Forfrossen tæer
Fra : liz

Dato : 12-02-07 21:37

Er der nogen her som ved hvordan man holder ens tæer varm når det er så
koldt? Et par timer ude i skoven på hesten og mine tæer er bare som is, og
det gør så ondt når man skal af hesten igen
Har forsøgte med ulden strømper alene, og med en blanding af polyester og
bomuld strømper under ulden strømper. Og inden nogen spørger - ja jeg
bruger støvler også - læder jodphurs!
Erfaringer, idéer, evt. mærke, produkt osv.???

Vinter hilsener fra Vest Himmerland

Liz

Fra : Iben Holst

Dato : 13-02-07 06:43

> Er der nogen her som ved hvordan man holder ens tæer varm når det er så
> koldt? Et par timer ude i skoven på hesten og mine tæer er bare som is,
> og det gør så ondt når man skal af hesten igen

Jeg har skosåler (fra Christ) af uld og magneter i mine støvler og jeg
fryser
ikke fusserne.

Iben

Fra : liz

Dato : 13-02-07 08:29

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har skosåler (fra Christ) af uld og magneter i mine støvler og jeg
> fryser
> ikke fusserne.
>
> Iben

Magneter???? Forklaring please

Liz

Fra : Iben Holst

Dato : 13-02-07 09:25

> Magneter???? Forklaring please

Jeg skal se om jeg kan *S*

Der er magneter i, ligesom du kan få dyner, lagner,
madrasser, sko, alm. skosåler etc. etc. med magneter
i for at skabe balance i kroppen. Det kan bl.a.
helbrede/forebygge dårlig ryg etc. og forbedre en dårlig
blodcirkulation.

Jeg ville have købt sålerne om der var magneter i eller
ej, fordi de er lavet af lammeuld. Men de er jo ikke
særlig tykke de såler, så jeg tror nu nok at det har noget
at sige at magneterne er i....

- men selvfølgelig har det jo også noget at sige at mine
"vinter" jodphurs er et nr. større end min normalstørrelse
netop for at kunne have sålerne i eller i det hele taget
at kunne have mere om fødderne end man har resten af
året, uden at fødderne bliver klemte så man derved selv
skaber en dårlig blodcirkulation.

Det kan også hjælpe at tage fødderne ud af stigbøjlerne
fra tid til anden under ridningen og lave lidt vippeøvelser.
Kulden sammen med at fødderne og evt. ankler ikke
bevæges særlig meget, giver de kolde fusser og så er det
med at holde gang i eller få gang i blodcirkulationen.

Iben

Fra : liz

Dato : 13-02-07 21:29

> [...]
> ej, fordi de er lavet af lammeuld. Men de er jo ikke
> særlig tykke de såler, så jeg tror nu nok at det har noget

Jeg tror nu mere på lammeulden end det med magneter, må jeg indrømme

> [...]
> at kunne have mere om fødderne end man har resten af
> året, uden at fødderne bliver klemte så man derved selv

Ja, det er mine også, men ekstra tykke ulden strømper alene gøre det ikke.

> [...]
> bevæges særlig meget, giver de kolde fusser og så er det
> med at holde gang i eller få gang i blodcirkulationen.

Det er helt nødvendigt at vippe, især inden man stiger af hesten, så det er
en vane for mig at gøre det de sidste 10 minutter mens vi bare skridter
hjem. Jeg er heller ikke helt så ung mere forstår du!!

Jeg har lige investeret i et par løbe sokker som transporterer sved væk fra
tæerne, samt termo såle indlæg med lammeuld til støvlerne. I dag hjælp det
gevaldig men så var det heller ikke så koldt - typisk!! Det bliver nok
forår nu og jeg skal til at vente indtil næste vinter for at prøve det hele
rigtig af!

Hilsen Liz

Fra : Iben Holst

Dato : 14-02-07 09:08

> Det er helt nødvendigt at vippe, især inden man stiger af hesten, så det
> er en vane for mig at gøre det de sidste 10 minutter mens vi bare skridter
> hjem. Jeg er heller ikke helt så ung mere forstår du!!

Der tror jeg så at det giver et meget bedre resultat hvis du gør det
jævnligt under turen og ikke bare de sidste 10 min.

> [...]
> hjælp det gevaldig men så var det heller ikke så koldt - typisk!! Det
> bliver nok forår nu og jeg skal til at vente indtil næste vinter for at

Det lyder da som en god løsning og faktisk tror også at du nok skal få
det brugt inden "vinteren" er slut for i år. Jeg tror vi pludselig løber ind
i en rigtig grim - måske kun kort - periode med strid vintervejr.

