begynder sprøgsmål
Fra : Optimus Prime

Dato : 05-02-07 11:19

Min bankrådgiver har solgt mig ideen om at investere i aktier i stedet
for at betale af på gælden i min ejerlejlighed; men jeg vil da gerne
høre hvad gruppen siger til ideen.

Sagen er den at jeg kunne ændre mit lån fra 30 til 20 årig løbetid med
min nuværende indkomst og derved spare en større formue i renter; men
min bankrådgiver mente det var muligt at lave en større gevinst på
aktier (end det jeg kunne spare på at afvikle på min gæld) - med den
risiko det indebærer naturligvis.

Hvad mener i, er det realitisk at satse på et aktieafkast i forhold til
afvikling af gæld (set over en 10-årig periode fx)... eller skulle jeg
hellere se at få betalt min gæld ned?

Er der noget jeg skal være opmærksom på, eller er det bare at kaste sig
ud i det?

Fra : Leonard

Dato : 05-02-07 12:01

Optimus Prime <Prime@optimus.dk> wrote:

>Er der noget jeg skal være opmærksom på, eller er det bare at kaste sig
>ud i det?

1. Din bankrådgiver tjener penge på at du handler aktier gennem banken
2. Ingen kan forudsige om aktier går op eller ned
3. Et fastforrentet obligationslån er et af de sikreste papirer der
findes.

Altså, først tænk over hvorfor bankrådgiveren foreslår det. Er det for
at hjælpe dig eller for at tjene penge til sig selv og banken?
- sikkert begge dele, men hvad vægter mest.

Dernæst, hvad er din viden om aktiemarkedet?
- din bankrådgiver vil gerne hjælpe dig, men tager intet ansvar for
dine tab, så hvis du ikke selv vil handle og tage ansvar, så lad være.

Ved at betale af på dit lån og dermed øge opsparingen i din friværdi
ved du nøjagtigt hvormange penge du har på en hvilken som helst dato -
og du kan ikke tabe noget ved det.
Når du har købt aktier for et beløb, aner du intet om hvormange penge
du har før du har solgt dem igen. Hvis kursen falder kan du måske
sælge med et tab, måske er dine aktier usælgelige. Du kan også vælge
at vente til kursen stiger igen, men dine penge er låst i mellemtiden.
Der er mange faktorer, som ingen kan forudse, der påvirker aktierne,
når et par fly flyver ind i et højhus i New York, så falder kursen
dramatisk, når det blæser lidt for kraftigt og store landområder
oversvømmes, når en elelr anden præsident bliver sur på sin nabo og
skyder et par raketter af eller starter en krig - altsammen noget man
ikke kan læse i Børsen på forhånd.
Der er også alle de forudsigelige ting, som at når Vestas får en
kæmpeordre på vindmøller, så falder kursen, fordi markedet havde
forventet at ordren var dobbelt så stor eller når olieprisen falder,
så flytter Mærsk-aktien sig op eller ned. Dem kan man lære meget om
ved at følge med og læse de rigtige bøger og det er også dem din
bankrådgiver kan hjælpe dig.

Kort sagt, så er det sikreste at betale af på din gæld så hurtigt som
muligt og vedligeholde din bolig, så den beholder eller stiger i værdi
og du sparer op i friværdien.
Hvis det går som det har gået de sidste mange år, så er der flere
penge i at investere i aktier, men det er meget mere risikabelt og du
risikerer at tabe alle dine penge. Opsparing i aktier bør kun ske med
penge du kan undvære, hvis det skulle gå så galt at de helt
forsvinder.

Jeg har valgt at investere i aktier og betale langsommere af på min
bolig. Jeg har helt droppet min bankrådgiver til den slags, jeg tror
på at jeg kan gøre det ligeså godt selv og om ikke andet så er det
alligevel mig der taber pengene.

Held og lykke med dit valg.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : alexbo

Dato : 05-02-07 12:50

"Optimus Prime" skrev

> Er der noget jeg skal være opmærksom på, eller er det bare at kaste sig ud
> i det?

Leonard har været stort set hele vejen rundt.

