Indskud i enkeltmandsfirma - må de trækkes~
Fra : Morten

Dato : 27-02-07 16:13

Hej

Jeg har startet enkeltmandsvirksomhed, og ønsker at sætte kr. 50.000,- ind
på firmakontoen til opstart - jeg vil jo dog ikke risikere at blive
beskattet af dem når jeg skal have dem ud igen.

Må jeg lave en konto som hedder "indskud ved opstart" og debitere denne og
kreditere banken når jeg sætter dem ind, og så gøre det modsatte løbene til
den er i 0,- igen?

Alternativt kunne man blot låne pengene til firmaet og kalde kontoen "Lånt
af navn" men så kommer der jo rente-regler osv...

/Morten

Fra : nvm

Dato : 27-02-07 21:42

> Jeg har startet enkeltmandsvirksomhed, og ønsker at sætte kr. 50.000,- ind
> på firmakontoen til opstart - jeg vil jo dog ikke risikere at blive
> beskattet af dem når jeg skal have dem ud igen.

Du betaler ikke skat af overførsler fra virksomheden til privat men af
hvad virksomheden tjener (indtægter fratrukket udgifter).

Fra : Morten

Dato : 27-02-07 22:00

"nvm" <nvm@pengemand.dk> skrev i en meddelelse

> Du betaler ikke skat af overførsler fra virksomheden til privat men af
> hvad virksomheden tjener (indtægter fratrukket udgifter).

.... så jeg kan godt sætte pengene ind og trække dem uden igen uden
problemer?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-02-07 08:19

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote in message

> ... så jeg kan godt sætte pengene ind og trække dem uden igen uden
> problemer?

Ja.

Der er slet ikke krav om, at du skal anvende 2 konti til henh.
privat-økonomi og firma-økonomi og det forklarer måske bedre, at du ikke
bliver beskattet af at flytte rundt på pengene. Som andre siger: Du bliver
beskattet af overskuddet i din virksomhed. Hvad der står på hvilke konti er
fuldstændig ligegyldigt.

Hilsen
Uffe

Fra : Karsten H.

Dato : 28-02-07 10:34

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> beskattet af overskuddet i din virksomhed. Hvad der står på hvilke konti

Lige et supplement:

Det er da rigtigt, at der ikke er noget krav om særskilte bankkonti. Det
bekræftede jeg endda tillige med andre.

Jeg anbefalede blot særskilt bankonto for firmaet ud for visse
forudsætninger og begrundede endda ret tydeligt hvorfor. Desuden er det da
temmelig praktisk at betale sine firmaregninger - specielt dem, der trækker
moms fra en firmakonto - også begrundet i mit sidste indlæg.

Når der alligevel skal afleveres en specifikation - et måske simplificeret
regnskab - kan resultatet skrives direkte ind i selvopgiveren med ét tal.

Afhængig - eller måske ikke - kan det være formålstjenligt - bl.a. i
forbindelse med skatteligning - at lade en revisor udfærdige nævnte
specifikation og så selv bruge tiden til at tjene penge.
Karsten H. (7870)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-02-07 11:06

"Karsten H." <bito@karby.dk> wrote in message

> [...]
> forbindelse med skatteligning - at lade en revisor udfærdige nævnte
> specifikation og så selv bruge tiden til at tjene penge.

Jeg er temmelig sikker på, at JEG skulle bruge meget mere tid på at lave
regnskab, hvis der skulle en revisor ind over. Men sådan er vores
virksomheder og behov så forskellige.

Hilsen
Uffe Kousgaard

Fra : Karsten H.

Dato : 01-03-07 02:09

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
>
> Jeg er temmelig sikker på, at JEG skulle bruge meget mere tid på at lave
> regnskab, hvis der skulle en revisor ind over. Men sådan er vores

Nøh - ikke nødvendigvis. Jeg har egentlig også forklaret, hvilke fordele der
kunne være idet. Det kræver i øvrigt ikke mere omfattende regnskab for at
overlade hele skatteregnskabet til en revisor. Det er trods alt bedre at
bruge tiden på at gøre, hvad man er bedst til - gå ud og tjene flere penge
på kortere tid end du kan spare over længere tid ved at lave noget selv.

Men ellers kan dit utryk selvfølgelig ikke forfægtes - det er heller ikke
meningen.
Karsten H. (7870)

Fra : alexbo

Dato : 27-02-07 21:42

"Morten" skrev

> Må jeg lave en konto som hedder "indskud ved opstart" og debitere denne og
> kreditere banken når jeg sætter dem ind, og så gøre det modsatte løbene
> til den er i 0,- igen?

Ja du kan gøre som du vil, lave en konto, skrive det på et stykke papir,
eller lade helt være, det har ingen betydning.
Din indkomst i firmaet som bliver beskattet, er det overskud firmaet får,
altså forskellen mellem udgifter og indtægter.

Det er helt uafhængigt af hvilke beløb du sætter ind og trækker ud igen, du
kan bruge den samme bankkonto til private og firmamæssige dispositioner, det
betyder ingenting.

Her går jeg ud fra at du har startet et personligt ejet firma.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten H.

Dato : 28-02-07 00:23

Morten wrote:
> [...]
>
> Alternativt kunne man blot låne pengene til firmaet og kalde kontoen "Lånt
> af navn" men så kommer der jo rente-regler osv...

Som personligt drevet firma er det ligegyldigt, da det kun drejer sig om
dine penge fra den ene lomme til den anden. Du bliver altså ikke beskattet
af dine egne penge lige som du kan bruge dem til leverpostej elleru8dgifter
firmaet vedrørende.

Dog vil jeg anbefale en driftskonto til firmaformål alene ud over den, du
allerede har til "husholdningsformål". Nu om dasge hedder det nemkonto.
Din firmakonto kan efter dit eget valg oprettes i en anden bank. Du
overfører blot dine 50k fra din egen konto til firmakontoen. Du hat således
mulighed for bedre styr på firmaøkonomien.

Da det et personligt drevet firma, bliver du beskattet af over-underskud på
din én og samme selvangivelse. Det skal være den udvidede (lige som når du
har eget hus), og der skal vedlægges et regnskab, som du nok bør lade en
revisor udfærdige.

Årsagen til at holde firmaøkonomi for sig er, at såfremt der tjenes penge -
måske mange penge, måske flere end man skal bruge til leverpostej i løbet af
året, kan det måske betale sig at lade sig beskatte efter
firma-skatteordningen lige som ved et ApS. Muligheden kan vælges fra år til
år.

I så fald vil du blive beskattet af firmaets overskud med fradrag for
personlige hævninger (til A-skat) med selskabsskat til de berømte 28% svjh,
og overskydende skat kan fremføres til år, hvor det kniber med økonomien
eller der skal fortages inversteringer i nye driftsmidler (maskiner, EDB,
etc.). Dine personlige hævninger til årets leverpostej vil blive beskattet
efter dit skattekort som normalt.

Uanset, at det i sidste ende er dine egne, højt beskattede, private penge,
vil jeg anbefale ovennævnte firmakonto, hvor du overfører dine 50k kr. Du
kan altid skyde endnu flere penge i, hvis det bliver "nødvendigt". Det er
stadig dine egne penge.

Nu er 50 k kr. også en slags penge, så jeg ville nok lige rådføre mig med en
revisor - evt. med et budget til alm. orientering/planlægning.
Karsten H. (7870)