Hvorfor disse mega-konfigurationer???
Fra : Pistolprinsen

Dato : 17-01-07 16:32

Hejsa,

Som absolut uviden i alt det der server-halløj, kommer her et spørgsmål, som
jeg har ruget over længe:

Når man sidder og kigger servere hos diverse forhandlere og på EDB Priser,
så er det nærmest som om serverne ikke kan få CPU, der er hurtige nok, og
nærmest ikke kan få nok RAM!

Hvorfor???

Jeg mener, hvis man har en server, hvor der køres måske FTP, hjemmeside og
mail, så er det ved begrænset, hvad der reelt kræves af regnekraft?

Der skal vel blot lidt trafikstyring til, og lidt adgangskontrol, og så er
det vel det?

Eller, hvad overser jeg, siden serverne nærmest ikke kan blive kraftige nok?

TIA,

Pistolprinsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-07 17:01

Pistolprinsen wrote:

> Eller, hvad overser jeg, siden serverne nærmest ikke kan blive kraftige nok?

Databaser og terminal servere trækker gerne kraftigt op. Jeg formoder du
snakker windows servere her.

Fra : Pistolprinsen

Dato : 17-01-07 17:11

> Databaser og terminal servere trækker gerne kraftigt op.

Joh, men er det ikke mere noget, der stiller krav til harddiskene???
Rent regnekraft mæssig er det vel stadig et spørgsmål om, at der skal
fortages noget trafik- og rettighedsstyring?

Pistolprinsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-07 18:06

Pistolprinsen wrote:

> Joh, men er det ikke mere noget, der stiller krav til harddiskene???
> Rent regnekraft mæssig er det vel stadig et spørgsmål om, at der skal
> fortages noget trafik- og rettighedsstyring?

Databaser sluger gerne voldsomme mængder RAM. og alt efter hvordan man
har konfigureret den/programmøreren så er CPU og disk også vigtige.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-07 17:16

"Pistolprinsen" <Sp@m.No> wrote in message
> [...]
> så er det nærmest som om serverne ikke kan få CPU, der er hurtige nok, og

Til 1-5 brugere kan du køre en hjemmeside på en 386'er.
Men hvad nu hvis der er 1000 eller 10.000 samtidige brugere på din server?

Derudover så er servere mere end ftp/web og mail. Der er fx. også fil og
virtuelle servere - og som Claus skriver om - database og terminalservere.
De kræver noget kraft og saft.

mvh
///M

Fra : Pistolprinsen

Dato : 17-01-07 17:18

> virtuelle servere

Hvad er en "Virtuel Server" ???

Oversat betyder det vel en server, der ikke er der, men blot lader som om

Men, hvad er det, helt præcist?

Pistolprinsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-01-07 21:11

"Pistolprinsen" <Sp@m.No> skrev i en meddelelse

> Hvad er en "Virtuel Server" ???
>
> Oversat betyder det vel en server, der ikke er der, men blot lader som om
>

> Men, hvad er det, helt præcist?

Hvis nu jeg siger Vmware ringer der så en klokke?
Det er et program der kan afvikle en server i et vindue om du vil.
Du kan altså have flere Windows servere (eller hvad du nu lyster) til at
køre på samme fysiske maskine. Det har selvfølgelig nogle fordele og
begrænsning som man skal huske på inden man går igang.

/Dennis

Fra : René O. Nielsen [363~

Dato : 20-01-07 22:13

Du har fuldstændig ret, i et tilfældigt udvalgt serverrum, vil den samlede
cpu utilization ligge på ca 2-10% - det er der mange før dig der har fundet
ud af bl.a. VMWare der har fundet en fornuftg måde at udnytte overheadet på.

Det er ikke uden grund at VMWare er det hurtigst voksende firma i IT
branchen...

/René

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-07 19:52

> [...]
> udnytte overheadet på.
> Det er ikke uden grund at VMWare er det hurtigst voksende firma i IT

Virker det?

Jeg kunne godt tænke mig at prøve det, men lurerpasser lidt. Hvis man har
sin "rigtige" serveropsætning f.eks. under w2k03 kan man så lave en xp
opsætning som er 1000% uafhængig af resten?

Kan med roligt bruge denne xp til f.eks. at eksperimentere og rode med, uden
at være bange for at ødelægge 2003 installationen?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-07 20:55

Claus Tersgov wrote:

> Virker det?

Ja!
Det er alt for godt at kunne flytte sine virtuelle maskiner ud af et
stykke hardware, servicere det go flytte dem på plads igen når det er
oppe at køre... man kan udvide sin farm on the fly, det er tæske godt

> Jeg kunne godt tænke mig at prøve det, men lurerpasser lidt. Hvis man har
> sin "rigtige" serveropsætning f.eks. under w2k03 kan man så lave en xp
> opsætning som er 1000% uafhængig af resten?

Jep, den virtuelle maskine forbliver virtuel ligemeget hvad du laver af
idioti. dermed ikke sagt at kman ikek kan hive data ud til metal.

> Kan med roligt bruge denne xp til f.eks. at eksperimentere og rode med, uden
> at være bange for at ødelægge 2003 installationen?

Ja.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 03-02-07 22:45

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> [...]
> stykke hardware, servicere det go flytte dem på plads igen når det er
> oppe at køre... man kan udvide sin farm on the fly, det er tæske godt

Jeg har set en VM baseret server der fungerede som multimedie server,
blive flyttet til en anden fysisk maskine mens den kørte.
Afspilningen af en film på en klient faldt ikke ud een eneste gang
undervejs !!

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-07 00:05

Jesper Hartoft wrote:

> [...]
> blive flyttet til en anden fysisk maskine mens den kørte.
> Afspilningen af en film på en klient faldt ikke ud een eneste gang

Ja, det er imponerende sager.. VmWare selv snakker noget om at
containere der kører på deres ESX kun taber 2-4% ydelse sammenlignet med
et OS der kører på metal... det er ret imponerende imho.

Fra : René Olskjær Nielsen~

Dato : 27-02-07 20:02

Ville jeg ligge webserveren www.ku.dk på VMWare hvis jeg var i tvivl

> [...]

> Kan med roligt bruge denne xp til f.eks. at eksperimentere og rode med,
> uden at være bange for at ødelægge 2003 installationen?

Ja, en virtuel maskine kan ikke ødelægge noget for en anden.

Jeg har i øjeblikket et miljø med 3 ESX 3.01 hosts, koblet op mod en
EVA5000. De er værter for samlet 25 servere, heriblandt Redhat AS3+AS4,
windows server 2000 og windows server 2003. I starten var det mest
webservere og lignende der kom på vmware, nu skal der være en rigtig god
grund til at installere en server på jern.

Udover den åbenlyse besparelse, på servere, strøm og køling, er der med
virtual center, mulighed for at kaste rundt med virtuelle servere, mens de
kører, der er clustering faciliteter - hvis en fysisk server går ned,
startes de virtuelle maskiner op på de andre ESX hosts, man kan nemt tilgå
konsollet - også fra sin hjemmearbejdsplads, der kan laves templates af
standardinstallationer, det tager mig 5 minutter at installere en fuldt
opdateret WIN2003 server, opsat efter vores standarder, osv.osv.

DET SKAL SES OG PRØVES.

/René