Automation og styretavler i 3D...
Fra : Michael Laursen

Dato : 26-01-07 17:33

Hej... kan i hjælpe....?

Jeg søger et 3D-CAD-program hvori jeg kan konstruere mine styretavler til
maskiner.

Programmet skal kunne håndtere komponentrefferencer, opmærkning,
terminering. Ledningslængder skal også kunne beregnes. Resultatet er en
komplet dokumentation inden den første ledning bliver klippet...

Jeg arbejder i dag med solidworks og tænker på at udvide med Routing. Jeg
tror bare ikke at Solid magter opgaven. Vi har allerede i dag
performance-problemer. Så 1000-1500 ledningstermineringer og refferencer gør
det nok lidt tung at arbejde med.

Er her nogen der kender til nogen automations-firmaer der konstruerer alt på
computer inden de går i værkstedet..?

Hilsen
Mikyo...

Fra : Jess G. Frandsen

Dato : 26-01-07 19:36

Hej Michael

SolidWorks har et specifikt modul til netop denne type opgaver. Du skulle
måske kigge lidt nærmere på SolidWorks Routing?

Læn dig tilbage og skru op for lyden...
http://www.solidworks.com/pages/onlinetour/demos/assemdes/electricalrouting/06_ElectricalRouting.html

Du kan bestille mere information omkring dette modul her fra:
http://www.sdh.dk/bestil.asp

Mvh
Jess G. Frandsen
Soild Design House A/S
http://www.sdh.dk

Fra : Michael Laursen

Dato : 30-01-07 14:05

Hej Jess,

Vil lige gøre opmærksom på at det ikke bare er 5 ledninger som i
demofilmen der, men op mod 1000 termineringer. Jeg tror det er
for tungt at arbejde med. Derudover mangler solid/routing en
meget vigtig funktion i form af komponentopmærkning. Der skal
placeres en label på alle komponenter og denne refference skal
kunne opdateres via den XML som man importerer til routing.

Så i skal stå tidligt op for at imponere mig med routing. Og da
solid i forvejen er meget tung at arbejde med, sikkert fordi jeg
ikke formår at sætte den ordentlig op, tror jeg som din kollega
Jens Iversen siger, at det bliver alt for besværligt.

Hilsen Michael....

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 26-01-07 21:45

Michael Laursen wrote:
> [...]
>
> Er her nogen der kender til nogen automations-firmaer der konstruerer
> alt på computer inden de går i værkstedet..?

Ja jeg kender flere... de laver dog hovedsagligt SMD. Men El-CAD kan lave
tavler.
Jeg ville ringe til branche foreningen, for at få lidt input.

Jeg har ikke hørt om nogen der bruger de gængse CAD systemer fra mekanisk
konstruktion til EL-design.

SMD software'en jeg har set er 3D, men det tavle-software ikke... og hvad
skal man bruge det til!!! 3D altså.

Mvh
Leon
---
My 2sek. of fame
http://www.tv2east.dk/player.php?klipURL=mms://media.tv2east.dk/media/2220/070124-2220.wmv&klipDag=2007-01-24&klipTitel=Nyheder
---

Fra : Michael Laursen

Dato : 30-01-07 14:14

Hej leon,

Jeg tror du har misforstået mit indlæg.
Der er naturligvis konstrueret et normalt 2D-diagram. Det jeg
ønsker er at exportere data fra mit El-diagram til mit 3D-
tegneprogram. På denne måde vil jeg kunne konstruere en virtuel
udgave af min styretavle og på den måde få ledningslængder og
termineringer og komponentopmærkninger ind i min virtuelle
tavle.

Den virtuelle udgave bruges derefter til at producere efter.
Alternativet er at lave en prototype som man derefter måler op
og skiller ad for at kunne dokumentere produktet. Dette tager
for lang tid i forhold til at montere tavlen virtuelt...

Håber det hjalp med forståelsen...

Hilsen Michael