Chili og cancer - banebrydende forskning!
Fra : gb

Dato : 10-01-07 02:38

How spicy foods can kill cancers

Scientists have discovered the key to the ability of spicy foods to
kill cancer cells. They found capsaicin, an ingredient of jalapeno
peppers, triggers cancer cell death by attacking mitochondria - the
cells' energy-generating boiler rooms.

Capsaicin was tested on cultures of human lung cancer cells and on
pancreatic cancers. Lead researcher Dr Timothy Bates said: "As these
compounds attack the very heart of the tumour cells, we believe that
we have in effect discovered a fundamental 'Achilles heel' for all
cancers. "The biochemistry of the mitochondria in cancer cells is
very different from that in normal cells. "This is an innate
selective vulnerability of cancer cells." He said a dose of
capsaicin that could cause a cancer cell to enter apoptosis, would
not have the same effect on a normal cell. Cancer Research UK
recommends reducing your risk of cancer by eating a healthy,
balanced diet, with plenty of vegetables and fruit

The fact that capsaicin and other vanilloids are already commonly
found in the diet proves they are safe to eat. This could make
development of a drug containing them a much quicker and cheaper
process. Dr Bates said: "Capsaicin, for example, is already found in
treatments for muscle strain and psoriasis - which raises the
question of whether an adapted topical treatment could be used to
treat certain types of skin cancer. "It's also possible that cancer
patients or those at risk of developing cancer could be advised to
eat a diet which is richer in spicy foods to help treat or prevent
the disease." However, Josephine Querido, cancer information officer
at Cancer Research UK, said: "This research does not suggest that
eating vast quantities of chilli pepper will help prevent or treat
cancer. "The experiments showed that pepper extracts killed cancer
cells grown in the laboratory, but these have not yet been tested to
see if they are safe and effective in humans."

Dr Bates added that the mitochondria in cancer cells could also be
targeted by other compounds. He said the investigation and
development of anti-mitochondrial drugs for cancer chemotherapy was
likely to be "extremely significant" in the fight against cancer.

Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/health/6244715.stm

--
GB

Fra : JLI

Dato : 10-01-07 17:54

"gb" <nospam@no.invalid> skrev i en meddelelse
> How spicy foods can kill cancers
>
> Scientists have discovered the key to the ability of spicy foods to
> kill cancer cells....

Det er bestemt interessant, men man skal lige huske på, at der er masser af
fortilfælde af "banebrydende forskning" inden for kræftbehandling, som i
kliniske undesøgelser ikke har leveret de "mirakler" der var stillet i
udsigt. Såvidt jeg kan se er det kun i BBC-nyhederne at forskningen er
præsenteret. Resultaterne af Bates studium synes ikke at være publiceret i
noget lægevidenskabeligt tidsskrift (ved pubmed søgning). Selvom det virker
på cellelinier er det ikke sikkert, at det også virker i cancerpatienter.
Det er muligt, at der i Indien og Mexico er færre tilfælde af tyktarmskræft,
men så er der til gengæld fler tilfælde af kræft i mavesækken. Ikke for at
være en lyseslukker, men det er nok for tidligt at kalde det banebrydende
forskning - desværre.

Mvh.
JLI

Fra : gb

Dato : 12-01-07 12:36

"JLI" <JLI@INVALID.dk> wrote in

> lægevidenskabeligt tidsskrift (ved pubmed søgning). Selvom det
> virker på cellelinier er det ikke sikkert, at det også virker i
> cancerpatienter. Det er muligt, at der i Indien og Mexico er færre

Jeg er godt klar over, at det drejer sig om in vitro forsøg, det
banebrydende er, at *cancercellernes mitochondrier* angribes. Det ser
da ud til at der er perspektiver i det - så kan man jo betragte det
som grundforskning.

Jeg er enig med dig i, at det virker sært, at de ikke har
offentliggjort deres forskning i medicinske journals, men mon ikke
det kommer, hvis der er noget om snakken?

