Spørgsmål til det forbudte akvarie!
Fra : Rasmus Westh

Dato : 24-02-07 23:51

.... søjleakvariet!

Jep, det er noget skidt. Der er alt for langt mellem lyskilden og bunden, de
er alt for smalle osv. Men på mit lille kollegieværelse er det desværre det
eneste jeg har mulighed for at "klemme" ind. Har leget med tanken om at
hænge et 60 liters op på væggnen, men tør ikke rigtigt rode mig ud i at have
100 kg hængende på en kiksevæk (gips). Har allerede erfaret at en hylde hvor
der kun er omkring de 15 kg på kunne give lidt efter på trods adskille
rawlplugs af den rette slags. Derfor overvejer jeg at prøve lykken med et
søjleakvarie, da det trods alt er bedre end ingenting. Har haft akvarie i en
7-8 år, selskabs, prydfiske- og cichlideakvarier, men har holdt et par års
pause pga. pladsmangel og udenlandsophold.

Anyway. Jeg har kigget på sådan et 92 liters Trope akvarie, som er 73 cm i
højden og 44 cm i dia:

http://www.akvanet.dk/nybutik/store.asp?pid=010609&cat=Akvarier&pg=26

Køber det ikke nødvendigvis der, ville egentlig hellere selv køre ud et
sted, men er der nogle forhandlere i Københavnsområdet der har sådanne
akvarier på lager, så man kan se dem før man køber? Har en stribe ekstra
spørgsmål...

Nogen der har ejet sådan et (evt. andre størrelser)?

Hvilke planter egner sig til sådan et højt akvarie? Havde i et 85 liters
akvarie engang nogle planter, mener at det var Anubias, som blev så lange at
de de kunne nå min. 1½ gang rundt langs ruden indvendigt. Ville sådan nogle
kunne gro, på trods af manglende lys? Kan man evt. få en form for vandtæt
lampe man kan sætte ca. midt i akvariet, så planternet får lidt at leve af?

Hvilken pumpe ville være velegnet? Det er kan jo ikke være super meget
bevægelse i vandet.

Hvor meget kan man smide i af fisk, så de stadig trives? Havde forestillet
mig at have prydfisk, et par scalara og noget guramiværk, evt. guppy for at
få lidt liv. Man kan jo på ingen måde udnytte pladsen som i normale aflange
akvarier. Hvordan fordeler fiskene sig - hænger de allesammen oppe i toppen
nær lyset, ræser de rundt nede på bunden ved planterne, oder? Tænkte på fx
når man fodrede dem, om de så ville opdage foderet inden det sank fra
overfladen (man kan selvfølgelig lave tricket med at banke på ruden)...

Legede med tanken om en form for "hylde" ca. midt i akvariet i den bagerste
halvdel, med 5-6 cm bundgrus, hvorfra der kunne gro en plante, for at det
hele ikke var oppe ved bunden. Her kunne man også sætte noget lys i, enten
en form for vandtætte spots som jeg efterspurgte, eller sætte en lampe bag
den (selv om det vel bedst at have lyset forfra, så planterne peger den
vej)... Nogle kommentarer? Ved ikke lige hvordan det skulle fastgøres. En
sugekop på ruden ville nok ikke være smart i længden, men man kunne jo lave
nogle tynde sokler der gik ned til bunden.

Kunne sikkert finde på flere spørgsmål - men vil holde nu, og håbe på at
nogen gider at svare på nogle af de ovenstående spørgsmål. Vil meget gerne
høre alle former for erfaring fra folk der har eller har haft et
søljeakvarie.

På forhånd tak.

Rasmus

Fra : Rasmus Westh

Dato : 28-02-07 20:20

"Rasmus Westh" <rasmuswesth@VARMPOST.com> wrote in message
> [...]
> nogen gider at svare på nogle af de ovenstående spørgsmål. Vil meget gerne
> høre alle former for erfaring fra folk der har eller har haft et

Er mit indlæg usynligt eller hvad?

Rasmus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-02-07 22:35

Rasmus Westh wrote:

> "Rasmus Westh" <rasmuswesth@VARMPOST.com> wrote in message

> Er mit indlæg usynligt eller hvad?

Nej, der er bare ikke nogen af os der tør vove os ud i den diskution.

Det kunne nok fungere med noget kæmpe valisneria og nogle scalarer. Lad være
med guramier, de er labyrintfisk og vil derfor kun holde til i toppen, men
de vil ikke trives i det kraftige lys der skal til for at nå bunden.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Rasmus Westh

Dato : 01-03-07 18:37

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message
> Rasmus Westh wrote:

[blabla søjleakvariespørgsmål]

> Nej, der er bare ikke nogen af os der tør vove os ud i den diskution.

Hmm, kan ikke lige se hvad der er at frygte?

> [...]
> med guramier, de er labyrintfisk og vil derfor kun holde til i toppen, men
> de vil ikke trives i det kraftige lys der skal til for at nå bunden.

Ok, tak for det råd! Det er egentlig rigtigt, har haft en del Blå Gurami i
tidens løb, og de har alle holdt sig oppe nær overfladen. Andre forslag til
fisk der ville egne sig til et søjleakvarie?

På forhånd tak, igen :)

Rasmus

Fra : jane

Dato : 08-03-07 21:29

On 1 Mar., 18:37, "Rasmus Westh" <rasmuswe...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> tidens løb, og de har alle holdt sig oppe nær overfladen. Andre forslag til
> fisk der ville egne sig til et søjleakvarie?

hej rasmus !
Det ville ikke være plads nok til et par scalare - heller ikke til
bare en. ;Måske skulle du vælge guppyer - de er flotte og så sker der
noget, har selv et sekskantet med guppyer. hilsen jane