Helical vs Helical Interpolartion
Fra : Leon Hulstroem

Dato : 28-01-07 00:57

Hejsa...

Jeg mistede lige gnsten et sek

Helical: Cirkulær spiralbevægelse, alle akser kører den feed man har givet,
så de mødes ikke samtidigt.

feks et ø100 hul 25mm dyb. Z har den korteste vandring og kommer derfor
først
Av for en Ramp-angle...

Helical Interpolartion: Cirkulær spiralbevægelse, "lige linie" dvs, alle
akser mødes på slut kord. samtidigt

feks et ø100 hul 25mm dyb. alle akser modes på slut kord. samtidigt, dvs Z
aksen må sætte feed'en ned

Husker jeg rigtigt ?

Jeg undres !!!

På den Okuma jeg står ved, forgår alt tilspændings interportarserede.
(Og Z-feed kan kontrolleres så der kan fræses gevind.)

Men den gør det ikke på den gamle MoriSeiki Fanuc 11M !!!

Skulle ikke undre mig en pind om det var en option !

Leon
---
Sejl blyfrit - Sejl Hobie Cat
http://sejlernoerd.spaces.live.com

Fra : GK

Dato : 03-02-07 23:50

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men den gør det ikke på den gamle MoriSeiki Fanuc 11M !!!
>
> Skulle ikke undre mig en pind om det var en option !

hej leon hvor er det lige du vil hen med det .. men hvis du siger at
maskinen står i x 0 y 0 z 0 og du siger eks at den skal køre G01 X 300 Y
10 Z0 F 250 så kører så kører X feed 250 mens y axen kører en feed der
lige nøjagtig sørger for at punket X300 Y 10 rammes når x når frem til
punket X300 hvis y ikke kørte en anden feed ville y målet rammes meget før
.... men hvis din Mori ikke gør det er det sikkert en option .. det burde
den jo gøre ellers kan du jo ikke fræse geving på den ,,

mvh gk
Matsuura VG noget der bare virker ,, super fræser

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 04-02-07 11:02

> [...]
> målet rammes meget før ... men hvis din Mori ikke gør det er det
> sikkert en option .. det burde den jo gøre ellers kan du jo ikke

Jo problemet er ikke i G1 for hvis den ikke kunne det, hvem ville så kunne
bruge en CNC fræser.
Men på de fleste maskiner, er mere end 2akset simultan fræsning en option.

Og på Mori, er der en option der hedder "Helical" og en der hedder "Helical
Interpolartion",
Dvs. at man skal have begge "helical" for 3akset fræsning og
"interpolartion" for at de skal mødes på den rigtige koord. samtidig.
Det er sgu noget "bræk"... øv Jeg mangler forresten også MacroB, men det er
en helt anden historie.

Jeg er desværre blevet lidt rusten i 11M's IPL :-/

Du ved man har siddet og svedt på sin pind, lavet et mega program og så kan
maskinen ikke kører XYZ simultan i G1, G2 & G3.

> Matsuura VG noget der bare virker ,, super fræser

Jo sådan en kender jeg godt jeg har kørt med Matsuura 500, 760 & 1000 med MX
styringer.

-Leon