Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
18 årigs betaling for at bo hjemme
Fra : SrS

Dato : 14-01-07 20:10

Hej

Vi har en "lille" diskussion med vores 18-årige søn om betaling for at bo
hjemme. Det kan han ikke forstå nødvendigheden af.
Han er lige droppet ud af gymnasiet og har i stedet tænkt sig at tage et
arbejde. Det har han så on and off, men dog således at det er 'fede tider'
rent økonomisk ift. tidligere hvor han gik i skole.
Vi synes, at når han har valgt at droppe skolen og tjene penge, så må han
også tage den konsekvens, at ting begynder at koste, - far og mor betaler
ikke for småting mere, og han skal også mærke, at kost og logi koster.
Men det skal selvfølgelig være rimeligt, så hvad er rimelig betaling for at
bo hjemme? Findes der nogen gode tommelfingerregler/retninglinier for det?
Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

SrS

Fra : mfn

Dato : 14-01-07 20:24

> [...]
> Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Hvis han ellers tjener ok ville jeg sige 2000-2500,-

Fra : Jens G

Dato : 14-01-07 20:26

On Sun, 14 Jan 2007 20:10:20 +0100, "SrS" <SrS@fjernes_os.dk> wrote:

> [...]
>Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
>kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Hvis han tjener penge, vil jeg mene at 2-3000 om måneden er rimeligt.
50m2 er meget, og hvis man skulle regne på hvad husleje, tøjvask og
kost bliver i virkelighedens verden bliver det betydeligt mere end
3000.

Men hvad har I selv tænkt jer?

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-01-07 21:48

> Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Min knægt bor på 55 kvm til 3.700 incl varme men excl, el, telefon,
internet, forsikring, kost og vasketøj.

Mvh Maria

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-01-07 22:56

"SrS" <SrS@fjernes_os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Da jeg boede hjemme og havde arbejde, gav jeg 500,- hver 14.dag, altså
når jeg fik løn - det er så godtnok ved at være 20 år siden efterhånden,
så jeg vil mene at omkring 2000,- /md er rimeligt.
--
Hilsen
Brian Sørup

Fra : Stoffer

Dato : 15-01-07 12:27

"SrS" <SrS@fjernes_os.dk> wrote in message
> [...]
> Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Jeg har aldrig betalt for at bo hjemme.
Ingen pligter som sådan. Men selvfølgelig hjulpet når der var brug for det.

Boede hjemme til jeg var 19 og så igen fra 21 - 23.

Mine forældre havde midlerne til det, så det var fint.
Det har ikke påvirket mig, at ikke have betalt for at bo hjemme.
Ved udemærket hvad det koster at bo selv

Men hvis det absolut skal koste, så vil jeg forslå en pris der svarer til
noget kollegie i området.
Det er vel 2000 inkl. strøm og varme og mad koster nok et sted mellem 500 og
1000.

Alternativet er jo at flytte hjemmefra, så er man også fri for det brok fra
de gamle

Fra : Morten Andreasen

Dato : 18-01-07 16:25

Stoffer skrev:

> [...]
> 1000.
>
> Alternativet er jo at flytte hjemmefra, så er man også fri for det brok fra

Jeg har heller aldrig betalt for at bo hjemme, samme grund som for stoffer.
Men til gengæld forlangte mine forældre at jeg sparede halvdelen af min
lærlinge løn op. Det var til stor hjælp da jeg skulle etablere min
første hjem.
Jeg syntes selv at det har vænnet mig til ikke at bruge alt hvad jeg
tjener hver måned. Så måske et alternativ hvis det mest handler om at
"opdrage" ham til at man ikke kan bruge alt hvad han tjener.
Ellers er jeg meget på linie med de andre i gruppe ca. 2000 kr lyder som
et rimeligt beløb.

Fra : Jens G

Dato : 18-01-07 18:07

On Thu, 18 Jan 2007 16:25:26 +0100, Morten Andreasen
<ronnandreasen@gmail.com> wrote:

> [...]
>Men til gengæld forlangte mine forældre at jeg sparede halvdelen af min
>lærlinge løn op. Det var til stor hjælp da jeg skulle etablere min

Der er mange familier der sparer op for de unge uden at de ved det,
ved simpelthen at spare de penge op de betaler for at bo hjemme uden
at fortælle det.
På den måde får de lært at det koster noget at leve, samtidig med at
der er en god overraskelse i form af en stor kontant gave den dag de
flytter hjemmefra.

Fra : Nick

Dato : 16-01-07 09:16

I sin febervildelse flåede SrS tastaturet ned fra hylden og boksede de
ydmyge ord:
> Hej
> Men det skal selvfølgelig være rimeligt, så hvad er rimelig betaling
> for at bo hjemme?

Da jeg var i den alder, boede jeg på en skole i den anden ende af landet -
og var kun hjemme nogle få dage ind imellem. Hver måned afregnede jeg med
min mor, ud fra statens takster for afregning for et plejebarn eller noget i
den retning. Det var et eller andet beløb jeg fandt i en bog på
biblioteket... (det var før Internet).

