Slet ingen indlæg i over en måned...
Fra : Anet

Dato : 29-12-06 19:20

Kan det være rigtigt? Jeg havde lidt tid her i eftermiddag og ville se hvad
nyt i gruppen....INGENTING...hold da op det er godt nok sløjt for tiden så.

--
Hilsen
Annette

Fra : john

Dato : 29-12-06 20:45

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan det være rigtigt? Jeg havde lidt tid her i eftermiddag og ville se
> hvad nyt i gruppen....INGENTING...hold da op det er godt nok sløjt for
> tiden så.

Thjae - der er ikke meget liv, men konkurrencen er jo også hård fra HN, WP
etc.

Jeg har som fast rutine lige at tjekke denne gruppe sammen med de øvrige
fora jeg deltager i, men jeg må tilstå at jeg mest skriver hvis nogen har
startet en diskussion.

Men godt nytår til alle her i gruppen.

Hilsen John

Fra : Kim

Dato : 30-12-06 11:33

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Men godt nytår til alle her i gruppen.

Det er sørme en bemærkning jeg kan tilslutte mig
Den manglende trafik må vel skyldes, at folk ingen problemer
har overhovedet, og det er jo positivt.....Hverken Muk eller
kolik.....

Mvh, Kim

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-12-06 11:37

Kim wrote:
> [...]
> Den manglende trafik må vel skyldes, at folk ingen problemer
> har overhovedet, og det er jo positivt.....Hverken Muk eller

SUK! jeg hader muk, kan man ikke bare få det til at gå væk forever?

JonB

Fra : Anet

Dato : 30-12-06 15:05

(klip alt væk)

Godt nytår til alle hestefreaks....

--
Hilsen
Annette

Fra : Kim

Dato : 01-01-07 00:11

> (klip alt væk)
>
> Godt nytår til alle hestefreaks....

I lige måde....
Der er helt stille fra Odsherreds Cowboy ??
Han véd nok selv hvem jeg mener....

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 01-01-07 08:27

"Kim" <No@money.dk> wrote:

>Der er helt stille fra Odsherreds Cowboy ??

Du ska' ikk' komme her og sige at der er stille her !!!

Men hvor i alverden er alle hestene henne ?
Står de alle inde i boksene og prusser ?

I mose, i skov, på strand, ja alle steder er vi lie' pludselig helt alene...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : liz

Dato : 01-01-07 12:03

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Står de alle inde i boksene og prusser ?
>
> I mose, i skov, på strand, ja alle steder er vi lie' pludselig helt

Det er fordi du bor på Sjælland........ herovre rider vi over 50 km om ugen
i alle slags vejr, på stranden, mosen og plantagen Og lækker er det!!
Godt nytår Ole. Rart at høre noget fra dig igen!

Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 01-01-07 13:56

"liz" <lizb@tiscali.dk> wrote:

> Det er fordi du bor på Sjælland........

Nårh ja, men jeg regnede nu ikke udlandet med.

Din bemærkning om manden kan jeg kun tilslutte mig. Altid først hesten.
Når en rytter dratter af her, så spørger vi altid først om der skete noget med
hesten. De to genge jeg har været "nede" skete der ikke noget med hesten fordi
han landede oven på mig, så han faldt blødt.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : liz

Dato : 02-01-07 21:00

> Din bemærkning om manden kan jeg kun tilslutte mig. Altid først hesten.

Og det siger du - en mand Godt du forstår.

> Når en rytter dratter af her, så spørger vi altid først om der skete noget
> med
> hesten.

Ja, vi har lavet den aftale, at hvis jeg eller min veninde falder af, så er
det først og fremmest hesten der skal ses efter - medmindre en af os er
døden nær!! Vi må gerne spørge til hinanden i forbi farten, men så er det
hesten som gælder.

>De to genge jeg har været "nede" skete der ikke noget med hesten fordi
> han landede oven på mig, så han faldt blødt.

Til gengæld skete der noget med dig, ikke? Hvordan gør det med skaderne?

Hilsen Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-01-07 08:28

"liz" <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Og det siger du - en mand Godt du forstår.

