Igang med svømning
Fra : tommyholmjakobsen@gm~

Dato : 06-01-07 21:23

Hejsa.

Jeg har besluttet mig for at gå igang med at motionere i form af
svømning, og måske noget løb. Målet er at få en sund og flottere
krop - ikke fordi jeg er kraftig, tvært i mod. Føler selv jeg er lidt
for doven, så nu skal der altså ske noget, hvis i forstår

Jeg er 20 år, og har en del tid til overs, som jeg godt kunne tænke
mig at bruge på svømning og måske løb. Jeg er ikke så interesseret
i styrketræning. Har prøvet det, jeg synes bare ikke rigtig det er
mig. Det er lidt det samme med løb - det er kedeligt og derfor svært
at komme rigtig i gang med. Svømning der i mod, det synes jeg er
dejligt så derfor er det det jeg vil satse på i første omgang.

Jeg havde svømning i folkeskolen og har siden da er det meget
begrænset hvor meget motions-svømning jeg har gjort. Jeg føler selv
jeg er ret god til at svømme, men efter at have læst diverse indlæg
om svømmeteknikker, kan jeg godt se, at mine teknikker ikke er helt
optimale - så det er i hvertfald noget jeg skal have øvet på -
kender i evt. nogle gode sider hvor man kan læse om dette?

Jeg har selvfølgelig overvejet at melde mig til et hold hvor der er
andre motionister og en instruktør der kan tilpasse ens teknikker. Men
før jeg melder mig til, vil jeg gerne lige igang og komme lidt i kondi
så jeg kan svømme længere distancer osv., før jeg melder mig til
noget.

Jeg vil primært satse på crawl fordi jeg føler, at det giver mest
kondi og styrketræning, men er dette rigtigt? Hvilke muskler træner
man ved crawl og hvilke ved brystsvømning?

Hvor lang tid vil i anbefale at man svømmer ad gangen? Nogle aftener
kan jeg sagtens få tid til at svømme i to timer, men jeg vil tro
dette er alt for hårdt - eller hvordan gør i det, med pauser osv. for
at kunne svømme så langt som muligt, og få mest ud af træningen -
både mht. styrke og kondi?

Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i svømmere tilrettelægger jeres
træning med henblik på styrketræning så vel som motion, så jeg kan
få en lille ide om hvordan jeg bedst griber det hele an. Er det noget
i kan hjælpe mig med? Så vil jeg blive meget taknemmelig - eftersom
jeg ikke har den store erfaring inden for motion og styrketræning.

Kender i evt. nogle gode steder i Aalborg at svømme? Også mht. til
træning.

Håber meget i kan hjælpe.

På forhånd tak.

Fra : ks

Dato : 07-01-07 16:48

der må være en svømmeklub i Ålborg hvor der er motionssvømning.
se her: http://www.aalborgsvommeklub.dk/ ==> undervisning - der er masser af
muligheder!

Til at starte med skal du max svømme 1 time ad gangen (husk udstrækning).

Et program kunne se således ud:
4-500m opvarmning - stille tempo/forskellige svømmearter
5-600 m teknik med vægten lagt på hånd-i-dætning/vejrtrækning/ben/plade)
5-600m intervaller (5x 50 bryst - 50 løs 5 x 50 crawl - 50 løs pause
45/60sek i startfasen af svømmekarrieren)
3-500 udholdenhed ( 2 x 200 m + 100 løs)

det er et udemærket begynderprogram - husk pauser mellem sæt og når du er i
bedre form, kan du tage kortere pauser og længere/flere intervaller)

Det vil være godt om du fik startet på et hold hvor der er fokus på teknik -
jo bedre teknik jo bedre vandføling = hurtighed.

klø på og god fornøjelse

mvh
Kenneth