Jeg må have været en hård forhandler, for jeg afregnede kun for de døgn hvor
jeg sov hjemme. Også selv om mit værelse jo stod der alligevel

Du skriver, at knægten tjener skiftende beløb (arbejder on-and-off), så jeg
vil mene at et %-beløb er en fin ordning. Han skal lære at tingene koster,
men han skal også have lov til at nyde at han nu tjener rigtige penge.

/Nick

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 21-01-07 02:22

Helt ærligt...

Fyren er 18 år gammel.

18 år er altså ikke særligt meget i "vore dage". Jeg er ca. dobbelt så
gammel, og betalte ikke for at bo hjemme til jeg var 21. Heller ikke for mit
720 lites akvarium, der krævede en hel del strøm.

Om det har ødelagt mig totalt ved jeg ikke... men jeg synes bare ikke, at en
fyr på 18 år i dagens velfærds DK, skal betale for at bo hjemme. Som 18 årig
er man som fyr / mand ikke parat til at flytte hjemmefra. (I de fleste
tilfælde). Hvorfor ikke lade ham nyde livet med en smule penge? Når han
engang skal købe hus / bil (er), er den gamle tankegang med, at betale
kontant en "saga blot" !. Hvis den da ikke allerede er død?

Mvh

Jasper

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-01-07 13:51

> tilfælde). Hvorfor ikke lade ham nyde livet med en smule penge? Når han

Og hvorfor skal hans forældre punge ud for at han kan nyde livet med "en
smule penge", som helt tilfældigt er rigtig mange tusinde kroner hver måned?
Han har jo rigeligt råd.

Mvh Maria

Fra : Andy

Dato : 30-01-07 08:17

> [...]
mit
> 720 lites akvarium, der krævede en hel del strøm.

Jeg betalte for at bo hjemme indtil jeg var færdig med min ungdomsuddannelse
indtil for ca 10 år siden. 3000 om måneden, dertil kom at jeg handlede ind,
betalte regninger, gjorde rent osv. Som jeg senere har opdaget, så var det
en glimrende måde at lære at være selvstændig og kunne styre et hjem.

> [...]
årig
> er man som fyr / mand ikke parat til at flytte hjemmefra. (I de fleste

Så er man forkert opdraget.

> Hvorfor ikke lade ham nyde livet med en smule penge? Når han
> engang skal købe hus / bil (er), er den gamle tankegang med, at betale
> kontant en "saga blot" !. Hvis den da ikke allerede er død?

Nej det er den skam ikke. At købe kontant er altid billigere end hvis man
låner pengene. Hvis du sovses ind i lån(som nogle af mine studiekammerater
blev) fra du er teenager, så lærer du ikke at styre din egen økonomi og får
dig en overraskelse når du flytter hjemmefra. De færreste 18 årige kan se
forskel på et lavt forrentet huslån og et højtforrentet forbrugslån, hvis de
en gang har lært at låne penge.

Det er et spørgsmål om at give sine børn den bedste start på livet, ikke
blot at give dem alt hvad de ønsker sig.

Andy

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 21-01-07 15:32

> [...]
> Han får selvfølgelig kost, får vasket tøj, har 2 værelser på tilsammen 50
> kvm. - super forhold, og faktisk ingen pligter ift. familien.

Min bror boede hjemme efter har blev færdigmed gymnasiet!

Han gav 1000 kr. md incl alt.

Det var 7 år siden! Mine forældre er ikke rige på nogen måde.

3000 kr. md. syntes jeg lyder lige i overkanten.

Rune

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-01-07 16:20

> Det var 7 år siden! Mine forældre er ikke rige på nogen måde.
>
> 3000 kr. md. syntes jeg lyder lige i overkanten.

Det er ekstremt billigt for 50 kvm bolig, varme, el, forsikringer, mad og
tøjvask

Mvh Maria

Fra : Ralph Køster

Dato : 22-01-07 07:02

Mine forældre sagde 20% af det udbetalte..

Det er da ok.

Ralph.

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 23-01-07 20:38

> [...]
> Men det skal selvfølgelig være rimeligt, så hvad er rimelig betaling for
> at bo hjemme? Findes der nogen gode tommelfingerregler/retninglinier for

Der er vel (mindst) to aspekter af spørgsmålet - dels det
"opdragelsesmæssige", dels det rent økonomiske.

SKAT har en holdning til, hvad værdien af "Fri kost og logi" skal fastsættes
til:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1566692&vID=0

Et andet bud kunne være DIS, som huser amerikanske studerende:
http://www.dis.dk/Housing/index.php#03
Beløbet er ikke betaling for værelset, men et bud på de regulære
merudgifter, et ekstra familiemedlem medfører.

Mit bedste gæt er, at en 18-årig ikke nødvendigvis har nogen fornemmelse af,
hvad mad m.v. koster, medmindre man anskueliggør det, f.eks. ved at
fremlægge tallene. Dermed føles det som et overgreb, når forældrene begynder
at kræve betaling. Det er en overraskelse for de fleste, der flytter
hjemmefra, at der skal afsættes penge til banale ting som toiletpapir o.s.v.
Men mon ikke forståelsen vokser, når der kommer fakta på bordet? Før
husholdningsregnskab en måned eller to og læg tallene frem!

Mvh.
Lise