låne gulplade bil af andet firma
Fra : Robert Eriksen

Dato : 20-02-07 07:52

Jeg havde en frygtelig masse byggeaffald der skulle til
genbrugsstationen her i weekenden.
Til formålet havde jeg så lånt en gulplade varevogn af et firma (ikke
samme firma jeg har mit hverdagsjob i)

Og så var det jeg tænkte at det var der vel ikke engang noget ulovligt i?

Jeg har jo et enkeltmandsfirma, og affaldet stammede fra det firma
(solcenter under ombygning).
Er der noget galt i at et (større) firma, låner en momsfri varevogn ud
til et enkeltmandsfirma så længe bilen ikke bliver brugt til privat kørsel?

Nu hvor Skat åbenbart vil se nærmere på privat brug af firmabiler vil
det jo nok være rart at have styr på, hvis det skulle blive nødvendigt igen.

/Robert

Fra : Nico de Jong

Dato : 20-02-07 10:45

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er der noget galt i at et (større) firma, låner en momsfri varevogn ud
> til et enkeltmandsfirma så længe bilen ikke bliver brugt til privat

Jeg har ikke kunnet finde noget relevant, men jeg ville tro at det er
forbudt.
Biler bliver jo registreret til bestemt formål, f.eks. hyrevognskørsel,
erhvervsmæssig godstransport (af egne varer), osv.
Det kunne også godt tænkes at der er forsikringsting der skal tages i
betragtning.
Hvis jeg var dig, ville jeg fremover nok leje en trailer
Men som sagt: jeg har ikke kunnet finde noget i en eller anden lov

Nico

Fra : Madsen58

Dato : 20-02-07 18:21

Robert Eriksen wrote:
> [...]
> Nu hvor Skat åbenbart vil se nærmere på privat brug af firmabiler vil
> det jo nok være rart at have styr på, hvis det skulle blive

Sikkert helt iorden hvis den bil du lånte er registreret som udlejningsbil.
--
Hilsen Madsen

Fra : alexbo

Dato : 20-02-07 18:22

"Robert Eriksen" skrev

> Er der noget galt i at et (større) firma, låner en momsfri varevogn ud til
> et enkeltmandsfirma så længe bilen ikke bliver brugt til privat kørsel?

Ja, det strider mod at bilen kun må bruges til kørsel vedrørende firmaets
(bilejerens)
momspligtige aktiviteter.

Ligningsvejledningen:
Ansatte, der kører i en firmabil på gule plader, hvor arbejdsgiverne ikke
har betalt moms ved anskaffelsen, anses ikke for at have firmabil til
rådighed, hvis kørslen er lovlig efter momsreglerne, dvs. erhvervsmæssig
kørsel, der vedrører firmaets momspligtige aktivitet.

Erhvervsmæssig kørsel i firmabilen for et andet firma udløser beskatning af
fri firmabil, fordi kørslen anses for privat i relation til det firma, der
har stillet firmabilen til rådighed.

Forøvrigt er det ikke mere end et par dage siden vi sidst linkede til
reglerne.
http://www.skat.dk:80/SKAT.aspx?oID=211410

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 03:37

> [...]
> jo nok være rart at have styr på, hvis det skulle blive nødvendigt igen.

Arbejdede i et lille firma som købte en lastbil. Vi måtte ikke flytte varer
for andre. Hvis vi skulle det, skulle vi faktisk købe vare, have kvit osv.
på det. og så sælge den igen ved leveringen. Men det er jo også lidt en
lusket måde at gøre det på.

/SWP

Fra : Robert Eriksen

Dato : 09-03-07 12:55

Robert Eriksen wrote:

> [...]
> samme firma jeg har mit hverdagsjob i)
>
> Og så var det jeg tænkte at det var der vel ikke engang noget ulovligt i?

Så har jeg sandelig fået svar fra SKAT:

Hej Robert

Der er ingen moms- eller skattemæssige problemer, hvis din virksomhed
lejer varevognen af din arbejdsgiver. Der skal så udstedes faktura med
moms. Vær opmærksom på, at der for udlejer kan være forsikringsmæssige
forhold, der skal iagttages ved udlejning.

Hvis du derimod låner bilen uden at betale vederlag, skal du beskattes
af det, det ville koste dig at leje en bil med tilsvarende
anvendelsesmuligheder, jf. ligningslovens § 16, stk. 3, og
SKAT-meddelelse SKM2006.752.SKAT, pkt. 6. Dette gælder også, hvis den
ansatte anvender arbejdsgiverens bil i eget erhvervsmæssigt øjemed.

Med venlig hilsen
Mogens Damsgaard

SKAT
Kundecentret
Tlf. 7222 1818

Andet afsnit forstår jeg dog ikke helt. Der står jeg skal beskattes af
det det vil koste at leje bilen. Men firmaet står vel stadig til et
moms-smæk?