opsætning af skolecomputere?
Fra : Thomas S

Dato : 11-11-06 09:41

Jeg skal til at sætte computere op for min skole. Vi kører med windows
2003 server og xp på maskinerne. Office(word,excel,powerpoint),
publisher, Matmatiktak, flashplayer, shokwaveplayer, antivirus,
deepfreeze, geogebra, sketchup.

Det er vist de ting vi har overvejet indtil videre.

Har I andre gode forslag? Det kan enten være til programmer, spil eller
drivere/codecs/playere jeg ikke har tænkt på? Gratis software
foretrækkes, men god betalingssoftware hører jeg da også meget gerne om :)

mvh Thomas

Fra : wilstrup

Dato : 11-11-06 17:52

"Thomas S" <test@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> drivere/codecs/playere jeg ikke har tænkt på? Gratis software foretrækkes,
> men god betalingssoftware hører jeg da også meget gerne om :)

hvis du vil afspille video-film på XP professionel (som bør foretrækkes i
netværk) skal der være relevante programcodecs på - det findes der ikke som
default på styresystemet.
Dertil kommer at det er en fin idé at anvende et "smartboard", idet det
rummer så mange muligheder for undervisning at det trygt kan anbefales.
Desuden er det fint at se film på netop dette, da det fungerer som en
storskærm til eleverne.

Det er en dyr investering, men en udmærket af slagsen.

Deepfreeze burde være overflødig med en Server 2003 - man kan sikre at
maskinerne starter op igen med standardsoftwaren uanset hvad eleverne har
gjort med maskinerne (og man kan blokere via forskellige serverpolitikker så
eleverne ikke kan "smadre" systemerne - altsammen via serveren)

Vær opmærksom på at der findes programmer på nettet, der fordrer at man fx
har kontakt til en ekstern server, der kan sikre at man downloader små
programmer, der gør at undervisningsprogrammet kan afspilles. Det går ikke,
hvis internetadgangen er blokeret af forskellige grunde - evt. med en
proxyserver.

Endelig: lad være med at købe noget billigt hardware - især ikke til
netværket. En Cisco-router koster en bondegård, men der er livsvarig garanti
og den går næsten aldrig ned. En billig af slagsen er måske god et par
måneder, men I vil ærgre jer over så tit den går ned - her er pris og
kvalitet ofte lig med hinanden.

Sørg for at holde it-lokalerne afspærret så I ikke mister mus, ram m.v. - En
maskine der kan lukkes og kun åbnes med en kode (kabinettet) er fin, for så
mister I ikke ram -men vær opmærksom på at en kode kan glemmes, især hvis
der er få medarbejdere der kender den, den ikke bruges så tit og de tekniske
medarbejdere bliver udskiftet.

Det var hvad jeg kunne komme i tanke om hurtigt og på en gang.

P.S. Sørg for at have en it-politik, hvoraf det fremgår, hvad der er tilladt
og hvad der ikke er tilladt på nettet fra børnenes side.

Fra : Thomas S

Dato : 11-11-06 21:39

tak for forslagene. Vi mister desværre en del mus :( Men der værste er
næsten når ledningerne er hevet ud på flere maskiner... Øv!

Mvh Thomas

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-11-06 09:10

"wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> [...]

> gjort med maskinerne (og man kan blokere via forskellige serverpolitikker
> så eleverne ikke kan "smadre" systemerne - altsammen via serveren)

Ellers kan man overveje et program som "Bootback", der blandt andet også har
en freeze-funktion.

Det har derudover fx mulighed for at gemme 10 forskellige versioner af
installeringen, - dvs man kan have en næsten "ren" maskine til fx at spille
spil på, og en til dit, plus en til dat .

Og bootback virker selv om XP er totalt smadret, - OG hvis man har lavet sig
et backup-arkiv, så klarer den også at hele harddisken går ned. Det
forudsætter så at man geninstallerer XP og bootback-programmet, som så
importerer sine backups.

Et virkelig godt program, - koster 64 dollars for en enkeltbruger, og
dollaren er jo billig for tiden.

Fra : Lone

Dato : 13-11-06 20:30

Thomas S skrev:
> [...]
> drivere/codecs/playere jeg ikke har tænkt på? Gratis software
> foretrækkes, men god betalingssoftware hører jeg da også meget gerne om :)

Jeg mener at du bør have et billedbehandlingsprogram. Her vil jeg
absolut anbefalet The Gimp (eller Gimp'en) som er godt - og gratis!
Hvis I bruger Skolekom skal den vel også installeres.
Derudover ville jeg overveje at erstatte Internet Explorer med Mozilla
Firefox, der ikke er helt så sårbar.
Tilsidst har Skolepropakken en del små programmer der er gode i dansk og
matematik i de yngste klasser.

God fornøjelse
Lone

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 15-11-06 19:31

Husk også et hurtigt lille program til simpel billedbehandling.

IrfanView er suveræn til hurtigt at gøre et billede mindre, lysere,
eller til at udvælge et lille område af billedet, i stedet for at
smide hele billedet ind i Word, og så gøre det mindre... Så vil
Word-filen jo stadig indeholde hele det store billede, og derved
fylde rigtigt meget på harddisken.

Ellers er Gimp'en også godt, men til de små formål er IrfanView
klart at foretrække. Begge er gratis.

Geometer er vist også populært hos matematiklærere?

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /