DØDE FISK! røde gæller?
Fra : sanienjao@hotmail.co~

Dato : 21-02-07 17:48

HJÆLP!

Jeg har en 128l akvarium med en sugemalle, 10 blå-neon fisk og 2
flying fox'. Sugemallen har været i akvariet i 2 uger og ser ikke ud
til at fejle noget. Den bevæger sig kun om natten, men det er vist
normalt. Men 2 dage efter at jeg havde købt 2 flying fox' og 10
neonfisk, døde begge flying fox'! De så ikke ud til at fejle noget,
men en morgen så lå de bare på bunden...

Mine 10 neonfisk er i live endnu(2 dage efter de andres død), men de
har helt røde gæller ligesom de døde flying fox. Er døden på
trapperne? Hvad skal jeg gøre? Jeg har da gjort helt som jeg skulle
mht. opstart af akvarien.

mvh.

SJA

Fra : Martin Bak

Dato : 21-02-07 20:42

<sanienjao@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har helt røde gæller ligesom de døde flying fox. Er døden på
> trapperne? Hvad skal jeg gøre? Jeg har da gjort helt som jeg skulle

Lyder som om det er nyligt opstartet. Er det det?

Sugemallen er en rigtig overlever. den kan klare det utroligste. Neonfiskene
er også relativt hårdføre.

Jeg tror dit vand er forurenet, måske overfodring eller for lange
intervaller mellem vandskift.

Skift straks op mod halvdelen af vandet (temperer det vand du hælder i, og
vær forsigtig når du hælder det i)

Skift ca. 1/3 af vandet dagligt de næste dage på samme måde.

Undlad at fodre et par dage, eller gør det _meget_ sparsomt.

Martin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-02-07 21:34

sanienjao@hotmail.com skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> HJÆLP!
> Jeg har da gjort helt
> som jeg skulle mht. opstart af akvarien.

Det er der så meget delte meninger om, hvad er "man skal gøre",
så du må forklare lidt nærmere om hvad du gjorde for at starte
akvariet op og hvordan du passer det i dagligdagen, så skal vi
nok komme med kommentarer til det.

For det er helt klart, at du har gjort noget galt eller gør noget
galt.

Men det er svært at se, hvad der er galt ud fra din beskrivelse.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Martin Bak

Dato : 21-02-07 22:44

> [...]
> forklare lidt nærmere om hvad du gjorde for at starte akvariet op og
> hvordan du passer det i dagligdagen, så skal vi nok komme med kommentarer

Jeg formoder, at du har set mit svar til SJA, inden du sendte dit indlæg.
Jeg er enig med dig i, at en nærmere redegørelse er nødvendig for en præcis
diagnose. Jeg finder dog indikatorerne tydelige på "dårlig vandkvalitet"
Da det efter alt at dømme er et spørgsmål om hurtig indgriben for at redde
flere fisk fra døden synes jeg at du burde støtte mig i min anbefaling af
øjeblikkelig vandskift.

martin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-02-07 23:48

Martin Bak skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> flere fisk fra døden synes jeg at du burde støtte mig i min
> anbefaling af øjeblikkelig vandskift. martin

Ja da - jeg er helt enig i det - men der er jo ingen grund til at
jeg kommer med de samme råd som dig - dem har han jo fået - jeg
ville mere prøve at finde årsagen til den dårlige vandkvalitet.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : San

Dato : 22-02-07 17:16

Jo nærmere forklaring.

Da jeg startede akvariet, kogte jeg stenene, vaskede sandet, men dog
ikke gjort noget ved de to træ stykker, jeg også har i. Akavriet har
ligget ca. 2 uger, før jeg fik de andre fisk. Jeg fodre kun fiskene 1
gang om dagen, og ikke mere end hvad der lige kan være mellem
pegefingere og tommelfingeren(ikke så meget tror jeg, men er dog bange
for at fiskene skal sulte ;) ). Jeg har en blanding af sand og hvidt
grus(mest sand 5:1), men der hvor lyser fra lampen rammer er det
begyndt at blive lidt gult/brunt! I skyggen er det flot hvidt
stadigvæk.

Vandet er helt klart, men det er som om, der er et fedtet lag olie
agtigt noget på overfladen! Det kommer igen selvom jeg skifter vandet,
kan det være pumpen?

Temperaturen ligger på 25-26 grader.

Ved ikke om pumpen er for kraftig, den er brugt, så ved ikke hvor
meget den kan pumpe, har ikke kassen. Jeg har sat den helt ned til
minimum, da jeg synes at fiskene(neonfiskene) kæmper lidt, når de ikke
gemmer sg bag nogle planter.

Jeg har også fået nogle sorte pels agig alger, de er slet ikke til at
fjerne heller ikke med fingerene! Det er derfor, at jeg fik fat i de 2
Flying Fox, som nu er døde.