> tilfælde af tyktarmskræft, men så er der til gengæld fler tilfælde
> af kræft i mavesækken. Ikke for at være en lyseslukker, men det
> er nok for tidligt at kalde det banebrydende forskning - desværre.

Der er også mange flere tilfælde af cancer hepaticus i Mellemamerika
- det skyldes, at der i den lokale folkemedicin anvendes planter med
stort indhold af pyrrolizidin-alkaloider (findes også i danske
planter som Følfod og Kulsukker - derfor er disse forbudt at sælge
til indvortes anvendelse). Sådan er der så meget.

--
GB

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-01-07 21:07

> Jeg er enig med dig i, at det virker sært, at de ikke har
> offentliggjort deres forskning i medicinske journals, men mon ikke
> det kommer, hvis der er noget om snakken?

Var det ikke også dig, der for et år eller to siden havde næsten samme
overskrift i et indlæg i dk.helbred?

Mvh Maria

Fra : gb

Dato : 12-01-07 23:02

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> Var det ikke også dig, der for et år eller to siden havde næsten
> samme overskrift i et indlæg i dk.helbred?

Hvad?

--
GB

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-01-07 22:08

> Hvad?

Kan bare huske næsten samme overskrift fra nogle/et par år tilbage - fra
dk.helbred. Kan ikke huske fra hvem, og deraf spørgsmålet.

Mvh Maria

Fra : gb

Dato : 15-01-07 00:25

> Kan bare huske næsten samme overskrift fra nogle/et par år tilbage
> - fra dk.helbred. Kan ikke huske fra hvem, og deraf spørgsmålet.

Det tror jeg ikke. Men hvilken forskel gør det i forhold til tråden?

--
GB

Fra : JLI

Dato : 13-01-07 12:20

> [...]
> banebrydende er, at *cancercellernes mitochondrier* angribes. Det ser
> da ud til at der er perspektiver i det - så kan man jo betragte det

Du har ret i, at cancercellers mitochondrier meget vel kan være vigtige
angrebspunkter for medikamentel cancerbehandling. Hvis det har interesse er
der her en oversigtsartikel fra 2002 om emnet på
http://www.molecular-cancer.com/content/1/1/9 Den indeholder også referencer
til (nogle af de første?) in-vitrostudier. Jeg opfattede fejlagtigt dit
indlæg som om, at du så chili som den endelige løsning på problemet med
effektiv og ugiftig medikamentel behandling af kræft.

> Jeg er enig med dig i, at det virker sært, at de ikke har
> offentliggjort deres forskning i medicinske journals, men mon ikke
> det kommer, hvis der er noget om snakken?

Tja der går jo altid et stykke tid fra redaktionel accept til trykning, så
du har nok ret.

>... Sådan er der så meget.

Tja biologi er mere kompliceret end som så.

Mvh
JLI

Fra : gb

Dato : 14-01-07 05:00

"JLI" <JLI@INVALID.dk> wrote in news:bca00$45a8c066$55185c01$16798
@news.arrownet.dk:

> http://www.molecular-cancer.com/content/1/1/9

Der er noget at læse. Tak for linket!

--
GB

Fra : gb

Dato : 15-01-07 00:30

"JLI" <JLI@INVALID.dk> wrote in

> [...]
> opfattede fejlagtigt dit indlæg som om, at du så chili som den
> endelige løsning på problemet med effektiv og ugiftig medikamentel

Nej, så naiv er jeg ikke. Men jeg synes da, at det ville være fint,
hvis man kunne supplere en behandling med ugiftige substanser, eller
videreudvikle stoffer som capsacain. De fleste medikamenter er jo i
forvejen kemisk modificerede sekundære metabolitter fra planteriget.

"Den endelige løsning" overlader jeg til kvaksalvere som Hulda Clark,
som har skrevet pamfletterne "The Cure for all Diseases" og "The Cure
for all Cancers". Hvis man følger hendes råd, dør man nemlig, så det
må vel siges at være "den endelige løsning"...

