Dompapper
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 10-12-06 16:29

Vi glæder os nu over en del dompapper, som er faste gæster på vores
fuglefoderhus. De må være i familie med hinanden, for der kan godt sidde 3-4
hanner samtidig for at æde af solsikkekernerne.
Spørgsmål: Kan disse fugle have gavn af, hvis jeg laver nogle kasser til
dem? I så fald, hvordan skal de være?
De sidder ofte inde i et stort rhododendron massiv, men jeg ved ikke, hvor
de har rede i yngletiden.
Mvh.
Aksel

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 10-12-06 19:29

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem? I så fald, hvordan skal de være?
> De sidder ofte inde i et stort rhododendron massiv, men jeg ved ikke,

Hej Aksel -

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men jeg vil så gerne være med til at holde
liv i denne gruppe.

Jeg glæder mig på dín vegne over, at du har mulighed for at følge disse
flotte fugle på tætteste hold.

- Jensby

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-12-06 21:45

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev
> Spørgsmål: Kan disse fugle have gavn af, hvis jeg laver nogle kasser til
> dem? I så fald, hvordan skal de være?

Deres ynglesteder er såvidt jeg er orienteret, nordligere end Danmark,
derfor har de ikke glæde af kasser. Det er vist de allerfærreste fugle, der
går i kasser for andet end at yngle.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Birderpro

Dato : 11-12-06 17:25

Aksel Pedersen skrev:
> [...]
> dem? I så fald, hvordan skal de være?
> De sidder ofte inde i et stort rhododendron massiv, men jeg ved ikke, hvor

Dompap er en almindelig ynglefugl over det meste af landet, måske
bortset fra vestjylland, men arten er ikke hulruger, så opsætning af
kasser giver ikke mening.
Der findes flere hjemmesider med ideer til fuglekasser, så det er
bare, at gå igang !

hilsen
Peter