FYI/RFC: Dansk tutorial
Fra : Bertel Brander

Dato : 30-12-06 20:17

Hej,

Jeg har skrevet en dansk C++ guide for absolutte begyndere,
da jeg synes at der manglede en sådan.

Indtil videre kan den kun læses her:
http://www.udvikleren.dk/C/Article.aspx/286/

Jeg overvejer at oversætte den til engelsk, men inden
jeg gør det vil jeg gerne høre nogle kommentarer, så
som, er det rigtigt det der står og står der det rigtige.

Jeg mener selv at der mangler et afsnit om preprocessoren
og måske også noget om virtual metoder. Det første er let
at tilføje, men det andet kan let blive meget omfattende.

Hvis du synes at indlægget er for meget off topic, men
har kommentarer til artiklen må du meget gerne svare
direkte til min email adresse, den er gyldig.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-12-06 20:45

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg har skrevet en dansk C++ guide for absolutte begyndere,
> da jeg synes at der manglede en sådan.

Det har du ret i, og det er et godt initiativ.

Jeg har endnu ikke læst det hele.
Jeg syntes det er godt at der tidligt står hvordan man kan oversætte koden,
og hvor man kan finde compiler etc. Så er det sådan set ligemeget hvilken
compiler det er - bare den fungerer, og læseren har et sted at starte.

Jeg er dog meget uenig i din brug af <time.h> og <stdlib.h>
Det er rigtigt at de er en del af C++ Standarden, men de er deprecated og
som sådan bidrager det med at lære "dårlige vaner" fra starten.
At Visual C++ 6.0 ikke understøtter det, syntes jeg er fuldstændig
ligegyldigt. Det er en gammel compiler, der i det hele taget har så mange
mangler i forhold til Standard C++ er den er uegnet til at bruge til C++
undervisning. De nyere Microsoft compilere er langt bedre, og man kan hente
den gratis.

Jeg skal nok vende tilbage hvis jeg har flere kommentarer.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 02-01-07 09:15

>.De nyere Microsoft compilere er langt bedre, og man kan hente den gratis.

Hej,

Ved du om denne gratis-compiler understøtter dotnet ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 02-01-07 13:38

Torben W. Hansen wrote:
> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse
> Ved du om denne gratis-compiler understøtter dotnet ?

Det gør den.

Arne

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 02-01-07 15:09

"Arne Vajhøj" <arne@vajhoej.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør den.

Tak... er ved at downloade Visual C++ 2005 Express Edition

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-12-06 21:24

Bertel Brander skrev:

> Jeg har skrevet en dansk C++ guide for absolutte begyndere,
> da jeg synes at der manglede en sådan.

Mit indtryk er at det er en vejledning der er skrevet af en
erfaren som selv ville have fornøjelse af den slags forklaringer.
Jeg tror at mange nybegyndere vil gå død på den megen teknik som
ikke har den store interesse.

Og så synes jeg også at det skal være ren C++, og ikke blandet
med gamle vaner fra C.

Derudover ville jeg lade main() returnere en variabel eksplicit
så det bliver tydeligt at det er en almindelig funktion.

Det tog mig som erfaren programmør en del tid at vænne mig til at
jeg skulle en omvej omkring et projekt (i visse editorer) før jeg
kunne få lov at skrive et simpelt program. Det er en abstraktion
som nybegynderen ikke har brug for. Med MED som jeg bruger meget,
kan man undgå det, men den er ikke knyttet sammen med en compiler
(skal sættes op manuelt).

Hvad HTML angår forstår jeg ikke at du formindsker
skriftstørrelsen og tvinger nogle af os til at give op hvis ikke
vores browser kan zoome teksten.

--
Bertel

Fra : Bertel Brander

Dato : 30-12-06 22:25

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> ikke har den store interesse.
>
> Og så synes jeg også at det skal være ren C++, og ikke blandet

Eksempler?

> Hvad HTML angår forstår jeg ikke at du formindsker
> skriftstørrelsen og tvinger nogle af os til at give op hvis ikke
> vores browser kan zoome teksten.

Jeg har ikke kontrol over skrift størrelsen på udvikleren.dk,
men har planer om at uploade den til min egen hjemmeside,
nok med en større font.

Du kan også læse den som pdf:
http://damb.dk/tutorial.pdf

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-06 02:18

Bertel Brander skrev:

> Eksempler?

Det er headerfiler med endelsen .h jeg tænker på.

--
Bertel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-06 21:46

Fra : Bertel Brander

Dato : 30-12-06 22:22

Michael Rasmussen skrev:

> Kan du ikke anvise et sted, hvor man kan tilgå en printervenlig version
> af artiklen? computerskærme er dårlige medier til at læse korrektur

Den kan, indtil videre, findes i pdf form her:

http://damb.dk/tutorial.pdf

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 02-01-07 13:03

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg har skrevet en dansk C++ guide for absolutte begyndere,

Jeg er ikke nogen erfaren C++ programmør, men har læst Kris Jamsa C++, C++
grundbog og noget af Accelerated C++ (kørte desværre lidt død i kapitel 11).

Har skimmet guiden igennem og kan godt lide ideen med korte afgrænsede
kodeeksempler fordi man på denne måde kan afbryde og derefter genoptage
arbejdet med guiden uden de store krav til at kunne huske tidligere kode.
(Jeg tror at det var dette der gjorde til at jeg ikke fik gjort Acc. C++
færdig og må begynde forfra... snøft).

Tillige synes jeg at forklaringerne er korte ukomplicerede og det er godt at
guiden svjh. introducerer vector og list containerne samt "dimsen" iterator
.

Der hvor jeg tidligere har rendt ind forståelsesproblemer er bla. virtuelle
metoder, men som jeg kan forstå på dig er det åbenbart ret omfattende i sig
selv.

Mine kommentarer skal tages med forbehold da jeg ikke er habil i C++, men på
den anden side er det er vel også den gruppe guiden henvender sig til ?

Det er vanskeligt for mig at vurdere om der er detaljer der opfordrer til
dårlige programmeringsvaner og dette vil jeg overlade til andre. Men det
kunne være rart om der kom lidt mere feedback fra "de skrappe drenge" med
henblik på finpudning af guiden, da der vist hyppigt spørges efter god dansk
C++ literatur.

Jeg har ihvertfald fået lyst til at køre guiden igennem på et tidspunkt.

Tak for initiativet

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : nic@aub.dk

Dato : 03-01-07 12:06

Bertel Brander wrote:

> [...]
> og måske også noget om virtual metoder. Det første er let
> at tilføje, men det andet kan let blive meget omfattende.

Generelt synes jeg at samtlige guides jeg har set mangler en helt
elementær og ret kedelg, men i mine øjne ret vigtig ting; nemlig
"hvordan virker en compiler" (dvs inkl preprocessor og linker). De
fleste nybegyndere jeg ser kode C(++) ender altid med 100 linker fejl
som jeg skal bruge timevis på at hjælpe dem med ;)

Derudover kunne jeg godt tænke mig en side med index så lidt guiden
også kan bruges som reference af lidt mere erfarne brugere.