SKAL der være faktura ved salg (kontant el~
Fra : Morten

Dato : 14-02-07 21:58

Hej

Jeg er ved at lave bogføring, og er blevet i tvivl om det er et krav at der
laves en faktura hver gang der sker et salg.

Normalt skriver jeg fakturanummeret ved bogføring i kassekladden, men jeg
har også salg uden faktura - f.eks. folk der afdrager hver måned på en gæld
(hvor jeg ikke går ind hver måned og opretter en faktura på det beløb).

Er det tilladt at bogføre et salg, og debitere "Varersalg" kontoen, uden at
der oprettes en faktura på det?

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 00:22

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (hvor jeg ikke går ind hver måned og opretter en faktura på det beløb).
>
> Er det tilladt at bogføre et salg, og debitere "Varersalg" kontoen, uden

Du kan ikke "debitere" en varesalgskonto for et salg. Så bogfører du det som
værende en udgift for dig.

Sælger du en vare, så skal der ske en kreditering af varesalg og en
debitering af det tilsvarende beløb.

Modtager du pengene med det samme, så debiterer du din kasse, bank eller
hvor pengene nu havner.
Er der derimod tale om et kreditsalg, hvor du ikke får pengene ind med det
samme, debiterer du en konto for debitorer / tilgodehavender.

Dvs. det er når salget sker, at du skal bogføre hele beløbet og ikke først
når du får pengene ind.

Samtidig må du ikke kreditere kontoen for varesalg, når du så engang får
penge ind for et tidlgiere bogført varesalg. Der ser bogføringen således ud:

Beløbet, der kommer ind, krediteres på kontoen for debitorer /
tilgodehavender og modposten, der skal debiteres, må jo så være enten din
kasse, bank eller andet, hvor pengene kommer ind.

Fra : Morten

Dato : 15-02-07 00:49

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

> [...]
som
> værende en udgift for dig.
> Sælger du en vare, så skal der ske en kreditering af varesalg og en

Efter at have skrevet bilag ind 3 dage i træk nu, får jeg stadig byttet
rundt på udtrykkene - men ja, det var det jeg mente.

> [...]
> tilgodehavender og modposten, der skal debiteres, må jo så være enten din
> kasse, bank eller andet, hvor pengene kommer ind.

Ok - men det var ikke så meget det (eller også forstår jeg ikke svaret) -
f.eks:
Hvis jeg snakker med en kunde og aftaler at han overfører 1.000,- nu, og jeg
laver en varer og mailer ham nu.
Kan jeg så godt bare bogføre salget på varersalg, og debitere banken, eller
SKAL jeg oprette en faktura, og bogføre den?

Fra : joke

Dato : 15-02-07 20:43

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> eller
> SKAL jeg oprette en faktura, og bogføre den?

Syntes du spørger om 2 ting nu men prøver lige et skitse og ser om det kan
hjælpe

du sælger for 8.000 kroner excl., aftaler med kunde at betale 4 rater af
2500,-

Du laver så en faktura på 8000 + moms og giver kunden denne sammen med
varen, du skal svare moms af hele beløbet ved næste momsafregningen (også
selvom du ikke har fået alle pengene)

Når så kunden betaler en rate skal det registres under debitorkontoen og
bank eller kassen alt efter hvordan der betales.

Altså med andre ord skal du oprette 1 faktura for et færdigt salg uanset om
du får alle penge eller ej, er der derimod tale om en løbende
ydelse/levering skal du lave 1 faktura pr levering.

Håber det hjælper dig på sporet

Hilsen

Johnny