Derudover skal du tænke på at nogen der har mere forstand på investering end
du har, har valgt at låne dig penge i din bolig, frem for at købe aktier.
Og at alle handler indebærer en køber og en sælger, så hvis du køber aktier,
er der en anden der hellere vil sælge, og er du så heldigere/klogere end
ham.

At betale sin gæld er altid en god investering, ikke altid den bedste, men
aldrig dårlig.

mv
Alex Christensen

Fra : Andy

Dato : 05-02-07 14:02

> Min bankrådgiver har solgt mig ideen om at investere i aktier i stedet
> for at betale af på gælden i min ejerlejlighed; men jeg vil da gerne
> høre hvad gruppen siger til ideen.

Selvom medierne og dansk aktionær forening gerne vil have det til at se nemt
ud, så er aktieinvestering altså svært. Problemet er at når der er et
opsving, så er det stort set umuligt at tabe penge, men når boblen lakker
imod enden og nedturen begynder, så falder hele markedets kurser fordi alle
virksomheder er overvurderede. De som står tilbage med tab er dem som købte
overvurderede aktier inden nedturen.

> [...]
> min bankrådgiver mente det var muligt at lave en større gevinst på
> aktier (end det jeg kunne spare på at afvikle på min gæld) - med den

Den ene løsning kan du kun spare penge på, den anden løsning kan du både
tjene og tabe penge på. Økonomien er samtidig på vej til nedgang, så de
store afkast er nok ikke realistiske og tab bliver mere sandsynlige fordi
aktiemarkedet når det går skidt retter op på de overvurderede kurser.
kortsigtede investeringer vil godt kunne give et pænt afkast, men de mere
langsigtede er meget risikofyldte.

> Hvad mener i, er det realitisk at satse på et aktieafkast i forhold til
> afvikling af gæld (set over en 10-årig periode fx)... eller skulle jeg
> hellere se at få betalt min gæld ned?

De næste 10 år dækker over en periode med ingen vækst, en periode med
nedtur, en periode med lav vækst, og en periode med opsving. Uanset hvad, så
er der ingen garantier og det er aldrig godt at købe lige før en nedtur.

Betal gælden ned. Generelt bør du ikke tage lån for at spekulere i aktier.

> Er der noget jeg skal være opmærksom på, eller er det bare at kaste sig
> ud i det?

Jeg ville betragte det som forkert rådgivning på et forkert tidspunkt. Tænk
på at din "bankrådgiver" bliver vurderet mere på sit salg end på sin
rådgivning.

Uanset hvad jeg eller andre siger, så bør du selv sætte dig ind i markedet
og den generelle økonomi. Derefter må du tage din egen beslutning ud fra
hvor risikovillig du er.

Andy

Fra : Kim

Dato : 04-02-07 09:27

On Mon, 5 Feb 2007 14:01:39 +0100, "Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com>
wrote:

>Økonomien er samtidig på vej til nedgang,

Hvor ?

>kortsigtede investeringer vil godt kunne give et pænt afkast,

Ja.

>men de mere langsigtede er meget risikofyldte.

Uenig.

>De næste 10 år dækker over en periode med ingen vækst, en periode med
>nedtur, en periode med lav vækst, og en periode med opsving.

Hvilken krystalkugle er du i besiddelse af ?

--
Kim

Fra : Otto

Dato : 06-02-07 00:29

Hvis din bankrådgiver var så klog, hvorfor starter han ikke selv med
investeringerne?

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 06-02-07 01:21

Optimus Prime skrev:
> Min bankrådgiver har solgt mig ideen om at investere i aktier i stedet
> for at betale af på gælden i min ejerlejlighed; men jeg vil da gerne
> høre hvad gruppen siger til ideen.

Nedbringelse af gæld har flere fordele. Afhænger lidt af situationen,
men tænk f.eks. blot på følgende:

- Hvor meget bedre vil du stå, hvis du f.eks. blev arbejdsløs om 5 år,
hvis du allerede nu nedbringer din gæld?
- Hvor sikker er du på et aktiemarked i en tid hvor cheføkonomerne i de
to store banker ikke engang er helt enige om markedstendensen?
- Tænk på at din rådgiver er ansat af banken og dermed har to kasketter.