Mangler jeg at mere?

mvh. og tak for svarene

SJA

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 08-06-07 23:32

Tag de to stykker træ op øjeblikkeligt!!!

Når de er oppe koger du dem igen og igen til vandet i den gryde eller hvad
du nu koger dem i er klart eller nøsten klart..... Er RET sikker på at det
er det der ødelægger vandets kvalitet!

Så snart de er oppe, skifter du 1/3 af vandet dagligt, til overfladen er ren
og fin....

Derefter lægger du træ stykkerne i igen. Et af gangen, med nogle dages
mellemrum...
Er det nogle der er indkøbt til formålet eller fundet i skoven eller???

Mvh Henrik

Fra : Frandsen

Dato : 11-06-07 09:45

> "San" <sanienjao@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Mangler jeg at mere?

Vandværdierne? nitrit og ammoniak.

Fra : San

Dato : 22-02-07 17:22

Åh ja en ting mere

Jeg gøre ikke noget specielt i dagligdagen, jeg fodre dem bare. Jeg er
ikke klar over, om pumpen bare kan køre hele tiden, så jeg slukker den
engang imellem, dog ikke mere end et par timer. Jeg skifter 1/3 vand
ca. hver månede, det er hvert fald det, jeg kom frem til at man
skulle. Og akvariet får 11 timers lys, men har dog lige sat det ned
til 10 timer, da det måske er det, som gør at bunden bliver gult?

mvh.

SJA

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-07 17:59

"San" <sanienjao@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

jeg tænker straks... har altid lært at man aldrig må slukke sin pumpe, da
der ellers skabes en decideret bakteriebombe i den, som sprøjtes direkte ud
i vandet når man tænder den igen.... noget med at bare en enkelt time med
slukket pumpe er nok til at man forgifter vandet igen når man tænder.....

Men det kan andre med bedre forstand måske bekræfte eller afkræfte?

Finn

Fra : Bainz

Dato : 22-02-07 18:25

Stop med at slukke den pumpe kan det ikke holde til at køre døgnet rundt er
det noget skrammel. Og en stop og start gør at det vand der kommer ud af den
er rigtig rigtig fuld af bakterier. Så var jeg dig vil jeg skifte vand halv
i dag og i morgen ned til akvarie forhadleren med en vand prøve hvis ikke du
ejer test sæt mod nitrat og nitrit selv.
Håber det virker
Mvh
Bainz.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-02-07 19:34

San skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg skifter 1/3 vand ca. hver månede, det er hvert
> fald det, jeg kom frem til at man skulle. Og akvariet får 11
> timers lys, men har dog lige sat det ned til 10 timer, da det
> måske er det, som gør at bunden bliver gult?

Ja det kunne det godt være - hvad bruger du af lysstofrør ?

10-11 timer i døgnet er OK.

Nogle rør er ikke særlig velegnede til akvarier (selvom de sælges
til formålet) - f.x. Grolux......

Hvordan med planter og lign ?

Hvor stort er det - og hvor mange fisk ?

Hvis det er udvendigt filter/pumpe, så må du normalt ikke stoppe
den - men et par timer gør normalt ikke skade.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : San

Dato : 22-02-07 20:38

On 22 Feb., 19:33, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web:www.jve.dk- email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

Det er en 128l akvarium ca. 70cmx40X40 eller noget med 10 blåneonfisk
og 1 malle.

Lampen er en philips TLD 18W/89 Aqua Relle...ser lidt mørk ud inden i,
men ikke meget og lyset er stadig hvidt.

Pumpen er en indvendig filter pumpe, ikke vanvittig stor, og når den
er på minimun, så bevæger bladene sig ikke ret meget. Men det er bare
ud som om det er hårdt for fiskene, men måske er de bare trætte/syge?

Ved ikke hvad planterne hedder, men jeg har 4-5 stk. hurtig voksende
planter, men de er lige sat i sidste uge samtidig med fiskene. Og så
har jeg et par langsom voksende planter. Jeg kan lige finde ud af
deres navne, hvis det har nogen betydning.

mvh

SJA

Fra : Martin Bak

Dato : 22-02-07 21:00

> [...]
> har jeg et par langsom voksende planter. Jeg kan lige finde ud af
> deres navne, hvis det har nogen betydning.

Måske kan det interessere andre. Jeg synes, at det lyder som om at din tank
er fint beplantet.
Den akutte løsning på dit problem er, som jeg har skrevet før, vandskift. Og
bliv ved med, dagligt at skifte vand, indtil fiskene ser sunde ud.

På længere sigt er dit problem nok pumpen, der tydeligvis ikke dur til dit
akvarium. Du skal ikke have en pumpe som du er nødt til at skrue helt ned
for, for at fiskene kan holde balancen. Så er pumpen for stor, eller
forkert. I det hele taget har jeg ikke gode erfaringer med indvendige
filterpumper, men det kan sikkert virke for nogle. Du skal ikke slukke
pumpen. Hvis fiskene ikke trives med flowet, så skulle du hellere helt
fjerne pumpen.

