Mangler routine
Fra : mit navn

Dato : 14-02-07 13:29

Hej NG

Vi sider og nørkler med at få noget til at hænge sammen, men er kørt fast.
Vi har kigget os omkring, men har åbenbart ikke kigget de rigtige steder, og
kan godt bruge et klap med en vognstang, så vi får kigget i den rigtige
retning.

Vi skal bruge en routine, der kan bruges når vi compiler.
Den skal hente data fra en ekstern fil, indsætte det i VB-koden, og
efterfølgende compile, netop den ene applikation.
Derved bliver den indsatte data, altså en del af programmet, uden at det
skal indgå som egentlig kode. Data er helt almindelig tekst, i form af nogen
brugeroplysninger.
Resultatet skal blive, at når programmet vi skriver på afvikles, vil det
fremstå som eks. " Jens Jensens program, på Jørgen Jørgensens PC ".
Uden at det sådan lige kan ændres, da det jo er compilet ind i koden, som en
fast oplysning.

Det er kun selve den ene del af rutinen, vi ikke kan komme igang med.
Alt det med at frembringe data, og efterfølgende få den færdige fil videre,
har vi styr på.

VB-NET, er det vi roder med.

Vi er ikke "proff.", men kæmper da med det
Så vi lige har niveauet på plads

Nogen der har en ide til, hvordan vi kommer igang med at knække den nød. ?
Hvis det altså overhovedet lader sig gøre.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-02-07 14:36

mit navn wrote:
> [...]
>
> Det er kun selve den ene del af rutinen, vi ikke kan komme igang med.
> Alt det med at frembringe data, og efterfølgende få den færdige fil videre,

Hvad vil I med den - I sparer jo ikke tid ved det?

Der er to scenarier:

1. Du fortæller compileren, at det er 'Jens Jensen'-teksten den skal
hente og sætte ind på rette plads i koden.
Herefter compiler du.

2. Du klipper-klistrer 'Jens Jensen'-teksten ind på rette plads i koden.
Herefter compiler du.

A ka' it' se fidusen?

> Vi er ikke "proff.", men kæmper da med det
> Så vi lige har niveauet på plads
>
> Nogen der har en ide til, hvordan vi kommer igang med at knække den nød. ?
> Hvis det altså overhovedet lader sig gøre.

Det er jo selve VB-compileren, I i givet fald skal pille i. Det ville
jeg ikke gøre, hvis det var mig, og jeg er endda proff

Fra : mit navn

Dato : 14-02-07 15:33

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er jo selve VB-compileren, I i givet fald skal pille i. Det ville jeg
> ikke gøre, hvis det var mig, og jeg er endda proff

Hej
Det ligner scenarie 1, vi skal bruge. Klippe klistre dur ikke.
Men hvordan fortæller vi compileren, at den skal hente " Jens Jensen "
teksten, og hvor den skal sættes ind ?
Det er netop det, vi ikke kan finde ud af. Vi kan ikke finde noget info.,
der fortæller os, hvordan man gør det. Er DET en standard future ?

Vi har snart Googlet os skeløjet

Naaa.... vi er heller ikke interesseret i at pille i compileren, vi har bøvl
nok med at få det andet til at hænge rigtigt sammen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-02-07 16:31

mit navn wrote:
> "Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> Det ligner scenarie 1, vi skal bruge. Klippe klistre dur ikke.

Så har du ikke forstået mit budskab ;-(

Essensen i det var, at jeg _ikke_ kan se forskellen i tidsforbrug.

I begge tilfælde skal I foretage en manuel handling, hver gang der skal
kompileres en version. Enten udskifte en 'import-tekst fil', som
compileren skal importere - eller selv importere teksten. For mig at se
er arbejdet det samme.

Bortset fra, at den ene er mulig, den anden formentlig ikke.

Hvis problemet er, at I i een arbejdsgang ønsker at compilere en lang
række varianter af .exe-filen, men med forskelligt indhold, vil mit råd
være: Glem det. Det er slet ikke det, VB er bygget til.

Kig i stedet på Installationsprogrammet*) og lad det lægge de variable
oplysninger i Registreringsdatabasen eller i en .INI-fil. Evt. i
krypteret form, hvis brugeren ikke må kunne ændre værdierne.
Der er funktioner, beregnet til det samme.

