Hvordan fanges denne exception
Fra : Ukendt

Dato : 13-02-07 23:55

Hej.

Jeg får denne Debugger Exception Notification:

Project Project1.exe raises exception class EDBClient with message 'Field
Value Required'.

Men hvordan fanger jeg denne exception?

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 14-02-07 09:48

"Knud Bergstein" <nospam tak> skrev i en meddelelse
> Jeg får denne Debugger Exception Notification:
> Project Project1.exe raises exception class EDBClient with message
> 'Field Value Required'.
>
> Men hvordan fanger jeg denne exception?

Er det et datasæt du forsøger at åbne? så prøv:

try
[Navnet på dit datasæt].open;
except
on e:exception do showmessage('En fejl opstod: '+e.message);
end;

.....hvis det da var det du mente?

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-07 13:35

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@hest.notaplan.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> [Navnet på dit datasæt].open;
> except
> on e:exception do showmessage('En fejl opstod: '+e.message);

Tja, tjo, det er det egentlig, men det løser desærre ikke problemet.

En uddybning:

Jeg har en DB, hvor et felt er defineret til "not null", dvs. at feltet skal
udfyldes for at man kan poste.

Jeg har en speciel DBGrid tilsluttet.

Problemet er her at den i forskellige situationer automatisk "poster" til
DB'en, hvilket også er meningen. Men hver gang kommer der en Delphi
fejlmeddelelse op omkring ovenstående fejl.

Jeg har i gridens EditingDone event indsat din foreslåede exception med en
tilføjelse

try
[Navnet på dit datasæt].open;
except
on e:exception do
begin
showmessage('En fejl opstod: '+e.message);
ClientDataSet1.cancel; // min tilføjelse
end;
end;

Men jeg får stadig fejlmeddelelsen fra Delphi udover min egen exception.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 14-02-07 13:48

> [...]
> end;
> end;
>
> Men jeg får stadig fejlmeddelelsen fra Delphi udover min egen

Ahh, ja ok, det er fordi din debugger er sat til at stoppe på
exceptions.

Jeg bruger D7/Pro og der finder du indstillingsmuligheden under menuen
"Tools"-->"Debugger Options"-->fanen "Language exceptions"-->fjern
krydset i "Stop on Delphi Exceptions"...

Så vil din debugger fortsætte med ekserkveringen selv om der kommer en
exception(dette gælder så ALLE exceptions ALLE steder!).....så lidt
afhængigt af hvad du debugger så kan du slå det til eller fra...

Løste det problemet?

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-07 14:17

> [...]
> exception(dette gælder så ALLE exceptions ALLE steder!).....så lidt
> afhængigt af hvad du debugger så kan du slå det til eller fra...

Jeg ved ikke, om det har noget at sige, men begge fejlmeddelser kommer frem,
når jeg kører mit program UDENOM Delphi.

Og det mener jeg ikke det burde gøre, eller?

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 15-02-07 09:59

Tak et kig på www.Eurekalog.com. Det er et perfekt værktøj! Efter en
exception får man et komplet stack-trace. Det bedste ved det hele er, at man
ikke skal skrive en eneste linje kode. Jeg bruger selv værktøjet. Efter
første installation fandt jeg fejl, som ikke kom op til overfladet. Eller,
det vil sige, at der nogle gange skete noget jeg ikke kunne forklare. Pga.
Eurekalog blev mysteriet opklaret. Produktet er en time saver!!! Jeg har
selv brugt det i flere år...

/Brian

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 15-02-07 13:29