Nåeh.. Jeg bliver kaldt for en tøsedreng

>Til gengæld skete der noget med dig, ikke? Hvordan gør det med skaderne?

Første gang red vi ræs i skoven og "fjolset" kiggede efter et par rensdyr og
faldt over en rod. Jeg brækkede højre kraveben på en tur på 70 km. Da vi rider
western, bruger vi ikke højre arm, så vi gennemførte turen alligevel.

Anden gang skulle vi lave en "capriOle" (modsat en capricole) og det kluntede
dyr kom for højt op og gik bagover da han landede. Jeg sprang af sidelæns, men
uheldigvis til samme side som hesten. Jeg har osse lov til at lave en fejl. Jeg
blev mast grundigt og fik nogle ømme muskler i ryggen som jeg døjede med i nogle
måneder hvor jeg ikke kunne ride overhovedet. Du er alt glemt og vi kan nu lave
den flotteste "capriOle" der er set nord for alperne.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Anet

Dato : 03-01-07 22:52

> [...]
> lave
> den flotteste "capriOle" der er set nord for alperne.

Av, det var da en grim en på opleveren. Godt du er i bedring igen.

--
Hilsen
Annette

Fra : Kim

Dato : 04-01-07 21:13

> Du ska' ikk' komme her og sige at der er stille her !!!

Dér var han sørme....
Godt nytår, Ole.

Mvh, Kim

Fra : liz

Dato : 30-12-06 14:39

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> SUK! jeg hader muk, kan man ikke bare få det til at gå væk forever?

Det kan jeg også tilslutte mig. Jeg har døjet med muk i et par måneder - 5
hove på 2 heste!!
Blå Biotex, tørre af, virkon S, lad tørre og så et eller andet muk salve fra
den "dyrdoktor". Og det tog en krig hver aften - det gør jo ondt på de
stakkels heste. Der var ikke bare lidt muk, men mega meget. 7-9-13 er det
forhåbentlig væk for evig. Mudder, mudder, mudder.....!
Godt nytår til alle.

Liz

Fra : Iben Holst

Dato : 30-12-06 18:30

> [...]
> stakkels heste. Der var ikke bare lidt muk, men mega meget. 7-9-13 er det
> forhåbentlig væk for evig. Mudder, mudder, mudder.....!

Hej Liz,

Jeg har for nogle år tilbage også døjet med muk på min hoppe,
på bagbenene. Jeg prøvede også biotex men da jeg ikke var tilfreds
med effekten inden for et par uger, prøvede jeg med honning. Men
det var noget fedtet at bruge omend det hjalp lidt bedre end Biotex.

Det som fik det til at gå væk var saltvandsbade morgen og aften i
kun en uges tid. Så begyndte det at blive meget skorpet og så
begyndte jeg at smøre pattesalve på hver aften så jeg kunne pille
skorperne af næste dag inden "morgenbadet". Og så gik det stærkt!
- fremad altså....

Jeg sværger generelt til saltvand ved betændelsestilstande og sår m.v.
Biotex er måske godt at bruge i starten, men helbredelse/heling sker
meget hurtigere hvis der skylles efter med saltvand eller kun bruger det.
Det renser næsten fuldt ud lige som biotex og har så den fordel at det
heler - får det til at trækkes sig sammen fordi det får det til at tørre ud.

Ved dybere sår er det naturligvis bedst at vente med saltvand indtil
det er "parat" til at lukke sig. Det kan jo godt gå for hurtigt.

Iben

Fra : john

Dato : 30-12-06 19:33

> [...]
> begyndte jeg at smøre pattesalve på hver aften så jeg kunne pille
> skorperne af næste dag inden "morgenbadet". Og så gik det stærkt!

Hej Iben

Det skal jeg lige høre lidt mere om )

Hvor koncentreret saltvand ??
Skyller du efter eller lader det tørre med altvand på??
Stiller du benenne op i en spand med saltvand eller sprayer det på eller??

Fortæl fortæl.

