Vågnede til skrækscenarie..
Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-02-07 08:54

Hej,

her i morges, da jeg stod op mødte jeg et noget grimt syn i mit 325 liters.
3 af mine 4 diskus lå på bunden og gispede, og den 4. svømmer rundt i
overfladen med munden ved vandkanten.
Det samme gør mine neon, men mine sugemaller har det vist fint.

Alle 4 discus´ farver er slet ikke som de plejer, men meget blege.

I går var der intet galt.
Jeg har smidt en iltsten ned, og er ved at skifte vand for at se om det kan
reddes, men har ikke det store håb

Temperaturen er det som den plejer, så det er ikke varmelegeme der er gået
amok.

Vandet plejer jeg at skifte hver 14. dag, så det er ikke gammelt vand der er
i.

Jeg har ikke noget at måle diverse værdier med, men undrer mig over, det er
sket i løbet af natten, i går spiste de fint, det samme foder som de altid
har fået, og ikke fra en ny pakning.

Nogen ideer ?

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-02-07 09:03

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> er sket i løbet af natten, i går spiste de fint, det samme foder som de
> altid har fået, og ikke fra en ny pakning.

Nitrit forgiftning. Det kan ske, hvis bakterierne i dit filter pludselig
dør.

Skift 1/4 af vandet et par gange om dagen de næste par dage.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-02-07 09:21

> Nitrit forgiftning. Det kan ske, hvis bakterierne i dit filter pludselig
> dør.
>
> Skift 1/4 af vandet et par gange om dagen de næste par dage.

tak for dit svar.
Skal jeg gøre noget ved filtret, eller bare lade det genopbygge sig selv ?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-02-07 09:48

Thomas Jensen wrote:

> tak for dit svar.
> Skal jeg gøre noget ved filtret, eller bare lade det genopbygge sig selv
> ?

Jeg ved det ikke rigtig. Da det skete for mig i sommers gjorde jeg ikke
noget, udover at udskyde ferien 2 dage, til kærestens store irretation.

Finder lige bogen og tjekker efter...

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-02-07 09:58

> Jeg ved det ikke rigtig. Da det skete for mig i sommers gjorde jeg ikke
> noget, udover at udskyde ferien 2 dage, til kærestens store irretation.
>
> Finder lige bogen og tjekker efter...

takker.
Ved ikke om det er nitrit, mens jeg tømte vand fra det, havde jeg iltsten i,
og så begyndte den ene diskos og neoenfiskene at gå ned fra overfladen.
Jeg mistænker nu overfordring, skal lige have konfereret med fodermesteren
ang. mængde de har fået de sidste par dage, for meget uspist foder kan jo
give iltmangel.

Skal ned til dyrehandlen imorgen og have testet vandet, har taget en prøve
ud, som er i et rent glas med låg.
Her efter vandskifte, opfører den ene diskos sig næsten normalt, neon
svømmer som de plejer, de 3 diskos på bunden er dernede endnu, men det er jo
bare at give tid og se om de kommer med.

Tak for hjælpen.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-02-07 10:04

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> overfladen. Jeg mistænker nu overfordring, skal lige have konfereret med
> fodermesteren ang. mængde de har fået de sidste par dage, for meget

Det er det samme, der sker hvis filterbakterierne dør. De begynder at rådne
og bruger alt ilten. Overfodring lyder også som en sandsynlig årsag.

> [...]
> svømmer som de plejer, de 3 diskos på bunden er dernede endnu, men det
> er jo bare at give tid og se om de kommer med.

Kan du godt holde temperaturen oppe på diskusfiskenes niveau?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-02-07 10:45

Kan du godt holde temperaturen oppe på diskusfiskenes niveau?

ja, selvfølgelig er den ikke helt stabil ved vandskift, men den kommer
hurtigt op på de 29-30 grader, jeg har kørt med i nogle år, siden mine
diskos var små.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 19-02-07 17:39

> Nogen ideer ?

Det var som Lasse foreslog, Nitrit.
Har lige fået testet vandet.
Det er noget lavere nu, og vil fortsætte med hyppige vandskift indtil det er
væk.
Det kostede så 2 15cm´s diskos, og 5 neon
Men de to sidste diskos ser ud til at klare den.
Så det er jo godt nok.
Tak for hjælpen til Lasse.

mvh

Thomas Jensen