Er alger godt eller dårligt?
Fra : Charlotte Nielsen

Dato : 24-01-07 23:04

Hej.. Jeg er nyt på fiskemarkedet. Jeg har to to-farvede slørhaler. De bor
godt i et stort kuppel akvarie. Jeg kan jo ikke få en sugemalle, men hvad
med de der alger? Er det godt eller dårligt? Og i så fald de er dårlige,
hvad gør jeg så for at slippe af med dem??

Venlig Hilsen
Charlotte Nielsen, Gede puré og Torske smoothie!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-01-07 23:55

Charlotte Nielsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg kan jo
> ikke få en sugemalle, men hvad med de der alger? Er det godt
> eller dårligt?

Grønalger er rimelig uskadelige - men ser ikke særlig pæne ud.

> Og i så fald de er dårlige, hvad gør jeg så for
> at slippe af med dem??

Fjerner algerne manuelt med en skraber/håndkraft - eller mørklæg
det i en uges tid

Fjerner de ting, der giver næring til algerne:

Undgår sollys og for meget lys i det hele taget - alt over 10-12
timer om dagen gavner mest algerne

Pas på med overfodring - madrester giver næringsstoffer i vandet,
der mest gavner algerne

Sørg for, at der er nogle hurtigtvoksende planter, der kan bruge
nogle af næringsstofferne

Skift vand og fjern snavs ret ofte - jo mindre akvarie - jo
oftere skal der skiftes vand

Hvis du med "kuppel akvarie" mener en guldfiske bowle, så er det
ikke det bedste at have fisk i - men hvis du kan få et lille
filter på, så kan det godt fungere - men kræver en del mere
pasning et et "rigtigt" akvarie, der er lidt større.

Slørhaler er forædlede guldfisk, der ikke kan lide for meget
varme - og de sviner temmelig meget - emdnu en grund til hyppig
rengøring.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : J. K. Jørgensen

Dato : 25-01-07 01:06

"Charlotte Nielsen" <somebody@somewhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad gør jeg så for at slippe af med dem??
>
> Venlig Hilsen
> Charlotte Nielsen, Gede puré og Torske smoothie!

Hej Charlotte
De bor
godt i et stort kuppel akvarie.?
Det kan du da ikke mene - Hvis du vil have fisk, og du vil have det til at
fungere bedre - så skal du købe et ordentlig akvarie som kan holdes rent -
mindst 60ltr. med filter - lys m.m.
Hilsen
Jørgen