Konverter bestemt char i array
Fra : Tomas .

Dato : 07-02-07 18:45

Hejsa

Jeg har brug for at konvertere en værdi i en streng til et kommatal,
hvordan gør man det lettest?
Bør man bruge et array i stedet og så søge efter et komma i strengen
for at finde ud af, om tallet er et kommatal?
Hvis jeg finder det, hvordan får jeg så hele tallet ud af strengen, så
det kan bruges beregningsmæssigt?
Har prøvet med atoi(), men kan ikke få den til at virke.

--
Mvh.

Tomas

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-02-07 20:02

Tomas . skrev:
> Hejsa
>
> Jeg har brug for at konvertere en værdi i en streng til et kommatal,
> hvordan gør man det lettest?

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår.

> Bør man bruge et array i stedet og så søge efter et komma i strengen
> for at finde ud af, om tallet er et kommatal?

Det er (sandsynligvis) bedre at bruge end std::string

> Hvis jeg finder det, hvordan får jeg så hele tallet ud af strengen, så
> det kan bruges beregningsmæssigt?
> Har prøvet med atoi(), men kan ikke få den til at virke.

Måske:
#include <string>
#include <sstream>
#include <iostream>

template <typename T>
bool FromString(T &aValue, const std::string &aStr)
{
std::stringstream ss(aStr);
return ss >> aValue;
}

int main()
{
std::string S = "123.321";
double D;
if(FromString(D, S))
std::cout << "Det var et validt komma tal: " << D << std::endl;
else
std::cout << "Det var ikke et tal" << std::endl;
}

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Tomas .

Dato : 07-02-07 21:03

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> skrev:

>Jeg er ikke sikker på at jeg forstår.

Jeg modtager en streng, som visse steder indeholder nogle tal.
Jeg har således forsøgt mig med et array af chars, hvori der
både indgår tal og bogstaver. Her har jeg lavet en forløkke, der
gennemstepper hver celle i arrayet. Hvis den så finder '+'
eller '-' er den efterfølgende karakter altså et tal. Her opstår
der så samtidigt et andet problem, da jeg har svært ved at få
fortegnet med - Jeg har forsøgt blot at gange min int med -1,
men det ville den heller ikke acceptere, så jeg er lidt på
herrens mark.

>Det er (sandsynligvis) bedre at
>bruge end std::string

Det er også min sparsomme erfaring

--
Mvh.

Tomas

Fra : Tomas .

Dato : 07-02-07 21:54

> [...]
>bool FromString(T &aValue, const std::string &aStr)
>{
> std::stringstream ss(aStr);
> return ss >> aValue;
>}
>
>int main()
>{
> std::string S = "123.321";
> double D;
> if(FromString(D, S))
> std::cout << "Det var et validt komma tal: " << D <<
> std::endl;
> else
> std::cout << "Det var ikke et tal" << std::endl;

Jeg forstår desværre ikke helt programmet - Det kan så heller
ikke compile
--

Mvh.

Tomas

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-07 22:04

Den 07 Feb 2007 20:54:23 GMT skrev Tomas .:

> Jeg forstår desværre ikke helt programmet - Det kan så heller
> ikke compile

Det har nok noget at gøre med at selvom gruppen hedder
dk.edb.programmering.c, er der nogen der tror at spørgsmål automatisk
drejer sig om C++ hvis ikke man nævner at det er C det drejer sig om.

Mvh
Kent

Fra : Tomas .

Dato : 07-02-07 22:34

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev:

> [...]
automatisk
>drejer sig om C++ hvis ikke man nævner at det er C det drejer

Det er nu ellers en C++ compiler, jeg anvender; men det er i
linkeren, den går galt, kan jeg se, men det hjælper mig desværre
ikke til at få hentet tal ud af en streng og konvertere disse
til reelle tal, der kan behandles

--
Mvh.

Tomas

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-02-07 22:40

Tomas . skrev:
> [...]
> linkeren, den går galt, kan jeg se, men det hjælper mig desværre
> ikke til at få hentet tal ud af en streng og konvertere disse

Hvordan oversætter du?
Hvilke fejl får du?

Og hvad er det helt nøjagtigt du vil?

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Tomas .

Dato : 07-02-07 22:56

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> skrev:
desværre

>Hvordan oversætter du?

Jeg ved ikke, hvad der var galt før, nu virker det
selvfølgelig

>Og hvad er det helt nøjagtigt du vil?

