Liv i gruppen?
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 11-12-06 20:23

Jeg savner steder, hvor man kan fortælle hinanden lidt om sjove oplevelser
med fugle, og med erfaringer og almindelige råd til folk, der ligesom jeg,
gerne vil opleve fuglene på tættest mulige afstand.
Jeg ved, at der er andre steder på nettet, hvor de lidt mere
"fundamentalistiske" fugleinteresserede - dem med de korrekte navne og fuld
viden om fugle - udveksler synspunkter.
Men nogle af vi andre mindre vidende kan måske finde andres almindelige
dagligdags observationer interessante og kan måske glædes ved at læse andres
beskrivelser af, hvad de har oplevet ude i det fri.
Jeg kender ikke helt fundatsen for denne gruppe, men har oplevet, at den
tidligere ikke var helt nem at komme i kontakt med. Men måske er det blevet
lidt bedre.

Jeg vil gerne beskrive lidt vedr. ringduer, som jeg ikke tidligere har været
klar over : Måden hvorpå de bader. Vi har i haven et stort egetræ. Vi
udstrør efterår og vinter nogle gange om ugen et par store skefulde
foderærter på græsset nedenunder. Det har stor interesse hos duerne, og ofte
sidder der op til 15 - 20 i træet ovenover. Af og til bader de i
fuglebadet nedenunder - det sker med basken med vinger og rysten af hovede
og hele kroppen. Så lægger de sig om på siden og stikker den ene vinge op i
luften i adskillige sekunder, så vandet også kan komme ind under der. Det
ser kosteligt ud.
Forleden var der 17 duer oppe i træet. Et pludseligt kraftigt skybrud
forandrede hele sceneriet. Men duerne blev imidlertid siddende, og mange af
dem med løftet vinge. Det var et fantastisk syn. Desværre havde jeg ikke
åndsnærværelse nok til at fotografere det, men morsomt var det.
Mvh
Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 23:05

"Aksel Pedersen" skrev i en meddelelse

> [...]
andres
> beskrivelser af, hvad de har oplevet ude i det fri.

Jeg ved ikke, hvor mange steder der findes uden for denne gruppe. Men en
af mine bekendte har talt om et sted, hvor rigtig mange fortæller om
deres oplevelser og observationer. Hun er ikke overuddannet eller
supervidende - bare et almindeligt menneske med stor lyst til at snakke
om fugle. Jeg kan godt prøve at få adressen til dig på det sted, hvor
hun skriver. Hun har meget glæde af at fortælle og 'snakke' med de andre
brugere af web-siden.

I gruppen her mener jeg, at det bare gælder om at gå ind og fortælle
eller stille spørgsmål. Jeg synes gruppen her har det med at gå i stå
somme tider, men det gælder som sagt bare om at skrive, hvis man vil
have, at der skal være gang i den.

[snip]

> [...]
ikke
> åndsnærværelse nok til at fotografere det, men morsomt var det.

Det var da en meget interessant oplevelse du der beskriver. Den
beskrivelse om at de løfter den ene vinge, når de bader, har jeg aldrig
observeret, måske fordi det ikke er tit nok, jeg ser ringduer.

I mit fuglebad ser jeg ofte både musvitter og blåmejser. Sommetider i
sensommeren kan det være ligesom vandet næsten koger af små unge
gråspurve og skovspurve. Da skaderne ofte kommer og jager spurvene væk,
stiller jeg ofte mindre skåle med vand på fliserne. Mit fuglebad er højt
og på fod, men når der står mange mindre skåle rundt omkring, må der
være plads til alle.

Hilsen The Wren

Fra : Georg Tranholm

Dato : 13-12-06 15:13

On Mon, 11 Dec 2006 20:23:21 +0100, "Aksel Pedersen"
<akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]

>dem med løftet vinge. Det var et fantastisk syn. Desværre havde jeg ikke
>åndsnærværelse nok til at fotografere det, men morsomt var det.

En lille kommentar til Aksel´s spændende beretning om badende
ringduer.

