Skærme
Fijala 3554
Acer AL1751As (sølv/sort)
Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-06 14:02

Hvad mener i om ovennævnte 17" fladskærm? Min far skal have sin første
flade, og den skulle være vel være god nok til hans almindelige brug. Det
drejer sig om almindeligt kontorarbejde, surfing osv..

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=160661

Den får to gode bedømmelser på edbpriser, men de er så godt nok også mere
end et år gamle :) Han skal skifte fra en aldrende 15" CRT, så han vil
hellere spare de 500,- eller mere ifht. en tilsvarende 19". Såsom Acer
AL1916Asd:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=178833

Har i andre gode forslag til et prislag mellem ca. 1.400-2.000? Og det
behøver ikke absolut være en Acer.

Skærmen skal trækkes af et GeForce2 MX400 i opløsning 1280x1024 i 32bit
farver og 60Hz. Højere kan det grafikkort vist ikke trække, iflg. hans
driver.

Har også overvejet 17" Acer'en og så supplere med f.eks. et GeForce 6200
el.lign.. Det skal være AGP. 6200LE og TurboCache skal man vist gå udenom.
Det her var vel ikke helt dumt:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=261296

Men så skal jeg lige have fundet ud af om hans bundkort kan håndtere et 8x
AGP.

Plejer DVI kabel at følge med grafikkort eller skærm? Hvad med en evt.
VGA/DVI-adapter?

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-06 14:24

Per Nielsen wrote:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=160661

Det ser ud til at den default kører 75Hz (1280x1024). Er det mest normale
ikke 60Hz (refreshrate), og vil billedet lide lidt under at køre 60 fremfor
75Hz? Et GeForce2 MX400 kan ikke køre mere end 60Hz i den opløsning.

Fra : Hans

Dato : 31-12-06 16:20

Per Nielsen wrote:

> [...]
> normale ikke 60Hz (refreshrate), og vil billedet lide lidt under at
> køre 60 fremfor 75Hz? Et GeForce2 MX400 kan ikke køre mere end 60Hz i

Du skal læse det som "1280x1024 op til 75 Hz.", så der er ingen problemer
med 60 Hz.

Hans

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-06 17:01

Hans wrote:
> Du skal læse det som "1280x1024 op til 75 Hz.", så der er ingen
> problemer med 60 Hz.

Det lyder da godt. Så det er kun hvis man vælger at køre i en anden
opløsning end 1280x1024, at man "risikerer" et mere uskarpt/uldent billede?
60 eller 75Hz refreshrate er fuldstændigt ligegyldigt? Har læst en del
steder at fladskærme bør køre i "native opløsning".

Fra : Hans

Dato : 31-12-06 17:17

Per Nielsen wrote:

> [...]
> billede? 60 eller 75Hz refreshrate er fuldstændigt ligegyldigt? Har
> læst en del steder at fladskærme bør køre i "native opløsning".

En fladskærm bør køre i den anbefalede opløsning, da der jo ikke kan tændes
halve og kvarte pixler efter behov, så alt andet end 1280x1024 vil ikke se
godt ud.

60 Hz. er fint nok, da der ikke opleves flimmer på en fladskærm, som på en
CRT.

Hans

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-06 20:13

Hans wrote:
> En fladskærm bør køre i den anbefalede opløsning, da der jo ikke kan
> tændes halve og kvarte pixler efter behov, så alt andet end 1280x1024
> vil ikke se godt ud.

Den havde jeg så fået på plads

> 60 Hz. er fint nok, da der ikke opleves flimmer på en fladskærm, som
> på en CRT.

Jeg tænkte også mere på om den pågældende skærm "kun" kunne køre i 75Hz ved
1280x1024. Så ville det blive et problem med hans grafikkort. At jeg så selv
havde udskiftet grafikkortet samtidig, er en helt anden sag

Fra : Erik W.

Dato : 02-01-07 22:32

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte også mere på om den pågældende skærm "kun" kunne køre i 75Hz
> ved 1280x1024. Så ville det blive et problem med hans grafikkort. At jeg
> så selv havde udskiftet grafikkortet samtidig, er en helt anden sag

Det er fuldstændigt ligegyldigt om en fladskærm kører 60 eller 75 Hz. Ofte
står et billede bedre ved 60hz fordi den lavere frekvens stiller lavere krav
til kabelkvalitet og lign.
Der er vel heller ingen grund til at skifte grafik-kortet medmindre han
kører noget 3D tungt software (3D Spil)

Mvh Erik W.

Fra : Per Nielsen

Dato : 02-01-07 22:51

Erik W. wrote:
> Det er fuldstændigt ligegyldigt om en fladskærm kører 60 eller 75 Hz.
> Ofte står et billede bedre ved 60hz fordi den lavere frekvens stiller
> lavere krav til kabelkvalitet og lign.

Lyder godt.

> Der er vel heller ingen grund til at skifte grafik-kortet medmindre
> han kører noget 3D tungt software (3D Spil)
>
> Mvh Erik W.

Og det gør han "heldigvis" ikke For så kom han da slet ikke uden om at
skifte det gamle GeForce2 MX400. Men jeg er alligevel lidt spændt på
kombinationen.