*) ikke nødvendigvis VB's deployment wizzard (den har jeg droppet), men
formentlig et professionelt installationsprogram a'la' InstallShield.

> [...]
> Det er netop det, vi ikke kan finde ud af. Vi kan ikke finde noget info.,
> der fortæller os, hvordan man gør det. Er DET en standard future ?

Og det er jo det, der formentlig kræver at I piller i compilerens
indmad. Og det var ikke lige der, jeg ville starte, hvis det var mig.

Fra : mit navn

Dato : 14-02-07 17:03

> [...]
>
> Og det er jo det, der formentlig kræver at I piller i compilerens indmad.
> Og det var ikke lige der, jeg ville starte, hvis det var mig.

Det anede mig nok, at det ikke kunne lade sig gøre.
Det ville ellers være en elegant løsning.
1 applikation med kun 1 "primær-fil", og resten af "maskinen" er standard
Win/NET komponenter.
Det med INI - fil, kan måske bruges. Men, så vidt jeg kan se, kan det kun
gøre INI-filen unik, og ikke selve applikationen.
Det må vi lige kigge lidt på

Jeg kiggede lidt på InstallShield, for et par år siden. Kan være jeg bliver
nød til at kigge på det igen.

Takker for hjælpen.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-02-07 17:27

mit navn wrote:
> "Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Det anede mig nok, at det ikke kunne lade sig gøre.
> Det ville ellers være en elegant løsning.

Det kan vi jo nok diskutere, om det ville
For jeg kan ikke rigtig se det elegante, men det skyldes måske at vi
ikke har hørt om det egentlig formål med at lave en række 'personlige'
..exe-filer.

Ved senere opgraderinger, fejlrettelser (og den slags indtræffer) bliver
det et håbløst cirkus..

> [...]
> Det med INI - fil, kan måske bruges. Men, så vidt jeg kan se, kan det kun
> gøre INI-filen unik, og ikke selve applikationen.

Igen - hvorfor er det så vigtigt, at den er det? Det sikrer jo ikke mod
piratkopiering, hvis det er formålet?

Fra : mit navn

Dato : 14-02-07 23:32

Langt snip----------

> [...]
> det et håbløst cirkus..

> Igen - hvorfor er det så vigtigt, at den er det? Det sikrer jo ikke mod

----------------

Man kan vist aldrig sikrer mod piratkopiering
Det er noget siden jeg har indset, at det ikke er nemt, at sikre sig mod
piratkopiering, derfor har jeg helt opgivet det
Det er jeg bedst kommet omkring ved, ikke at give det nogen væsentlig mening
at piratkopierer. Vi regner med at det vil blive en gratis applikation,
ihvertfald i forbindelse med private brugere.
Gi' det til en ven, tag 20 kopier til dig selv og 20 til familien. Det er
ikke hensigten, det skal være forbudt at kopierer, eller på anden måde
begrænset i det antal man føler nødvendigt. Man skal bare slå sig løs
Jeg er ikke ubegrænset tilhænger af, at alt software skal være gratis, men
jeg syntes også der er grænser for hvad software må koste. I dette tilfælde,
kan vi sikkert finde andre måder at få det betalt på, end direkte at rippe
private lommer.

I dette ene tilfælde, har vi den mulighed, at vi sikrer applikationen med
"funktionssikring". Kan man vist kalde det, med et lidt forkvaklet udtryk.
Det er en slags onlinetjeneste, og applikationen vil så kun kunne anvendes
mod én "pipe". Sådan kan man vist bedst udtrykke det
Brugeren skal så selv vælge, hvilken "pipe" det skal virke på, og
efterfølgende virker applikationen kun med denne "pipe", og ikke andre.
Vil brugeren benytte en ny "pipe", eller en "pipe" mere, kan brugeren bare
hente endnu en applikation.

Vi kan vælge at gøre det til en variabel, hvilken "pipe" der benyttes. Men
det vil fjerne en væsentlig del af applikationens funktionssikring. Derfor
er vi ikke meget for at gøre det.
Nu har vi ikke udviklet noget så vigtigt, som en software der kan lave
kaffe, men jeg syntes det er vigtigt med denne applikationssikring.

Den med ini-fil, kigger vi på, og den er sikkert god nok, hvis vi gør det
rigtigt.
Jeg vil tage den tråd op, med den anden halvdel af programeringsteamet, når
vi i næste måned har sovet igennem