I forbindelse med første spørgsmål kan det betyde forskellen mellem at
kunne blive i sin ejerlejlighed eller at måtte sælge fordi du f.eks.
lander på dagpenge og/eller noget lignende (evt. med forsikringsordning,
men alligevel....)

I forbindelse med markedstendensen er meget jo et spørgsmål om "tro",
men det kan ikke undgås, at et marked med så høje boligpriser som vi
hidtil har set, og hvor markedet enkelte steder (og oveni også på grund
af Kommunalreformen) er begyndt at vende rent prismæssigt, kan få
alvorlige følgevirkninger - også på aktiemarkedet.

Det sidste er et rent habilitetsspørgsmål. Nogle få rådgivere vil også
give råd som stiller kunden bedre end hvis kunden ikke havde fået
vejledning, men det ses alt for tit at rådgiveren de facto kun er
købmand i penge med et habilitetsproblem fordi kunderne *tror* de får
uafhængig rådgivning...

> [...]
> min bankrådgiver mente det var muligt at lave en større gevinst på
> aktier (end det jeg kunne spare på at afvikle på min gæld) - med den

Min gut feeling er at afdrage på gælden er bedst.

Men du skal gøre hvad du selv finder bedst...

> Hvad mener i, er det realitisk at satse på et aktieafkast i forhold til
> afvikling af gæld (set over en 10-årig periode fx)... eller skulle jeg
> hellere se at få betalt min gæld ned?

Som sagt ovenfor...

> Er der noget jeg skal være opmærksom på, eller er det bare at kaste sig
> ud i det?

Hvis du kaster dig ud i investeringen, så håber jeg i hvert fald at du
også er parat til at tabe. Lad være med at pive bagefter, hvis det går
galt. Men hvis det går godt, så tillykke (på forhånd).

Henrik V Blunck - www.blunck.dk - www.multidesigner.net
Improve your coffee break: http://blunck.dk/recommends/coffee/
Hillary Clinton - Thanks, But No Thanks: www.blunck.dk/politics/clinton

Fra : Optimus Prime

Dato : 06-02-07 09:36

Mange tak for de mange svar, jeg vil gerne uddybe min situation lidt.

Sagen er den at min nuværende økonomi tillod mig at ændre mit 1-årige
rentetilpasningslån fra 30 års løbetid til et tilsvarende 20-årigt lån
(her ved årsskiftet).

Jeg kunne også godt betale lidt mere af end det, men dog ikke nok til at
jeg kunne sætte mig i en 10-årig løbetid (hvis jeg kalkulerer med
risikoen for at ryge på dagpenge i en periode) - og jeg ved fra
tidligere erfaringer at de penge jeg har i overskud, har det med at
"diffundere" til ligegyldige ting... Jeg var derfor på jagt efter et
lån, som kunne tilpasses min løbende indkomst.

Min rådgiver, som jeg iøvrigt har tillid til trods det at han
selvfølgelig ikke er vildig, spurgte til om jeg havde tænkt på at
investere pengene i stedet for - med det argument at det KUNNE være
muligt at få pengene til at arbejde med større fortjeneste end det jeg
jeg kan afvikle på gælden i samme periode.

Jeg blev bidt af ideen og valgte derfor et lån med renteloft og
afdragsfrihed i 10 år - og har siden fulgt aktiemarkedet i pressen for
at sætte mig lidt ind i sagerne..

Jeg har vurderet at absolut worstcase er jeg mister alle mine penge og
dermed har udskudt afbetalingen af min lejlighed i 10 år og forsinket
drømmen om øknomisk frihed yderligere... med andre ord, så gældsætter
jeg mig ikke yderligere for at investere.
Omvendt, så tiltaler tanken om at arbejde med pengene mig meget og jeg
vil på den måde få bedre anvendelse af mine "frie" midler.

