Skærme
Fijala 3554
1920*1080 eller højere - jeg kan IKKE
Fra : Bruno

Dato : 10-01-07 23:00

Jeg fornemmer det nu er tid og supplerer min super CRT skærm, SONY F-520
21", med en flad i bredformat og spørgsmålet er så hvilken?

Jeg læst meget om Dell, BenQ, Apple m.fl. og selvom der er gode skærme
og endda rigtig gode skærme så kan jeg ikke finde en der er perfekt.
Måske nogle er jer andre har et tip?

Ufravigelige krav:

Hurtig nok til spil og film
Ægte 24 bit farve (altså 3x8 bit, ikke noget med 6-bit)
HDCP understøttelse
1:1 visning af 1920*1080 (HD-film må ikke resizes til fx. 1920*1200)
Mindst 3 indgange (fx. DVI+HDMI+Component*. RGB/VGA/composite duer ikke)
Pivot funktion
Homogen farve og lys over hele skærmfladen (igen banding, tak)

Ønsker:

Lav dpi
Smal ramme
USB 2.0 hub med udgange på siden
Kortlæser
God finish

Jeg tænker det nok ender med en 24" for en 30" er nok for stor og for
dyr, men det synes som der ikke rigtig er en skærm der opfylder alle
krav. Er der noget jeg ikke har tænkt på?

Mvh
Bruno

*Tre indgange fordi der skal bindes en computer(DVI), en 360(Component)
og en PS3(HDMI eller evt. DVI) på.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 11-01-07 00:14

> Jeg tænker det nok ender med en 24" for en 30" er nok for stor og for dyr,
> men det synes som der ikke rigtig er en skærm der opfylder alle krav. Er
> der noget jeg ikke har tænkt på?

Har du prøvet at søge på www.edbpriser.dk?

Mvh

Emil

Fra : Bruno

Dato : 11-01-07 23:43

Emil Jensen [2100] wrote:

> Har du prøvet at søge på www.edbpriser.dk?

Tak, men der har jeg selvfølgelig været. Det giver et rimeligt overblik
over hvad der kan købes i DK, undtaget Dell selvfølgelig og vist også et
par andre mærker.

Desværre er der ikke rigtig noget der opfylder kravene, men der er da
noget som ligner.

Mvh
Bruno

Fra : J

Dato : 11-01-07 08:13

On Wed, 10 Jan 2007 23:00:15 +0100, Bruno <dont.use@this.address.ever>
wrote:

>Jeg tænker det nok ender med en 24" for en 30" er nok for stor og for
>dyr, men det synes som der ikke rigtig er en skærm der opfylder alle
>krav. Er der noget jeg ikke har tænkt på?

1920x1080, som er 1080p-opløsningen, er ikke udbredt indenfor andet
end TV, hovedsageligt endda, når de er over 37".

Inden for computerskærme er det udbredt med 1680x1050 (widescreen),
1600x1200, og nogle højere endnu.
Men aldrig 1920x1080.

Prøv at søge med Feature-Guide på www.prad.de

http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html

mvh

John

Fra : J

Dato : 11-01-07 13:13

Sorry

BenQ er lige kommet med det:
http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=12818

i 24"

mvh

John

Fra : Bruno

Dato : 12-01-07 00:13

J wrote:
> Sorry
>
> BenQ er lige kommet med det:
> http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=12818
>
> i 24"

BenQ er bestemt spændende, men desværre er deres AMA Z teknologi ikke
uden problemer.

I følge hvad jeg har kunnet læse i anmeldelser rundt omkring, af FP241W
Z skal det dog siges, så fjerner funktionen meget motion blur, men
samtidig får man så 60 Hz flimmer som på en dårlig CRT skærm plus
lysstyrken bliver reduceret væsentligt!

Yderligere så er der problemer med visning af 1080p for det ser ud som
om man ikke kan slippe for, at billedet bliver skaleret op til 1200
pixels i højden!

Artikler om BenQ FP241WZ

http://hardware.thgweb.de/2006/12/04/benq_fp241wz_black_frame_insertion_lcd_flachbildschirm/page6.html
http://www.behardware.com/articles/646-1/benq-fp241wz-1rst-lcd-with-screening.html

For mig lyder det som om teknologien ikke helt er på plads endnu, som et
minimum bør man ihvertfald se skærmen live inden man køber.

Ifgl. rapporterne fra CES messen, hvis man ellers kan stole på The
Inquirer, så er der masser af nye skærme på vej som har en 120 Hz
impelmentation af BFI. Det hjælper bare ikke meget de første mange måneder.

Mvh
Bruno

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-01-07 18:39

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> wrote in message
> Yderligere så er der problemer med visning af 1080p for det ser ud som om
> man ikke kan slippe for, at billedet bliver skaleret op til 1200 pixels i
> højden!

Hvorfor skulle den resize,, en almindelig computer monitor er jo altid 1:1
pixelmapping.. Der vil jo bare være lidt sorte bjælker over og under...