Siger han ham der har 4 heste med lidt muk hos alle - suk

hilsen John

Fra : Iben Holst

Dato : 30-12-06 23:02

> Hej Iben
>
> Det skal jeg lige høre lidt mere om )
>
> Hvor koncentreret saltvand ??

Ja, se det er jo nok lidt svært at sige. Det tager jeg altid når jeg
står i situationen - jeg har ingen specielle blandingsforhold.
Men hvis det kan give dig lidt når jeg siger milde blandinger
hvor der ikke er så meget der skal behandles og lidt stærkere
når det mere...
Det må efter min overbevisning ikke være rigtig stærk/koncentreret
da jeg mener det kan komme til at irritere for meget selv hvis man
skyller over.

> Skyller du efter eller lader det tørre med altvand på??

Hvis det er en "stærk" blanding så skyller jeg efter når det har fået
lov at virke lidt; 5-10 min. tid.

> Stiller du benenne op i en spand med saltvand eller sprayer det på eller??

Da det var værst med min hoppe forsøgte jeg at få hende til at stå med
bagbenene i en spand, men det var hun ikke så vild med, så det blev
kun til få min. af gangen. Men jeg vil mene at det bedste at gøre hvis
hesten vil finde sig i det. Dermed er det så også mere vigtig at det ikke er
for koncentreret blanding da det bliver en noget mere intensiv behandling
når den kommer til at stå i blød.

Jeg synes du skal starte mildt ud med en blanding hvor du kan smage at
der er salt i, uden du synes det er meget gennemtrængende. Så kan du altid
øge mængden af salt hvis du slet ikke ser resultater efter en lille uge.

Jeg har ellers bare brugt en stor svamp og pøset vandet på benene og
gnubbet lidt og så har jeg altid skyllet selve hoven efter med vand.
Som tidligere nævnt udtørrer salten og det kan blive et minus i forhold
til hoven. Så det skal du være opmærksom på fra start, især hvis du
sætter deres ben i blød i spand. Hvis det ikke er nok at skylle hoven er
det jo bare at smøre den med vegetabilsk.olie efterfølgende både uden
ovenpå og under.

> Siger han ham der har 4 heste med lidt muk hos alle - suk

Øv - men jeg håber da du kunne bruge det jeg har skrevet.

Iben

Fra : john

Dato : 01-01-07 19:14

Hej Iben

Tak det skal prøves.

Heldigvis er det ikke massivt på alle 4 ben på 4 heste, men de har
allesammen et enkelt ben med lidt muk, og med det mudder der er på
vinterfolden ;-((

Hilsen John

Fra : liz

Dato : 31-12-06 11:17

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved dybere sår er det naturligvis bedst at vente med saltvand indtil
> det er "parat" til at lukke sig. Det kan jo godt gå for hurtigt.

Hej Iben,

Og godt nytår! Jeg overvejede meget kraftig at tage hestene en tur til
stranden og lade dem soppe lidt!! Stranden er kun 25 minutters gang herfra.
Men, men, men...!

For det første var hestene ret hårdt angribet i koderne, - den var ligefrem
sprækket på den ene, og for det andet, var han noget halt. Jeg tror ikke at
saltvand ville have været godt da det vil svie for meget. En mild opløsning
af biotex gjorde underværker med det samme, men det var ikke nok til at
fjerne de bakterier som er skyld i muk. Så brugte jeg virkon S lige efter
vask med biotex for at dræbe bakterierne, og smørrede godt ind med muksalve
når det var tørrre, på alle de lyserød pletter.
Honning har jeg også læste om, men det er vidste nok kun egnet til mindre
angreb.

Næste gang, hvis der altså bliver en næste gang, håber jeg at begynde på
behandling med det samme - jeg havde lige rigelig meget om ørene da det
begyndte - en husbond til by-pass operation bla.!! Og med 2 timers kørsel
frem og tilbage til sygehuset i tid og utid, var der ligesom ikke overskud
til ret meget mere. Men jeg kunne sparke migselv bagi -hvis jeg havde
vidste hvor slemt det kan være, havde jeg ladet mand være mand, og taget mig
af hestene istedet for .

