Hvordan vises et udklip af en jpg
Fra : Michael Tinding

Dato : 08-01-07 10:22

Hej gruppe

Hvordan viser man f.eks de midterste 640x480 punkter af et billede der
fylder f.eks 1024x768 punkter? Jeg ved hvordan man gør med bitmap, men ved
jpg giver det mig lidt problemer.

Fra : Dan

Dato : 08-01-07 18:46

"Michael Tinding" <whocares@fiske.net> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Hvordan viser man f.eks de midterste 640x480 punkter af et billede der
> fylder f.eks 1024x768 punkter? Jeg ved hvordan man gør med bitmap, men ved
> jpg giver det mig lidt problemer.

Er det muligt / en ide at konvertere jpeg billedet til et imidlertidig bmp
billede?
/Dan

Fra : Michael Tinding

Dato : 09-01-07 08:20

"Dan" <d@n.dk> skrev i en meddelelse

> Er det muligt / en ide at konvertere jpeg billedet til et imidlertidig bmp
> billede?
> /Dan
Ja det kunne være en mulighed. Jeg har bare svært ved at tro der ikke findes
en funktion der kan rykke startpositionen på det viste billede i jpg, som
man kan i BMP

Fra : Dan

Dato : 09-01-07 14:20

> Ja det kunne være en mulighed. Jeg har bare svært ved at tro der ikke
> findes en funktion der kan rykke startpositionen på det viste billede i
> jpg, som man kan i BMP
Jeg ved det, men eterhånden er der "intet", som undrer mig med VB.
Årsagen kunne være, at jpg er bygget op af vektore, som man ikke bare kan
klippe-klistre i, hvorimod at bmp er bygget op af præcise informationer om
hvert enkelt lille pixel.
/Dan

Fra : Michael Tinding

Dato : 09-01-07 15:01

> [...]
> klippe-klistre i, hvorimod at bmp er bygget op af præcise informationer om

Ja netop, men det er underligt at man kan zoome op og ned men ikke få lov
til at vise et udklip

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-01-07 17:12

Dan wrote:

> [...]
> klippe-klistre i, hvorimod at bmp er bygget op af præcise informationer om

Jpeg er også bit- baseret og ikke vektor-baseret. Men det er et
komprimeret bit-format, og det kan jo være årsagen - fordi det kræver en
større databehandling at finde et udsnit.

Brug evt. en ekstern custom control til at behandle dine images..

Fra : Dan

Dato : 09-01-07 18:41

> Jpeg er også bit- baseret og ikke vektor-baseret. Men det er et
> komprimeret bit-format, og det kan jo være årsagen - fordi det kræver en
> større databehandling at finde et udsnit.

"JPEG/JFIF is the format most used for storing and transmitting photographs
on the World Wide Web. For this application, it is preferred to formats such
as GIF, which has a limit of 256 distinct colors that is insufficient for
colour photographs, and PNG, which produces much larger image files for this
type of image. The compression algorithm is not as well suited for line
drawings and other textual or iconic graphics, and thus the PNG and GIF
formats are preferred for these types of images."

http://en.wikipedia.org/wiki/Jpeg

/Dan

Fra : preben nielsen

Dato : 19-01-07 17:22

> [...]

> bare kan klippe-klistre i, hvorimod at bmp er bygget op af
> præcise informationer om hvert enkelt lille pixel.

Siden hvornår har jpg været et vector-format ?

I det øjeblik et jpg billede er loaded er det i realiteten et
bitmap-billede alligevel.

Men da den oprindelige spørger har undladt at give nogle detaljer
skal jeg ikke komme med forslag...

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 09-01-07 19:02

On Tue, 9 Jan 2007 08:20:12 +0100, Michael Tinding wrote:

> [...]
> en funktion der kan rykke startpositionen på det viste billede i jpg, som

Det kan sikkert lade sig gøre, vha. image magick. Det er så et ekstern
program der kaldes for at udføre tricket på en jpg fil. Man registrerer en
medfølgende dll fil, og så kan det foregå på objekt nivea i vb koden.
(vb eksempel medfølger image magick installationen).

Mvh Benny Andersen