- det kommer nok omkring 2. weekend i marts når der er
Hest& Rytter i Herning. Dén weekend dét afholdes er altid
fyldt med sne eller hård frost og glatte veje.

Iben

Fra : john

Dato : 13-02-07 20:09

"liz" <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger støvler også - læder jodphurs!
> Erfaringer, idéer, evt. mærke, produkt osv.???

Hej Liz

Thjae - et par støvler der er store nok til et par ekstra sokker, og så
brede i snuderne, så man kan bevæge tæerne, og så glæder jeg mig iøvrigt
over at det vand der løber ind i støvlerne jo efterhånden bliver varmet lidt
op af kroppen ))

Der er nemlig vand derude lige nu, og det skal jo bruges, så forrige weekend
var det en herlig men våd fornøjelse.

Men vi er meget forskellige her i familien - lillechefen og jeg fryser
aldrig, mens chefen er stiv af kulde når vi kommer hjem, så lidt isolerende
naturligt fedtlag hjælper måske også )

Hilsen John

Fra : liz

Dato : 13-02-07 21:40

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brede i snuderne, så man kan bevæge tæerne, og så glæder jeg mig iøvrigt
> over at det vand der løber ind i støvlerne jo efterhånden bliver varmet

Heldigvis løber "mit vand" udenfor støvlerne........jeg undres over dit

> Der er nemlig vand derude lige nu, og det skal jo bruges, så forrige
> weekend var det en herlig men våd fornøjelse.

Forrige weekend var meget vådt - derefter investeret jeg i vandtæt, åndbart,
vindtæt termo ridedragt. Ligner nu en sort sæk kartofler, eller måske en
gående rumdragt i den forkerte farver, men jeg er både varmt og tørt over
det hele, bortset fra tæerne!! Nu bliver mobilen helt duggede til - hvordan
løser man det problem?

> Men vi er meget forskellige her i familien - lillechefen og jeg fryser
> aldrig, mens chefen er stiv af kulde når vi kommer hjem, så lidt
> isolerende naturligt fedtlag hjælper måske også )

Intet fedtlag på tæerne, kun knogler. Lidt fedtlag kunne også hjælpe på
numse knoglerne - der findes ingen cykelbukser med tykke indlæg bagpå i min
str. heromkring lige nu. De skal bestilles hjem. Sådan en western sadle er
hårdt, især efter tre timer!!

Hilsen Liz

Fra : john

Dato : 14-02-07 00:15

> Heldigvis løber "mit vand" udenfor støvlerne........jeg undres over dit

Thjae den simple forklaring er, at når man sammen med sin hest kommer ud på
godt en meters dybde så sidder man i vand til knæene, og så har støvlerne
det med at fylde )

Kald det bare vinterbadning.

Hilsen John

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 14-02-07 10:11

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> wrote:

>Thjae den simple forklaring er, at når man sammen med sin hest kommer ud på
>godt en meters dybde så sidder man i vand til knæene, og så har støvlerne
>det med at fylde )

Ahaaaa.. Så du tabte også hatten og måtte ride ud i åen efter den ???

Rart at vide at man ikke er det eneste "fjols" der rider rundt i natten i
regnvejr ude i åen.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : john

Dato : 14-02-07 22:27

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse
newsk5t2le2ifm1unv7rf4va738uipee90lr@4ax.com...

> Ahaaaa.. Så du tabte også hatten og måtte ride ud i åen efter den ???
>
> Rart at vide at man ikke er det eneste "fjols" der rider rundt i natten i
> regnvejr ude i åen.

Nope - beholdt skam hatten på )

Men der er herligt mange oversvømmede områder i vores "reservat", hvor
bunden er fast sand, og vanddybden varierer omkring en meters penge lige nu,
og det frister helt afsindigt til en rask gallop, og så, ja så fylder
støvlerne altså med vand. Det er koldt men i guder det er skønt - så vi er
på den igen næste weekend.

Hilsen John - der desværre normalt bor alt for langt fra vandet.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 15-02-07 10:23

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> wrote:

>Men der er herligt mange oversvømmede områder i vores "reservat",

Jeg kan godt lide dit udtryk "herligt" om de oversømmede områder.
Du skulle flytte her op til os og være med i vore natlige råddenture.
Vi kan sagtens være flere på vore ture.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : john

Dato : 15-02-07 23:17

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Du skulle flytte her op til os og være med i vore natlige råddenture.
> Vi kan sagtens være flere på vore ture.