Jeg hæftede mig ved, at du skrev at du var bange for at dine fisk skulle
sulte. Overfordring er skyld i størstedelen af problemer i akvarier. Giv
ikke mere, end der bliver _helt_ spist på ganske få minutter. Det ser ud af
ingenting, men når du kun har 10 neonfisk skal der næsten ingenting til.

Martin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-02-07 22:03

San skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Det er en 128l akvarium ca. 70cmx40X40 eller noget med 10
> blåneonfisk og 1 malle.

OK - der burde være rigelig plads til dem.

> Lampen er en philips TLD 18W/89 Aqua Relle...ser lidt mørk ud
> inden i, men ikke meget og lyset er stadig hvidt.

De skulle være OK.

> [...]
> når den er på minimun, så bevæger bladene sig ikke ret meget.
> Men det er bare ud som om det er hårdt for fiskene, men måske

OK - en udvendig er normalt "bedre" - den indvendige tager lidt
navs i vandet og laver lidt cirkulation og ikke så meget andet.

> [...]
> fiskene. Og så har jeg et par langsom voksende planter. Jeg
> kan lige finde ud af deres navne, hvis det har nogen betydning.

Ja - det er OK - normalt tilråder man, at det står et par uger
med planter - men uden fisk - for at planterne kan komme i
groning, før fiskene kommer i - men det overholder jeg sjældent
selv

Men et nyanlagt akvarie er overhovedet ikke i balance endnu - så
en måned mellem hver vandskifte er for lang tid i starten -
senere når fisk og planter fungerer sammen, så kan der sagtens gå
en måned imellem - og længere, hvis planter og fisk trives fint
sammen.

Så jeg vil tilslutte mig Martin's forslag med nogle meget hyppige
vandskifter i en periode - og sørg for at få suget snavs og
foderester op fra bunden samtidig, da det er med til at ødelægge
vandkvaliteten.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : San

Dato : 23-02-07 09:53

On 22 Feb., 22:02, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web:www.jve.dk- email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

Super! mange tak alle sammen.

Det med at jeg var bange for fiskene skulle sulte er, at de kommer
ikke op og spiser, når jeg giver dem mad...det synes jeg bare ikke er
normalt. Min bror har også en lille akvarium på 54L, der styger
fiskene op og spiser, når der er mad. Mine fisk gemmer sig bare meget
bag platerne ved varmelegmet.

Nu er de forøvrigt blevet tosset lol! de stå samme sted og svømmer op
til overfladen og så hurtigt ned igen...måske er det fordi, de kan se
sig selv i glasset.

Nu vil jeg skifte vandet, troede bare ikke, at man skulle skifte
vandet så tit, fordi fiskene var meget følsomme over for kemikalierne
i vandet.

SJA

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-02-07 15:25

> [...]
> Nu er de forøvrigt blevet tosset lol! de stå samme sted og svømmer op
> til overfladen og så hurtigt ned igen...måske er det fordi, de kan se

Begge dele hænger nok lidt sammen med "sygdom" - vi andre spiser heller
så meget, når vi er syge.

> Nu vil jeg skifte vandet, troede bare ikke, at man skulle skifte
> vandet så tit, fordi fiskene var meget følsomme over for kemikalierne
> i vandet.

Man må vælge det mindste af to onder - for at fjerne det skadelige i
andet, så
må man leve med at der også fjernes lidt af det gode.

Og de kemikalier, der er i vand fra vandhanen er ikke særlig skadelige -
vi andre drikker det jo også uden problemer.

Så skift bare

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : Per, Herringe

Dato : 23-02-07 18:01

I meddelelse: 1172220770.864692.288420@a75g2000cwd.googlegroups.com
skrev San bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> [...]
>
> Nu er de forøvrigt blevet tosset lol! de stå samme sted og svømmer op
> til overfladen og så hurtigt ned igen...måske er det fordi, de kan se

Eller også snapper de luft på grund af iltmangel i vandet. (Forurening giver
jo ofte iltsvind også i vore akvarier)

--
MVH Per, Herringe

Fra : Bainz

Dato : 23-02-07 18:30

Hvad med nitrat og nitrit er der testet for om det er for højdt.......?

Fra : San

Dato : 24-02-07 18:05

On 23 Feb., 18:29, "Bainz" <thunder2...@tiscali.dk> wrote:
> Hvad med nitrat og nitrit er der testet for om det er for højdt.......?

> - Vis tekst i anførselstegn -

Nej det er der ikke blevet testet for, men har skiftet meget af
vandet, burde det så ikke være ok? Men skal nok en tur ned til
dyreforretningen en dag.
Nu gemmer de sig også igen, så tror ikke at det er ilt mangel, da det
kun var den ene dag, de gjorde det.

mvh.

SJA