle mellem flere
> arbejdsforms ad gangen?

Kun i applikationstyper som Word og Excel, hvor alle childs er 'ens'.

Hvis du er i tvivl om hvad der passer jer bedst, vil jeg anbefale jer at
lave en minimalistisk prototype, så i selv kan afprøve fordele og ulemper.

Jeg har også lige spurgt vor ven google om jeg er alene i verden:
<http://www.google.com/search?hl=en&safe=off&c2coff=1&q=microsoft+mdi+application+good+bad&btnG=Search>

Stig Johansen

Fra : Harald

Dato : 02-03-07 09:26

> [...]

<klip en masse>

Efter at have læse en del sider der taler imod MDI så må jeg sige at jeg
stadig er uenige med dem alle, MDI er den bedste løsning til nogle
programmer. Nogle af de programmer jeg har lavet kan jeg slet ikke forstille
mig skulle kunne virke uden MDI og de kan ikke designes på andre måder uden
at miste mange fordele.

/HK

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-03-07 13:57

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45e7b310$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> til at 'tile', kan du starte forfra.
> - Minimized childs lægger sig 'inde' i parent.
> - Man skal brugt crtl-tab i stedet for alt-tab m.m.

- MDI applikationer er ikke særlig smart på systemer med mere end 1
skærm...

MVH
Thomas