Når fugle bader er det som regel for at slippe af med en del af det
utøj de bærer rundt på. De slipper simpelthen af med fuglelopper og
andet kravl ved at baske rundt som et piskeris i fuglebade eller
vandpytter. Jeg har også et par gange fundet døde, udtørrede
skovflåter i mit fuglebad...

Jeg har selv en sjov oplevelse at berette om, dog ikke om fuglebad
men om en meget nærgående form for mobning af havørn foretaget af
frygtløse gravænder. Jeg havde i nogle minutter fulgt en kredsende
havørn i min kikkert da der pludselig kom en formation af 8-10
gravænder ind i synsfeltet. De drejede af og tog en direkte kurs mod
havørnen og drejede først af i sidste øjeblik. Jeg ved ikke om det var
turbulensen eller forskrækkelsen som fik ørnen til at slå et par
koldbøtter i luften men den fik sig dog stabiliseret igen. Imens var
flokken af gravænder, stadig i flot formation, vendt om og angreb
endnu engang den efterhånden meget forvirrede havørn. Det samme gentog
sig ialt 4 gange og ørnen måtte til sidst gå ned og gemme sig i noget
siv...
Vi har stadig ikke ynglende havørne i Lille Vildmose... "seje"
gravænder ?? )

Mvh. GT/

Fra : Max

Dato : 13-12-06 15:34

Hej Georg

> Vi har stadig ikke ynglende havørne i Lille Vildmose... "seje"
> gravænder ?? )

Gravænder har ry for at være både seje og ildelugtene, man
siger at flytter de ind i en rævegrav, ja så flytter Mikkel ud.

Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 13-12-06 16:37

"Georg Tranholm" <tranholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andet kravl ved at baske rundt som et piskeris i fuglebade eller
> vandpytter. Jeg har også et par gange fundet døde, udtørrede

Hej Georg,
Tak for dit indlæg.
De stakkels fugle, der bliver befængt med utøj, har desværre ikke mange
midler til rådighed. At vaske sig kan måske fjerne nogle, men jeg tvivler
på, at lopper bliver påvirket ret meget af vand - dertil sidder de for dybt
inde i fjerdragten.

> [...]
> siv...
> Vi har stadig ikke ynglende havørne i Lille Vildmose... "seje"

Det var da fantastisk med disse gravænder. Men undertiden ser vi også endog
mindre fugle angribe og bortjage ret store fugle, som de føler sig truet
af.

Vedrørende ørne kan jeg også berette en interessant hændelse. Vi bor cå 200
m - luftlinie - fra lillebælt. For et par år siden havde jeg en dag
opstillet vores skadefælde for at uskadeliggøre nogle skader. Kort tid efter
var der en skovskade i fælden. Jeg mente imidlertid, at den godt kunne sidde
lidt endnu. Ca 20 min. efter kikkede jeg igen ned på fælden, men kunne ikke
umiddelbart se den. Kikkerten frem! Til min store overraskelse sad der en
stor filskeørn på fælden med vingerne bredt ud delvist skjulende fælden. Den
var tydeligvis interesseret i skovskaden og søgte forgæves at få fat i den.
Den rædselsslagne skovskade undveg hele tiden ørnens angreb.Lidt senere fløj
ørnen op i et træ ovenover og betragtede analyserende - formentlig -
problemet i adskillige minutter. Inden den sikkert skuffet fløj afsted.
Hvis jeg var kommet med mit fotoapparat, var den sikkert forsvundet straks.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 13-12-06 20:42

> [...]

>dagligdags observationer interessante og kan måske glædes ved at læse andres
>beskrivelser af, hvad de har oplevet ude i det fri.

Der er http://fuglepigerne.dk/

Forholdsvis ny hjemmeside, hvor der lægges vægt på at alle kan være med.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 16-12-06 09:31

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk

Og fugleognatur: www.fugleognatur.dk , der er en stor hjemmeside med mere en
5000 brugere og dækker mange naturemner.

Poul Evald