Jeg vil bare gennemsøge en streng af tal og bogstaver og så
hente de forskellige tal ud til forskellige variabler, så
tallene kan bruges til beregninger.
Eks.

"I denne tekst indgår tallene 4 og -8,3 som variabler."

Så vil jeg i en forløkke fra 0 til max karakterer checke hver
karakter, om denne er et tal. Findes et tal, skal næste karakter
testes for at se, om dette også er et tal - så skal det forrige
tal ganges med 10 og det netop fundne tal lægges til osv. Hvis
man i stedet får et komma skal de efterfølgende decimaler ganges
med 0,1 og så lægges til det tidligere resultat.
Endelig, hvis der findes et minus, skal tallet være negativt.

Håber, det hjalp på forståelsen af de tanker, jeg har i
hovedet

--
Mvh.

Tomas

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-02-07 23:23

Tomas . skrev:
> [...]
> med 0,1 og så lægges til det tidligere resultat.
> Endelig, hvis der findes et minus, skal tallet være negativt.

Man kunne starte med:

[...]
return (ss >> aValue) && ss.eof();
}
int main()
{
std::string Inp = "I denne tekst indgår tallene 4 og -8.3 som
variabler.";
std::string::size_type n, p = 0;
while((n = Inp.find_first_of("0123456789-", p)) != std::string::npos)
{
std::string::size_type e = Inp.find_first_not_of("0123456789-.", n);
double Number;
FromString(Number, Inp.substr(n, e - n));
std::cout << "Found: " << Number << std::endl;
p = e + 1;
}
}

Jeg tillod mig at bruge . i stedet for ,

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-02-07 10:08

"Tomas ." <huttelbuttel@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> med 0,1 og så lægges til det tidligere resultat.
> Endelig, hvis der findes et minus, skal tallet være negativt.

Hvorfor ikke bruge de indbyggede funktioner til at konvertere en ascii
streng til et tal ?
Det er typisk mere bøvlet end man forstiller sig, at få lavet sådan noget
parsing rigtigt.

> Håber, det hjalp på forståelsen af de tanker, jeg har i
> hovedet

I C++ kan man skrive:

#include <locale>
#include <strstream>

int main()
{
using namespace std;

const char* text = "I denne tekst indgår tallene 4 og -8,3 som
variabler.";
locale loc("dan"); // Danish locale - platform specific

for(const char* p =text; p && *p;) {
istrstream is(p);
is.imbue(loc);
double value;
is >> value;
if(is) {
// a floating point value has been extracted from the stream
p += static_cast<int>(is.tellg());
}
else {
++p;
}
}
}

tilsvarende i C kan man skrive

#include <locale.h>
#include <stdlib.h>

int main()
{
const char* text = "I denne tekst indgår tallene 4 og -8,3 som
variabler.";
const char* p = text;

setlocale(LC_ALL, "dan"); // Danish locale - platform specific

while(p && *p) {
char* end;
double value = strtod(p, &end);
if(p != end) {
// a floating point value has been read
p = end;
}
else {
++p;
}
}

return 0;
}

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tomas .

Dato : 08-02-07 13:27

Hej Alle

Jeg vil gerne takke jer alle for den store hjælp, I har ydet
mig. Jeg er kommet godt afsted, og kan hente dele ud af
strengene nu - Mangler at afprøve doubleværdier, men det burde
være en formsag - håber jeg

--
Mvh.

Tomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-07 20:10

On 07 Feb 2007 17:44:53 GMT, Tomas . <huttelbuttel@hotmail.com> wrote:

>Jeg har brug for at konvertere en værdi i en streng til et kommatal,
>hvordan gør man det lettest?
Prøv med atof(), den konverterer til "floating point" = kommatal.

>Har prøvet med atoi(), men kan ikke få den til at virke.
Ja, den konverterer til "integers" = heltal.

/Thomas

Fra : Tomas .

Dato : 07-02-07 20:53

Thomas Lykkeberg <noway> skrev:

>Prøv med atof(), den konverterer
>til "floating point" = kommatal.

Problemet er stadig det samme som ved atoi() - jeg prøvede med
atoi((char*) streng[i]), men det fik blot programmet til at gå
ned, idet atoi blev kaldt i funktionen

>Ja, den konverterer til "integers" = heltal.

Jo jo, det ved jeg, men det var bare for at prøve med integers
inden jeg gav mig i lag med floating point.

--
Mvh.

Tomas

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-07 21:02

Den 07 Feb 2007 19:53:03 GMT skrev Tomas .:

> Problemet er stadig det samme som ved atoi() - jeg prøvede med
> atoi((char*) streng[i]), men det fik blot programmet til at gå
> ned, idet atoi blev kaldt i funktionen

Hov stop lige en halv, du kan da ikke cast'e en char til en char
pointer. Kort fortalt ville det gøre at 'A' bliver til 65 (ascii-værdi),
og din pointer ville dermed pege på adresse 65 i RAM. Når du så
forsøger at lave det der ligger på adresse 65 om til et kommatal,
crasher dit program fordi adresse 65 er langt uden for programmets
adresse-område. (For simplicitetens skyld ser jeg lige bort fra
at det nok er en 32-bit CPU og ikke en 8-bit CPU vi snakker om).

Hvad er det præcist du vil? Lave et ciffer om til et kommatal?
Hvorfor så kommatal og ikke integer, i et ciffer kan der ikke være
plads til både tal og komma. Så prøv lige at forklare lidt mere
præcist hvad du egentlig forsøger på.

Mvh
Kent

Fra : Tomas .

Dato : 07-02-07 21:07

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev:

> [...]

Jeps - lige min opservation, som også forklaret længere oppe.
Adresse 65... Vil det så ikke blive i ROM? - Vil især forklare
crashet!

>Hvad er det præcist du vil? Lave et
> [...]

Se svar længere oppe

--
Mvh.

Tomas

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-07 21:35

Den 07 Feb 2007 20:06:48 GMT skrev Tomas .:

> Jeps - lige min opservation, som også forklaret længere oppe.
> Adresse 65... Vil det så ikke blive i ROM? - Vil især forklare
> crashet!

De 65 gælder kun for en 8-bit CPU. Den vil reelt tage fire bytes
(4 bytes a 8 bit = 32 bit) og læse som en adresse, så det vil være
en helt anden adresse.

ROM gør ikke at tingene crasher, en ROM-chip ignorerer bare skrivning.
Men på en moderne CPU (80386, 68020,...) har man noget der hedder en
MMU, som styrer bl.a. hvilket program der må skrive hvor, så de ikke
overskriver hinanden. Når den siger stop, resulterer det i en
segmentation fault eller General Protection Fault.

MMU'en gør også at OS'et kan placere tingene som det har lyst til i
programmets adresse-område, så selvom adresse 65 rent fysisk er nede
midt i interrupt-tabellen (og altså ikke ROM), kan tingene sagtens
være mappet rundt så det faktisk er RAM. Det ville dog være smartere
at lade den første page (de første 4 kilobyte (på x86)) være enten
unmapped eller read-only, for at fange null-pointer fejl.

Mvh
Kent

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 08-02-07 03:27

Kent Friis wrote:

> De 65 gælder kun for en 8-bit CPU. Den vil reelt tage fire bytes
> (4 bytes a 8 bit = 32 bit) og læse som en adresse, så det vil være
> en helt anden adresse.

Umiddelbart vil jeg da mene at hvis streng[i] er 'A' så
vil (char*)streng[i] give adressen 65 på 8,16,32 og 64 bit
CPU'er - forudsat at computeren bruger ASCII således at 'A' er 65.

Arne

Fra : Kent Friis

Dato : 08-02-07 17:28

Den Wed, 07 Feb 2007 21:27:28 -0500 skrev Arne Vajhøj:

> Umiddelbart vil jeg da mene at hvis streng[i] er 'A' så
> vil (char*)streng[i] give adressen 65 på 8,16,32 og 64 bit
> CPU'er - forudsat at computeren bruger ASCII således at 'A' er 65.

Det har du da vist ret i, det andet kræver lige et par stjerner mere.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-02-07 20:11

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-02-07 21:26

On 07 Feb 2007 19:53:37 GMT
Tomas . <huttelbuttel@hotmail.com> wrote:

> Kan desværre ikke læse din besked

Du anvender en defekt nyhedslæser, der ikke forstår rfc-3156.
Standarden blev officiel i august 2001!
http://www.faqs.org/rfcs/rfc3156.html

Da jeg anvender dotsrc.org som nyhedsserver, kan jeg kun anvende
rfc-3156, da deres filter fejlhåndterer rfc-2440 - forstås af stort set
alle nyhedslæsere. http://www.faqs.org/rfcs/rfc2440.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen