UV lys
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-01-07 09:06

Hej

Hvor effektiv er det at sætte et UV-lys anlæg i sit akvarie - 325 liter,
hvis størrelsen betyder noget.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)

Fra : Steen Suder

Dato : 14-01-07 12:49

Karsten Feddersen wrote:

> Hej
>
> Hvor effektiv er det at sætte et UV-lys anlæg i sit akvarie - 325 liter,
> hvis størrelsen betyder noget.

Hvad vil du bruge det til?

--
Steen Suder

Fra : kk

Dato : 14-01-07 13:24

er news måske kun for dem der kan komme med fuldendt forklaring
det skulle man tro
der behøves intet svar kun fra dem der vil give manden en lille smule hjælp
og ikke skræmme ham væk
en der også tænker på andre
godt nytår

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-01-07 13:51

kk wrote:
> er news måske kun for dem der kan komme med fuldendt forklaring
> det skulle man tro

Næh - men spørgeren ønsker at bruge UV lys - så er det vel meget
naturligt, at spørge, hvad han ønsker at bruge det til, for at kunne
hjælpe ?

Jan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-01-07 06:48

Hej

Steen Suder wrote:
> Hvad vil du bruge det til?

Som tillæg til den mekaniske og biologiske rensning.

Fra : Frandsen

Dato : 15-01-07 09:25

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Som tillæg til den mekaniske og biologiske rensning.

Men i et sundt og velkørende akvarie er det vel spild?! UV kan slå bakterie
og grønalger ihjel, men så skal man vel have så mange, at det er nødvendigt.
Personligt ville jeg ikke gøre det.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-01-07 12:18

Hej

Frandsen wrote:
> Men i et sundt og velkørende akvarie er det vel spild?! UV kan slå bakterie
> og grønalger ihjel, men så skal man vel have så mange, at det er nødvendigt.

Ja det kan man mene, hvilket jeg også har gjort hidtil, men nu snakkede
jeg med en forhandler forleden som kørte alt deres vand igennem et
UV-anlæg. Ergo har de "optimalt" vand i baljerne, men hvis man køber
fisk hos dem risikerer man at de står af derhjemme.

En anden fordel jeg kan se er at de dræber algesporene. Ikke fordi jeg
har mange alger, men de andre planter skal deles om ressourcerne i
akvariet og uden algesporer er der mere næring til planterne.

Så sådan et anlæg var tænkt præventivt. Ganske vist har akvariet kørt
godt i et stykke tid nu, men jeg har også haft perioder hvor det bare
ikke fungerede. Med det nye akvarie gad jeg godt, at det kom til at køre
endnu bedre.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-01-07 13:26

Karsten Feddersen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Ja det kan man mene, hvilket jeg også har gjort hidtil, men nu
> snakkede jeg med en forhandler forleden som kørte alt deres
> vand igennem et UV-anlæg.

Jep - forhandlerne sælger alt, der giver penge i kassen - uanset
om det er nødvendigt eller ej.

Det samme gælder alle mulige og umulige midler til
"vandforbedring", der i bedste fald er overflødige......

UV filteret vil også slå de nyttige bakterier ihjel, som skal
være i akvariet for får en ordentlig balance i akvariet.

Akvarierne i butikken er noget anderledes et et "normalt" privat
akvarie - de er stort set uden planter og med alt for mange fisk
i hvert akvarie - så derfor er forhandlerne nød til at gøre noget
for at holde liv i kræene - derfor kan de ikke helt sammenlignes
med de akvarier, vi har stående hjemme, hvor der forhåbentlig er
bedre forhold for fiskene.

Jan (der i efterhånden har haft akvarier i 40 år uden at gøre en
større videnskab ud af det, men de har kørt stort set efter
"naturmetoden" - og der har aldrig været større problemer)

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-01-07 15:05

Hej

Jan Vestergaard wrote:
> Jep - forhandlerne sælger alt, der giver penge i kassen - uanset om det
> er nødvendigt eller ej.

Retfærdigvis skal det siges at hun ikke prøvede at sælge mig noget. Hun
forklarede bare hvordan deres anlæg var sat sammen og hvordan de undgik
sygdom blandt deres fisk.

> Det samme gælder alle mulige og umulige midler til "vandforbedring", der
> i bedste fald er overflødige......

Aldrig brugt det. Kun 2-3 flasker medicin over de sidste 10 år.

> UV filteret vil også slå de nyttige bakterier ihjel, som skal være i
> akvariet for får en ordentlig balance i akvariet.

Derfor skal det jo også sidde på udblæsningssiden af spandfilteret og
kun køre i begrænset omfang, så vidt jeg har læst mig frem til.

> Jan (der i efterhånden har haft akvarier i 40 år uden at gøre en større
> videnskab ud af det, men de har kørt stort set efter "naturmetoden" - og
> der har aldrig været større problemer)

Tjah, vi bruger jo stadig filter, kunstigt lys, varmelegeme osv. I
naturen forsyner solen os med en vis mængde UV-lys som jo også gør sin
gavn/skade der.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-01-07 15:25

Karsten Feddersen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Tjah, vi bruger jo stadig filter, kunstigt lys, varmelegeme
> osv. I naturen forsyner solen os med en vis mængde UV-lys som
> jo også gør sin gavn/skade der.

Jo - jeg bruger også lidt gødning til planterne - de får nogle
lerkugler med gødning ned i bundlaget en gang om året - det
forholdsvis lille antal liter vand kan nok ikke helt komme i
samme balance som en hel sø.

Jeg har dog ingen erfaring med UV lys i akvarier - men ved at det
bruges i havedamme.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-01-07 15:39

Hej

Jan Vestergaard wrote:
> Jo - jeg bruger også lidt gødning til planterne - de får nogle lerkugler
> med gødning ned i bundlaget en gang om året - det forholdsvis lille
> antal liter vand kan nok ikke helt komme i samme balance som en hel sø.

Nej, men vi prøver jo alle på bedste vis

> Jeg har dog ingen erfaring med UV lys i akvarier - men ved at det bruges
> i havedamme.

Jeg har heller ikke nogen erfaring, men da jeg nu var ved at opgradere
mine 200 liter til 325 liter har jeg bestilt et og vil prøve mig lidt
frem. Kan jeg give mine fisk en endnu bedre tilværelse så er det det
hele værd. Jeg har søgt på nettet, men kun fundet den gængse opfattelse
af UV-anlæg, nemlig at rigtig mange uden ikke vil tilråde dem og at dem
der har det, bruger det i 8-24 timer om dagen, uden dog nogen
dokumentation for nogen effekt.