Cursor forsvinder
Fra : Kurt G

Dato : 13-01-07 19:17

Jeg har en memo, som jeg i programmet flytter og ændrer størrelse på ved
afkrydsning i en Checkbox.
Inden der afkrydses, er der en blinkende cursor.
Når Memoen derefter ændres ved afkrydsningen, forevinder cursoren, og man
aner ikke, hvor man skriver.
Efter afkrydsningen er fjernet og Memo-en vendt tilbage, er der igen en
synlig cursor.

Er er nogen, der har en ide til fejlen?

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 13-01-07 19:47

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> aner ikke, hvor man skriver.
> Efter afkrydsningen er fjernet og Memo-en vendt tilbage, er der igen en

Har du noget kode?

/HK

Fra : Kurt G

Dato : 13-01-07 20:11

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

> Har du noget kode?
>
> /HK

Ved Enter. Her forsvinder cursoren.

procedure TForeningsForm.mIndholdEnter(Sender: TObject);
begin
If cb1.Checked Then
Begin
mIndhold.Left := 120;
mIndhold.Top := 192;
mIndhold.Height := 216;
mIndhold.Width := 400;
mIndhold.ScrollBars := ssBoth;
mIndhold.BringToFront;
mBem.SendToBack;
End;
end;

Ved Exit. Nu er cursor OK.

procedure TForeningsForm.mIndholdExit(Sender: TObject);
begin
mIndhold.Height := 41;
mIndhold.Width := 281;
mIndhold.Left := 120;
mIndhold.Top := 176;
mBem.BringToFront;
mIndhold.ScrollBars := ssNone;
end;

Mvh Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 14-01-07 16:36

> [...]
> begin
> If cb1.Checked Then
> Begin
> mIndhold.Left := 120;
> mIndhold.Top := 192;
> mIndhold.Height := 216;
> mIndhold.Width := 400;
> mIndhold.ScrollBars := ssBoth;
> mIndhold.BringToFront;
> mBem.SendToBack;
> End;
> end;
>
> Ved Exit. Nu er cursor OK.
>
> procedure TForeningsForm.mIndholdExit(Sender: TObject);

Jeg har efterfølgende fundet ud af, at problemet kun opstår, når jeg kommer
til feltet ved hjælp af denne kode:

procedure TForeningsForm.cbTypeKeyPress(Sender: TObject; var Key: Char);
var
wincontrol : TWincontrol;
begin //Få ENTER til at virke som TAB
if key=#13 then
begin
wincontrol:=FindNextControl(Activecontrol,true,true,false);
wincontrol.setfocus;
key:=#0;
end;
end;

Bruger jeg en normal TAB er cursor synlig.

Giver det en forklaring?

/Kurt

Fra : nic@aub.dk

Dato : 15-01-07 11:18

Hmm

Jeg prøver at efterligne det du gør uden det store held...

Jeg har sat keypreview=true på min form og kopieret din handler ind i
formens OnKeyPress handler.

jeg har lavet en checkbox og et memo. Når jeg trykker TAB skifter jeg
mellem dem - når jeg går ud af memo'et forsvinder min cursor, når
jeg går ind i memo'et igen kommer den tilbage.

når jeg bruger ENTER virker det nøjagtigt ligesådan...

Misforstår jeg hvad du prøver?

Fra : Kurt G

Dato : 16-01-07 15:20

<nic@aub.dk> skrev i en meddelelse
[...]

--------------------------------

Nej, det gør du nok ikke, men jeg har nok forsimplet det lidt rigeligt, da
jeg fortalte om symptonerne.
Det er mere indviklet og jeg kan ikke rigtig se igennem og
beskrive/analysere symptonerne.
Første gang efter opstart af programmet er der sommetider cursor og andre
gange ikke. Og hvis jeg bruger TAB for at gå til næste felt og derefter
SHIFT TAB for at komme tilbage, så er der cursor igen.

Programmet er (for mig) halvstort med nogle databaser mm, sourcekoden fylder
godt 5MB, programkoden godt 2MB foruden databaserne.
Men har du lyst, kan jeg godt sende dig det hele, så kan du jo se om du kan
greje det!

I øjeblikket lever jeg med, som det er; vi er kun to brugere og bliver nok
ikke mere end fem på noget tidspunkt!

/Kurt

Fra : nic@aub.dk

Dato : 18-01-07 07:38

Du er velkommen til at maile mig koden men der går nok lige lidt tid
inden jeg får tid til at se på det

Fra : Kurt G

Dato : 16-02-07 16:09

Jeg har fundet årsagen, selv om jeg ikke kan se, hvorfor det er sådan.
Samtidig med ændring af størrelsen ændrede jeg også ScrollBars fra
ssVertical til ssBoth.
Hvis jeg ikke ændrer ScrollBars, bliver cursor ved med at blinke.