Hvordan fungere en UPS?
Fra : A

Dato : 25-01-07 16:45

Jeg har en APC SmartUPS og er lidt i tvivl om hvad den egentligt præcist
gør. Ja, jeg ved selvfølgelig, at det er batteribackup men se følgende
spørgsmål med reference af output fra UPS:

1) Hvorfor er LINEV og OUTPUTV det samme?
Det er selvfølgelig fordi den køre det direkte igennem (sikkert igennem et
relæ), men jeg troede at en UPS skulle sikre en énsartet spænding - f.eks.
230V altid?

2) Jeg kan ikke se om sinuskurven er den samme som input, men burde min UPS
ikke lave den om til en flot sinuskurve, hvis nu kurven er mere eller mindre
firekantet (hvad den næppe er)?

3) Hvilke UPS'er tilbyder ovenstående to features? Ikke at jeg skal have en,
men det er rart at vide OM det findes?

root@server# apcaccess
APC : 001,042,1084
DATE : Thu Jan 25 16:34:27 CET 2007
HOSTNAME : server.local
RELEASE : 3.12.3
VERSION : 3.12.3 (26 April 2006) freebsd
UPSNAME : SU1000VA
CABLE : USB Cable
MODEL : Smart-UPS 1000
UPSMODE : Stand Alone
STARTTIME: Mon Jan 08 22:07:55 CET 2007
STATUS : ONLINE
LINEV : 227.5 Volts
LOADPCT : 16.9 Percent Load Capacity
BCHARGE : 100.0 Percent
TIMELEFT : 81.0 Minutes
MBATTCHG : 4 Percent
MINTIMEL : 4 Minutes
MAXTIME : 0 Seconds
OUTPUTV : 227.5 Volts
DWAKE : -01 Seconds
DSHUTD : 090 Seconds
LOTRANS : 208.0 Volts
HITRANS : 253.0 Volts
RETPCT : 000.0 Percent
ITEMP : 29.7 C Internal
ALARMDEL : Always
BATTV : 27.5 Volts
LINEFREQ : 50.0 Hz
LASTXFER : Low line voltage
NUMXFERS : 3
XONBATT : Tue Jan 23 02:47:59 CET 2007
TONBATT : 0 seconds
CUMONBATT: 16 seconds
XOFFBATT : Tue Jan 23 02:48:04 CET 2007
LASTSTEST: Sat Jan 20 15:28:14 CET 2007
SELFTEST : NO
STATFLAG : 0x07000008 Status Flag
SERIALNO : AS0543127244
BATTDATE : 2005-10-29
NOMBATTV : 24.0
FIRMWARE : 52.12.I USB FW:4.2
APCMODEL : Smart-UPS 1000
END APC : Thu Jan 25 16:34:41 CET 2007

Fra : Casper Mønster

Dato : 15-04-07 13:27

A skrev:
> [...]
> firekantet (hvad den næppe er)?
>
> 3) Hvilke UPS'er tilbyder ovenstående to features? Ikke at jeg skal have en,

Det billige (læs små størelser), bruger som regel en by-pass kreds, så
ved normal funktion ryger indgangen direkte til udgange. Så søgere
ladekredsen for at holde spæning på batteriet. Ved total spænings-fald
kobles inveter'en ind, og out får spæningen fra denne. Hvis spæningen
kun falder eks. til 190 V, kobes invteren også ind, men der forsættes
med at lade på batteriet, sådan at spæningen ud at UPS'en stadigvæk er 230V.

/Casper