Prisfald på boligmarkedet en realitet
Fra : Poul Nielsen

Dato : 23-01-07 14:57

Priserne på ejerboliger fladede for alvor ud i 4. kvartal sidste år, og for
ejerlejligheder var der ligefrem tale om et fald i værdien. Set over et for
hele landet, så faldt prisen på ejerlejligheder med 1,6 procent fra tredje
til fjerde kvartal sidste år, men parcel- og rækkehuse steg med beskedne 0,9
procent. Det viser tal fra Realkreditrådet, der er opgjort på basis af alle
gennemførte handler i hele landet.

Især for ejerlejligheder har prisfald i København trukket ned. Priserne på

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/01/23/131725.htm

Fra : cj

Dato : 23-01-07 16:07

Tja, men det er jo små skred i priserne....Hvis man lige har købt lejlighed
til den udbudte pris og spekulere i et hurtigt salg for at tjene en
skilling, så, surt...Men hvis man har købt for bare nogen år siden så er et
prisfald på op til 10-20% jo ingentiung...Så er der stadig en betydelig
friværdi tilbage...Det er ligesom aktier, bortset fra at boligen aldrig kan
gå konkurs Men op og ned og frem og tilbage går det...Jeg hælder til at
priserne nu er fladet ud og om 2-3 år igen vil følge inflationen på de
omkring 3-4 % hvert år...Dvs. dem der lige har købt bolig med det eneste
formål at sælge videre hurtigt og scorer gevinst, vil stå med en lang snude,
men dem som lige har købt og vil bo i det de næste 5-10 år vil stadig i
sidste ende trække friværdi ind på kontoen....

Fra : Leonard

Dato : 23-01-07 16:40

"cj" <cjrocksthehouse@ofir.dk> wrote:

>Det er ligesom aktier, bortset fra at boligen aldrig kan
>gå konkurs

Den kan da forfalde så meget at den ingen værdi har. Boligejere kan gå
konkurs, når de ikke kan betale deres afdrag. Er huset belånt til mere
end det er værd, så er det ikke sjovt at komme i bekneb for penge til
at betale afdrag med, for så kan huset sælges på tvangsauktion til den
lavere pris det kan indbringe, men skyldneren står stadig tilbage med
restgælden.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/