Can't assign a TCombobox to TStringlist
Fra : Kurt G

Dato : 05-02-07 15:02

Hej NG.

Jeg vil gerne have sorteret og fjernet dubletter i en ComboBox og mente at
kunne gøre det på denne måde:

S1 er en StringList, cbOrdOpslag er en ComboBox.

1 S1 := TStringList.Create;
2 S1.Sorted := True;
3 S1.Duplicates := dupIgnore;
4 S1.Assign(cbOrdOpslag);
5 cbOrdOpslag.Assign(S1);
6 S1.Destroy;

Compileringen går OK, men under kørsel får jeg fejlmeldingen 'Can't assign a
TCombobox to TStringlist' i linie 4.
Jeg har prøvet at kommentere linie 4 ud, så kommer fejlen 'Can't assign a
TStringlist' to TCombobox i linie 5.

Hvorfor har compileren undladt at gøre opmærksom på fejlen, eller er det
ikke en fejl?

Det undrer mig i særdeleshed fordi dette under FormCreate går godt:
//Hent opslagsord
S1.Clear;
S1.Duplicates := dupIgnore; //Fjern dubletter
S1.Sorted := True;
S1.LoadFromFile('Opslagsord.txt');
cbOrdOpslag.Items.Assign(S1);

Mvh Kurt

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 05-02-07 15:40

Hej Kurt,

mine svar følger...

> [...]
> TStringlist' to TCombobox i linie 5.
>
> Hvorfor har compileren undladt at gøre opmærksom på fejlen, eller er det

Compileren giver ikke fejl, da al din kode er syntaks korrekt. Du får en
fejl, fordi VCL - koden rejser en undtagelse.

Linje 4 skal skrives på følgende måde så objekterne passer til hinandens
Assign metode.
S1.Assign(cbOrdOpslag.Items);

Din linje 5 skal så således ud:
> [...]

> //Hent opslagsord
> S1.Clear;
> S1.Duplicates := dupIgnore; //Fjern dubletter

Du kvalificere ikke til det korrekte objekt. Du skal have fat i Items
objektet, hvis klasse nedarves fra TStrings. Se mine korrektioner fra
ovenstående.

Jeg tænkte i øvrigt på, om du ikke kunne droppe dit S1 objekt helt. Og,
anvende følgende i stedet?

cbOrdOpslag.Items.Sorted := True;
cbOrdOpslag.Items.Duplicates := dupIgnore;

/Brian

Fra : Kurt G

Dato : 05-02-07 17:24

KLIPPET
> [...]
> fejl, fordi VCL - koden rejser en undtagelse.
>
> Linje 4 skal skrives på følgende måde så objekterne passer til hinandens

Det virker!

Klippet

> Jeg tænkte i øvrigt på, om du ikke kunne droppe dit S1 objekt helt. Og,
> anvende følgende i stedet?
> cbOrdOpslag.Items.Sorted := True;
> cbOrdOpslag.Items.Duplicates := dupIgnore;

Det et giver ikke nogen responce med forslag, hvis jeg skriver
'cbOrdOpslag.Items.d', så jeg går ud fra, at den ikke er gyldig.

Mange tak for hjælpen.
/Kurt