Som jeg har læst markedet de sidste 2 måneder, så tyder meget på at det
generelt er ved at være overophedet på mange fronter - og jeg er klar
over vi næppe går så gode tider i møde som de forgangne 5 år; men der
skal nok være penge at hente trods det, hvis man investerer fornuftigt.

Min sidste overvejelse er dog hvor meget afkast jeg skal lave før det
kan betale sig... Jeg har et 5% lån, får fradrag for de renter jeg
betaler - og skal betale skat af den aktiefortjeneste jeg evt. får... så
med renters rente, lånafvikling, beskatning osv osv - kan man så sige
noget om ca. hvor mange % man skal have i afkast på sine investeringer
før det kan betale sig frem for at afvikle sit lån?

Endelig, hvad anbefaler gruppen, skal jeg lade banken investere mine
penge eller skal man selv kaste sig ud i det - og hvor handler man så?
Jeg vil gerne følge mine investeringer; men kender ikke ret meget til
markedet og ønsker ikke at side klisteret til børsen.dk i døgndrift med
begyndende mavesår omvendt så forventer jeg at bankers
investeringsrådgivere har god forstand på markedet; men sikkert også
tager sig (meget) godt betalt...

Hvad gør i andre?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-02-07 10:03

Den 06-02-07 09.35 skrev Optimus Prime følgende:

> Hvad gør i andre?

Betaler af på gælden, og lader i hvert fald være med at investere for
lånte penge (been there, done that - der var ikke råd til en T-shirt).

Og når markedet tilsyneladende er ved at være overophedet, som du
skriver, så er der endnu større grund til at holde sig tilbage. Alene
det, at OMXC20 ligger i rekordniveau, burde give et vink med en vognstang.

Hvorfor tror du på trods af ovenstående, at der nok skal være penge at
hente?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slå tjenesten Messenger fra, så den ikke kan misbruges til spam.

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 06-02-07 10:13

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> det, at OMXC20 ligger i rekordniveau, burde give et vink med en vognstang.
> Hvorfor tror du på trods af ovenstående, at der nok skal være penge at

Enig.

Men det er, som jeg også skrev, et spørgsmål om risikovillighed. Nogle
går efter "No Deal" selv når der kun er to kufferter tilbage. Den ene
med 1 mio, den anden med 2 mio. Logisk tænkning siger én, at når man
bliver tilbudt 1,5 mio er det et balanceret gennemsnit mellem de to
kufferter. Nu gik det i går godt med at sige "No deal" fordi kvinden
vandt de to mio.

Men min ærlige holdning er, at man skal vide hvornår man skal lade være,
og jeg havde ikke investeret de penge. Jeg havde også valgt at afdrage
på gælden.

Men det er Optimus Prime's valg, og han ønskes held & lykke.

Fra : Kim

Dato : 04-02-07 11:04

On Tue, 06 Feb 2007 09:35:55 +0100, Optimus Prime <Prime@optimus.dk>
wrote:

>Endelig, hvad anbefaler gruppen, skal jeg lade banken investere mine
>penge eller skal man selv kaste sig ud i det

Personligt foretrækker jeg selv at klare det,
men det kræver at man sætter sig lidt ind i tingene.

>- og hvor handler man så?

Som regel via en bank.

Jeg anvender selv Skandiabanken :
0.1 % i kurtage ( handelsomkostninger ), dog min. kr. 22,- pr. handel.

>Jeg vil gerne følge mine investeringer; men kender ikke ret meget til
>markedet og ønsker ikke at side klisteret til børsen.dk i døgndrift med
>begyndende mavesår

Kig evt. på :

www.ifr.dk
www.euroinvestor.dk
www.morningstar.dk
www.dr.dk/nyheder/penge/pengeskole/
www.shareholders.dk/
www.jyskebank.dk/investering/privat/laerominvestering/generelt/

> omvendt så forventer jeg at bankers investeringsrådgivere
>har god forstand på markedet;

Ikke nødvendigvis. Desuden har de ofte 2 kasketter på.

>Hvad gør i andre?

Jeg investerer i investeringsforeninger
( spredt over diverse brancher og lande ).

--
Kim