Udregning af linjens længde i en 8-kant
Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-12-06 14:58

Hej,

Jeg skal have udregnet længden på linjen (den blå streg) i denne figur:
http://kom.aau.dk/~rmje03/circuit_struct_passives_inductor_oct.pdf

jeg synes jeg har kigget flere forskellige steder, men uden held desværre...
Givet er: w, s, d_out

håber nogen kan hjælpe...

mvh
Rasmus Møller Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-12-06 15:06

"Rasmus M. Jensen" <rasmus@elvispunktumdk> writes:

> Jeg skal have udregnet længden på linjen (den blå streg) i denne figur:

Ud fra hvilket mål? Det ser ret tydeligt ud til at den på ydersiden
er længere end på indersiden...
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-12-06 15:19

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ud fra hvilket mål? Det ser ret tydeligt ud til at den på ydersiden
> er længere end på indersiden...

selvfølgelig er den det da radiussen jo er mindre ved den inderste
"vikling"...
jeg spørger efter at få regnet længden på den blå linie - som den er i
figuren - ud...

findes der evt. noget i matlab der kan?

/Rasmus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-12-06 16:12

> selvfølgelig er den det da radiussen jo er mindre ved den inderste
> "vikling"...

Linien..... Ikke figuren.

Mon ikke du kan komme meget langt ved at beregne koordinaterne for
hvert hjørne.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max

Dato : 02-12-06 16:32

Hej Rasmus

> findes der evt. noget i matlab der kan?

Det ved jeg ikke, men tegn den i AutoCAD og spørg
programmet hvor lang den er.

--
Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-12-06 16:34

Rasmus M. Jensen skrev:
> [...]
> http://kom.aau.dk/~rmje03/circuit_struct_passives_inductor_oct.pdf
>
> jeg synes jeg har kigget flere forskellige steder, men uden held desværre...

Måske Mathworld kan?

<http://mathworld.wolfram.com/Octagon.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin

Dato : 03-12-06 02:28

Rasmus M. Jensen skrev:
> [...]
> http://kom.aau.dk/~rmje03/circuit_struct_passives_inductor_oct.pdf
>
> jeg synes jeg har kigget flere forskellige steder, men uden held desværre...

Jeg ved ikke om figuren er helt fastlagt af de oplysninger. Jeg vil
forsøge med noget som måske er en tilnærmelse, især kan jeg ikke se
hvor sidste kant ender. - Antag at der er 3 vindinger = 24 kanter der
vokser som en differensrække. Den inderste kant er (ri indre radius) k
= 2ri(sqrt(2)-1). ri = (di-s-w)/2. Tilvækst i ri per step (s+w)/8.
Tilvækst i kant d = (sqrt(2)-1)(s+w)/4
Sum i differensrække s = n*k + n(n-1)*d/2 = 24k+276d.

Mvh
Martin

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 04-12-06 22:42

"Martin" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tilvækst i kant d = (sqrt(2)-1)(s+w)/4
> Sum i differensrække s = n*k + n(n-1)*d/2 = 24k+276d.

Hej Martin,

mange tak for hjælpen - jeg har brug for en formel der er helt generel hvor
n er antallet af vindinger...
indtil videre har jeg lavet følgende i matlab:
% Assume n turns that increase as an arithmetic progression
d_in = d_out-(2*n*w)-(2*(n-1)*s); %This is the inner diameter of the
inductor calculated from the outer diameter
ri = (d_in)/2; % This is the inner radius
k = 2*ri*(sqrt(2)-1); % Then the innermost edge is defined as k.
% Increase in ri pr. "step": (s+w)/8
d = ((sqrt(2)-1)*(s+w))/4; % Increase in edge, d
l = 24*k+276*d; % Arithmetic progression (sum) is l = n*k + n(n-1)*d/2 or l
= 24k+276d

er jeg helt afsporet her eller? spolen som jeg skal regne på har 2
vindinger, men vil gerne have et generelt udtryk...
vil du uddybe lidt hvad du mener med step - ri pr. step skriver du...

på forhånd tak!

mvh
Rasmus

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-12-06 09:50

"Rasmus M. Jensen" <rasmus@elvispunktumdk> wrote in message

> Jeg skal have udregnet længden på linjen (den blå streg) i denne figur:
> http://kom.aau.dk/~rmje03/circuit_struct_passives_inductor_oct.pdf
>
> Givet er: w, s, d_out

Jeg har lagt et regneark i dk.binaer. Det er baseret på d_in i stedet for
d_out, men det skulle være enkelt et regne om mellem de 2.

hilsen
Uffe

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-12-06 11:39

"Rasmus M. Jensen" <rasmus@elvispunktumdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://kom.aau.dk/~rmje03/circuit_struct_passives_inductor_oct.pdf
>
> jeg synes jeg har kigget flere forskellige steder, men uden held

mange tak for hjælpen til alle...
jeg prøver at gå videre med noget af dette...

Fra : Martin

Dato : 05-12-06 01:05

Rasmus M. Jensen skrev:
> [...]
> vindinger, men vil gerne have et generelt udtryk...
> vil du uddybe lidt hvad du mener med step - ri pr. step skriver du...

Jeg orker ikke at gennemgå detaljerne i din opstilling, men kan sige
følgende:

Med step eller trin menes at der er 8 trin (kanter) i 1 omgang. Det er
kanterne der primært er i arimetrisk progression og hvis antal jeg har
kaldt n..
Jeg ville nok starte med at lade den 1. kant være den (usynlige) kant
der ligger 1 forud for den på tegningen. Så bliver det nemmere at
forbinde ri med d_out. Du skal så forøge n med 1 i sumformlen og
trække den 1. (fiktive) kant fra. Jeg håber du ser at dette er nemt.

Spørgsmålet er om du skal beregne længden ud fra indersiden, midten
eller ydersiden af tråden, - det er nemt at ændre dette i ri.
Forhåbentlig skal du ikke beregne hvilken deformation der indtræffer
når tråden bøjes om en kant.

Mvh
Martin

Fra : Martin

> [...]