--
GB

Fra : JLI

Dato : 15-01-07 21:56

> "JLI" <JLI@INVALID.dk> wrote in
>

> "Den endelige løsning" overlader jeg til kvaksalvere som Hulda Clark,
> som har skrevet pamfletterne "The Cure for all Diseases" og "The Cure
> for all Cancers".

Det er netop sådanne påstande man skal være opmærksom (og kritisk overfor).
Og det var noget lignende, som Bates blev citeret for i det indlæg, der
startede tråden, idet der stod:".... we believe that we have in effect
discovered a fundamental 'Achilles heel' for all cancers." Det er store ord
at bruge på basis af undersøgelse af et par cellelinier. Det ved Bates
givetvis også godt. Hans gruppes artikel er nu udgivet, og abstractet kan
læses på
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17214968&query_hl=7&itool=pubmed_docsum .
Selve artiklen er ikke tilgængelig uden abonnement. Men det bliver da
interessant at se, hvad de videre undersøgelser vil vise.

> Hvis man følger hendes råd, dør man nemlig, så det
> må vel siges at være "den endelige løsning"...

Ikke løsningen af problemet med "effektiv" behandling, idet denne jo
udsætter dødstidspunktet. Om Hulda Clarks råd er ugiftige skal jeg ikke
kunne udtale mig om, idet jeg ikke kender dem. Den eneste jeg har hørt om er
hendes diagnostiske strategi, og den imponerer ikke. På TV var der for nogen
tid siden en Hulda-Clark-behandler som hårdnakket hævdede, at der var
parasitter i en syntetisk fremstillet urinprøve.

Mvh
JLI

Fra : gb

Dato : 16-01-07 07:48

"JLI" <JLI@INVALID.dk> wrote in

> Selve artiklen er ikke tilgængelig uden abonnement. Men det
> bliver da interessant at se, hvad de videre undersøgelser vil
> vise.

Interessant abstract - kunne være, at man skulle en tur på DNLB...

--
GB

Fra : JLI

Dato : 16-01-07 16:40

> "JLI" <JLI@INVALID.dk> wrote in
>

> Interessant abstract - kunne være, at man skulle en tur på DNLB...

Jeg har ikke været der i ca 20 år, og da havde de ikke fået internet. Men
hvis de har det nu kan jeg kun sige god læselyst
Mvh.
JLI

Fra : Poul Nielsen

Dato : 11-01-07 12:48

> [...]
> kill cancer cells. They found capsaicin, an ingredient of jalapeno
> peppers, triggers cancer cell death by attacking mitochondria - the

For 20 år siden læste jeg at visse stammer i Afrika ikke fik mavekræft pga
af vegetarisk kost, en af Jahnu´s venner mente bestemt at dette også måtte
gælde Inderne der også var vegetarer. Jeg måtte skuffe ham da stastitikken
viste at Hinduer døde lige så ofte af mavekræft grundet de stærke krydderier
som de altid hældte i maden.. Så om krydret mad kan forårsage kræft eller
helbrede samme sygdom er vist et åbent spørgsmål. Men begge dele kan næppe
være rigtige, så der kan jo være noget om snakken teoretisk set.

Fra : JLI

Dato : 13-01-07 12:30

"Poul Nielsen" <mega@lan.dk> skrev i en meddelelse

> Så om krydret mad kan forårsage kræft eller
> helbrede samme sygdom er vist et åbent spørgsmål. Men begge dele kan næppe
> være rigtige, så der kan jo være noget om snakken teoretisk set.

Sagen er den, at kræft er mange forskellige sygdomme. Derfor kan det bestemt
godt tænkes, at noget som har en gavnlig virkning m.h.t. nogle kræftformer
har den modsatte effekt m.h.t. andre.

Mvh
JLI