gøre tabsheet inaktiv.
Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 22:28

Hej.

Hvordan kan jeg gøre en tabsheet på en pagecontrol inaktiv så caption er
grålig / svag og man ikke kan klikke på den / åbne tabsheet'en.

Jeg har prøvet med tabsheet.enabled:= false, men det giver ikke ønsket
effekt.

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 15-12-06 13:42

> Jeg har prøvet med tabsheet.enabled:= false, men det giver ikke ønsket
> effekt.

En løsning kunne være nedenstående. Der findes dog gratis alternativer
derude. Prøv at kigge http://www.delphi-jedi.org/.

/Brian

unit Unit1;

interface

uses
Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
Dialogs, ComCtrls;

type
TForm1 = class(TForm)
PageControl1: TPageControl;
TabSheet1: TTabSheet;
TabSheet2: TTabSheet;
TabSheet3: TTabSheet;
procedure PageControl1Changing(Sender: TObject;
var AllowChange: Boolean);
procedure PageControl1Change(Sender: TObject);
procedure PageControl1DrawTab(Control: TCustomTabControl;
TabIndex: Integer; const Rect: TRect; Active: Boolean);
private
FLastPageIndex: Integer;
public
constructor Create(AOwner: TComponent); override;
destructor Destroy; override;
end;

var
Form1: TForm1;

implementation

{$R *.dfm}

constructor TForm1.Create(AOwner: TComponent);
begin
inherited;
PageControl1.OwnerDraw := True;
end;

destructor TForm1.Destroy;
begin

inherited;
end;

procedure TForm1.PageControl1Changing(Sender: TObject;
var AllowChange: Boolean);
begin
FLastPageIndex := TPageControl(Sender).ActivePageIndex;
end;

procedure TForm1.PageControl1Change(Sender: TObject);
begin
if not TPageControl(Sender).ActivePage.Enabled then
TPageControl(Sender).ActivePageIndex := FLastPageIndex;
end;

procedure TForm1.PageControl1DrawTab(Control: TCustomTabControl;
TabIndex: Integer; const Rect: TRect; Active: Boolean);
begin
// Her må du selv lege, så du viser teksten enabled og disabled afhængig
af TTabSheet'ens status (o;
end;

end.