Selv det låne TV jeg har fra Medion, kan sættes til 1:1 pixelmapping, og det
er faktisk mærkeligt at samtlige 720P tv forhøjer højden af billedet.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-01-07 14:22

J wrote:

> 1920x1080, som er 1080p-opløsningen, er ikke udbredt indenfor andet
> end TV, hovedsageligt endda, når de er over 37".

Ja nogen få 32" også og 27" er set på udstillinger.
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=985&z=19

> Inden for computerskærme er det udbredt med 1680x1050 (widescreen),
> 1600x1200, og nogle højere endnu.
> Men aldrig 1920x1080.

Næ, men 1920 x 1050 bruges og kaldes Full HD - det burde nok være "Almost
Full HD"

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : PA

Dato : 11-01-07 17:36

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
> [...]
> men det synes som der ikke rigtig er en skærm der opfylder alle krav. Er

Jeg tror denne er et emne for fremtiden.

http://www.benq.com/products/LCD/?product=839

Ifølge amerikanske forums betydelig bedre end Dells 24 tommer
1080p på HDMI
opløsning 1920x1200
HDCP vilke skulle medføre direkte tilslutning af HD afspillere,
HDDVD el Blue ray.
Tilslutning component og HDMI

MVH PA

Fra : Bruno

Dato : 12-01-07 00:18

PA wrote:
> Jeg tror denne er et emne for fremtiden.
>
> http://www.benq.com/products/LCD/?product=839

Det troede jeg også, men det jeg har læst fra dem der har haft den på
skrivebordet tyder på den ikke er uproblematisk. Se evt. mit svar til J.

> [...]
> 1080p på HDMI
> opløsning 1920x1200
> HDCP vilke skulle medføre direkte tilslutning af HD afspillere,

Der er klart mange ting på min liste den opfylder, men jeg er bekymret
for dens dårlige implementering af BFI hvilket resulterer i 60 Hz
flimmer. Jeg vil ihvertfald se den inden et evt. køb.

Mvh
Bruno

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-01-07 02:20

> Der er klart mange ting på min liste den opfylder, men jeg er bekymret for
> dens dårlige implementering af BFI hvilket resulterer i 60 Hz flimmer.
> Jeg vil ihvertfald se den inden et evt. køb.

På min 19" CRT havde jeg 85 Hz, og kunne tydeligt se hvis jeg skiftede ned
til 60 Hz.
For 4-5 dage siden købte jeg så en 22" LCD Widesreen (VievSonic VX2235wm),
her kunne jeg ikke skrue refreshraten op, den var pr default sat til 60 Hz.
I instruktionsbogen står der også at skærmen kan tage varig skade af
refreshrates højere end 75 Hz.
MEN de 60 Hz det kører på nu, kan ikke ses, i hvertfald ikke med det (mine)
blotte øje.

Mvh

Emil

Fra : Bruno

Dato : 12-01-07 17:43

Emil Jensen [2100] wrote:
> [...]
> her kunne jeg ikke skrue refreshraten op, den var pr default sat til 60 Hz.

Sådan er det med alle de LCD skærme som man ser på markedet i dag, lige
med undtagelse af de nye BenQ som bruger en særlig teknik for at snyde
vores øjne til at se bevægelser som mere flydende. Meget forsimplet går
teknikken ud på at slukke skærmens lys mellem hver frame, i princippet
fint hvis ikke lige BenQ kun gør det 60 gange i sekundet!

> I instruktionsbogen står der også at skærmen kan tage varig skade af
> refreshrates højere end 75 Hz.
> MEN de 60 Hz det kører på nu, kan ikke ses, i hvertfald ikke med det (mine)
> blotte øje.

Det er klart nok for skærmen er ikke slukket mellem hver frame, altså er
der ikke noget flimmer som det kendes fra CRT. Ved brug af BFI teknikken
er vi lige pludselig tilbage til at refresh rate bliver vigtig.

mvh
Bruno

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 12-01-07 07:18

Bruno wrote:
> [...]
>
> Jeg læst meget om Dell, BenQ, Apple m.fl. og selvom der er gode skærme
> og endda rigtig gode skærme så kan jeg ikke finde en der er perfekt.

Selv er jeg tilfreds med Dells 24', men jeg tror, du er en højere spec-freak
end jeg, der stiller mig tilfreds ved Photoshop og de nyeste spil. Jeg fandt
gode råd her: http://www.flatpanels.dk/index.php

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : PA

Dato : 12-01-07 11:14

> [...]
> men det synes som der ikke rigtig er en skærm der opfylder alle krav. Er

Det ser ud til at der er flere skærme på vej,
så det kan være man skal være tålmodig.
Mit udgangspunkt for den skærm jeg vælger er
at jeg skal tilslutte en TDC HDselecterbox via HDMI
og min pc via VGA el. DVI .
Så har jeg component til en Blu Ray.
Jeg var ellers tæt på at bestille BenQ 241FW,
men er nu kommet i tvivl.
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1168502156&archive=&start_from=&

MVH PA