Fra : Iben Holst

Dato : 31-12-06 11:38

> Og godt nytår!

I lige måde...

> [...]
at
> saltvand ville have været godt da det vil svie for meget.

Nej når det var så galt tror jeg også at havvand ville have været for
voldsomt. Og når det ligefrem sprækker tror jeg nu heller ikke man
skal overdrive bevægelsen af benene....

> Næste gang, hvis der altså bliver en næste gang,

Forhåbentlig ikke!

> [...]
> til ret meget mere. Men jeg kunne sparke migselv bagi -hvis jeg havde
> vidste hvor slemt det kan være, havde jeg ladet mand være mand, og taget

Ja der kan hurtigt ske noget i livet som fjerne fokus fra bestemte områder.
- men det var alligevel noget af en udtalelse...

Iben

Fra : liz

Dato : 02-01-07 20:54

> [...]

> områder.
> - men det var alligevel noget af en udtalelse...

Hej Iben,
Manden var trods alt i intensiv afdelingen, med døgnpleje etc. etc. så det
var mest min bekymringer jeg plejede, hvis du forstår. Og jeg har aldrig
før haft med muk at gøre. I alle de år jeg har haft heste, har jeg været
fuldstændig skånet. Så jeg var noget overraskede over hvor slemt det kan
være. Nu sympatisere jeg med alle som døjer. Det sagt, skal jeg lige gøre
opmærksom på, at det gælder om at se efter hestenes koder hver dag, især når
vejret var/er som i efteråret 2006!! Mudder, mudder, mudder.....!

Hilsen Liz

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 05-01-07 20:09

> [...]
>
> Fortæl fortæl.
>
> Siger han ham der har 4 heste med lidt muk hos alle - suk

Hej Hestefolk

Uden at have et klap begreb om heste vil jeg formode den bedste
saltvandskoncentration skal svare til det osmotiske tryk i cellen. Hvis
det da ikke ligefrem skal ætses væk
Dette kaldes fysiologisk saltvand eller isotonisk saltvand - det
dækker det samme. For at lave denne saltkoncentration på 0,9% skal
der til 1L vand tilsættes 9 g salt - og altså 90g til en spandfuld
vand. Denne blanding har absolut ingen skadelig virkning da den svare
til saltkoncentrationen i hestens celler - og der skal derfor heller
ikke skylles efter med usaltet vand.
Om det har nogen helende virkning kan jeg ikke vurdere, men det renser
og skyller da overfladen.
Den samme blanding kan med fordel bruges til sårrensning, her vil jeg
dog anbefale at bruge kogt (varmebehandlet) vand for at undgå
uønskede bakterier.

Vh Henrik Damsgaard, Laborant

Fra : john

Dato : 05-01-07 23:36

Hej Henrik

Jeg spekulerede også i saltkoncentrationen, men gætter selv på at den skal
ligger lidt over isotonisk, hvis den skal have en udtørrende effekt.

Hvis det skal virke som et godt saltvandsbad, så er det jo i
størrelsesordenen 3%, så jeg har tænkt mig at snuppe den gyldne middelvej og
lave en 1.5% at starte med, og så se hvad der sker.

Har din mailadresse forøvrigt noget med bådtypen Bianca 27 at gøre??

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 06-01-07 00:52

> [...]
> og lave en 1.5% at starte med, og så se hvad der sker.
>
> Har din mailadresse forøvrigt noget med bådtypen Bianca 27 at gøre??

Hej John

Det Henrik anbefaler er helt korrekt og det er det som bruges på sygehusene.
Og det er fint til at udtørre såret efter det er renset med saltvandet.

--
Hilsen
Annette

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 06-01-07 23:09

> Har din mailadresse forøvrigt noget med bådtypen Bianca 27 at gøre??
>
> Hilsen John

ja det har det faktisk. Har haft en Bianca 27 indtil midt på sommeren
hvor jeg solgte den.

vh Henrik

Fra : john

Dato : 07-01-07 20:18

Hej Henrik

OK - blev bare nysgerrig, mine forældre har sejlet Biancea 27 i 30 år nu.

Hilsen John