Hej Ole

Jeg har faktisk boet ikke så langt fra dig!!

fra 83 til 88 boede vi i Nykøbing Sjælland, men så rejste vi over til
civilisationen!!!

Vi har dog stadig venner i Vig, som vi mødes med et par gange om året, men
da de ikke er ridetosser, så er det normalt uden heste ;-((.

Hilsen John

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 16-02-07 21:28

Hmmm lyder interessant.. desværre er hyppen vandskræk og danser can-can
omkring selv de mindste pytter

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen.
Forældre til englebarnet Tika, født 18/3-06, R.I.P

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Fra : john

Dato : 16-02-07 23:39

"Jon&Ann-Rikka" <jonslarsen@FJERNMIGstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hmmm lyder interessant.. desværre er hyppen vandskræk og danser can-can
> omkring selv de mindste pytter

Kender det ;-((
Malou var også overbevist om, at selv en vandpyt på 10 x 10 cm kunne rumme
hestespisende uhyrer - det har taget år at overbevise hende om, at når jeg
beder hende om at gå ud i vandet, så er det ikke farligt.

Det er et spørgsmål om tillid, men jeg har dælme også stået i vand til midt
på lårene i en å (iført ridestøvler og det hele) for et par år siden og
forsøgt at ovebevise hende om at når jeg kunne, så kunne hun selvfølgelig
også.

Og det er lykkedes er det, men det er et langt sejt træk når hun fra starten
af havde den opfattelse at det var farligt . så skal der virkelig arbejdes
med tilliden for at få hende til at blive tryg.

Så bare ud i åen )

Hilsen john

Fra : liz

Dato : 14-02-07 13:51

> [...]
>
> Thjae den simple forklaring er, at når man sammen med sin hest kommer ud
> på godt en meters dybde så sidder man i vand til knæene, og så har

Eller en meget kort benet hest

Fra : Karsten Zirfelt

Dato : 14-02-07 10:13

> [...]
> numse knoglerne - der findes ingen cykelbukser med tykke indlæg bagpå i
> min str. heromkring lige nu. De skal bestilles hjem. Sådan en western

Jeg har invisteret i en lammeskinds numsevarmer til min westernsadel. Det er
utrolig varmt og blødt nu
Med hensyn til tæerne: Jeg står nogle gange af og går lidt. Jeg går altid
det sidste stykke, så der kommer gang i kroppen igen

Hej fra
Irene

--

www.123hjemmeside.dk/ladylama

Fra : liz

Dato : 14-02-07 13:50

"Karsten Zirfelt" <zirfelt@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har invisteret i en lammeskinds numsevarmer til min westernsadel. Det
> er utrolig varmt og blødt nu

Hej Irene,
Hvor har du købt den hen? Og hvad var prisen? Og jeg har set en som går
længere ned på sadlen så lårene holdes varm også - kender du den? Har
spurgte de to "hestetinghandlende" heromkring og de har dem ikke. De vil
gerne få dem hjemme men så er det dyrt!

Hilsen Liz

Fra : Karsten Zirfelt

Dato : 14-02-07 16:59

> [...]
> længere ned på sadlen så lårene holdes varm også - kender du den? Har
> spurgte de to "hestetinghandlende" heromkring og de har dem ikke. De vil

Jeg har købt min hos en western træner i Randers. Hun hedder Pernille.
Nej jeg kender ikke den som går længere ned på lårene
Hej fra
Irene

--
www.123hjemmeside.dk/ladylama

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-07 09:34

On Feb 13, 9:25 am, "Iben Holst" <r...@os.dk> wrote:

> [...]
> ej, fordi de er lavet af lammeuld. Men de er jo ikke
> særlig tykke de såler, så jeg tror nu nok at det har noget

Jesus

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Kim S

Dato : 21-03-07 17:25

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

>Jesus

Jeg ville godt se hende forsøge at gå over en jernplade....
KLONK... Og hun er parkeret...

Mvh, Kim

Fra : Iben Holst

Dato : 22-03-07 07:08

> Jeg ville godt se hende forsøge at gå over en jernplade....
> KLONK... Og hun er parkeret...

Så bliver du skuffet - det har jeg gjort flere gange uden at
blive parkeret *S*

Iben