Er der ingen fugle, der kan lide ribs?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-12-06 05:47

Jeg har to 8 - 10 meter lange ribshække. Jeg har egentligt sat dem for at gi
fuglene noget at fouragere i og skjule sig i, men selvom buskene i år har
bugnet af bær, syntes ingen fugle at være interesseret i dem. Bærene rådnede
til min store skuffelse på buskene.

Nu overvejer jeg at rykke den ene hæk op for at plante en anden bærhæk, der
kan tiltrække noget fugl.
Sjaggeren plejer vist at være ret begejstret for en art røde bær der står
meget sent på efteråret.
Hvad er det lige nu, de hedder? Busken er vist lidt tjørneagtig.

Er der en anden buskart, jeg bør kigge på?

Som modvægt til, at selv solsorten har ringeagtet mine ribs, så har jeg haft
besøg af en flok silkehaler på ca 50 individer, der faldt for mine
Elstar-æbler. Dem har de så også ryddet godt op i

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 14-12-06 11:45

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har bugnet af bær, syntes ingen fugle at være interesseret i dem. Bærene
> rådnede til min store skuffelse på buskene.

Vi har oplevet det samme - heldigvis - for vi vil gerne selv have vores
ribs. Det kan måske skyldes, at der i denne sommer har været et stort udbud
af andre fødeemner. Vores rønnebær - hvide og røde - har også fået lov til
at blive siddende. Men næste år er situationen måske en anden.

> Er der en anden buskart, jeg bør kigge på?

Du kunne måske overveje at plante et par bærmispel. De blomstrer kønt, og
deres bær er meget eftertragtet bla.a. af dompap.

Mvh
Aksel

Fra : mikael

Dato : 01-01-07 16:48

> deres bær er meget eftertragtet bla.a. af dompap.

Jeg ville da gerne have et par gode råd også, om hvilke buske der
tiltrækker fugle. Jeg har en ca 10 kvadratmeter i en trekant ved siden
af terassen, jeg skal have plantet til i foråret. Det gør jo ikke
noget de også er kønne at se på.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-01-07 17:42

> [...]
> fuglene noget at fouragere i og skjule sig i, men selvom buskene i år har
> bugnet af bær, syntes ingen fugle at være interesseret i dem. Bærene

Det er ikke standard i byområder, der kan man overhovedet ikke have røde bær
i fred uden netafdækning.
Men glæd dig så over at det er tegn på, at fuglene i området ikke har lidt
nød af nogen art.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen