RJ45 Y-splitter?
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-06 00:10

Hvis man ønsker at sætte 2 ISDN-telefoner til ét stik, kan man så
anvende en RJ45 Y-splitter?

F.eks. sådan en her:

Jeg har på nuværende tidspunkt en lille sort plastik-boks der gør det
samme, men dels var den i sin tid ret dyr (2-300) og dels ved jeg ikke
hvor man kan få sådan en længere. Så vidt jeg ved indeholder den ikke
meget andet end 3 RJ45-stik, og den har fungeret uden problemer hos mig.

Nu står noget familie og mangler et ledigt stik til en ekstra
ISDN-telefon, og jeg faldt så lige over førnævnte RJ45 Y-splitter. Men
vil det virke til ISDN?

--
Michael Rasmussen
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-11-06 09:10

"Michael Rasmussen" <news@irczone.invalid> wrote in message
> Hvis man ønsker at sætte 2 ISDN-telefoner til ét stik, kan man så anvende
> en RJ45 Y-splitter?

Nej, du skal formentligt ud i noget S-bus. Hvordan er dit setup nu?

> [...]
> hvor man kan få sådan en længere. Så vidt jeg ved indeholder den ikke
> meget andet end 3 RJ45-stik, og den har fungeret uden problemer hos mig.

Den indeholder formentlig også termineringsmodstande..
Den kan købes hos TDC eller laves selv.

> Nu står noget familie og mangler et ledigt stik til en ekstra
> ISDN-telefon, og jeg faldt så lige over førnævnte RJ45 Y-splitter. Men vil
> det virke til ISDN?

Beskriv konfigurationen af alle ledninger og stik, så tager vi den derfra.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-06 14:18

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Den indeholder formentlig også termineringsmodstande..
> Den kan købes hos TDC eller laves selv.

Den virker nu ret primitiv, jeg har dog ikke haft den åbnet. Men den er
ikke købt ved TDC, og jeg er ikke sikker på at den indeholder
termineringsmodstande, for den er blot sat til NT-boksen direkte, og
uden at der er ændret på modstanden på NT-boksen. Burde modstanden på
NT-boksen ikke skulle ændres, hvis fordeleren også indeholder modstande?

> Beskriv konfigurationen af alle ledninger og stik, så tager vi den derfra.

Der hvor den skal bruges, er konfigurationen som følge:

Nuværende konfiguration:

+---------+
| NT-boks |
+--|---|--+
| |
+-------+ +-----------+
| ISDN | | ISDN |
| TA | | Telefon 1 |
+-------+ +-----------+

Ønsket konfiguration:

+---------+
| NT-boks |
+--|---|--+
| |
+-------+ +--+-----------+
| ISDN | | | ISDN |
| TA | | | Telefon 1 |
+-------+ | +-----------+
+--+-----------+
| ISDN |
| Telefon 2 |
+-----------+

Telefon 1 og TA ("modem") står klods op af NT-boksen, og har derfor et
"almindeligt" medleveret kabel; jeg vil gætte på at det er maks 1,5-2,0
meter langt.

Telefon 2 skal derimod stå en 3-4 meter længere væk, altså omkring 5-6
meter kabel fra fordeler boksen og hen til Telefon 2.

Evt. kan ISDN TA og Telefon 1 sættes på fordelerboksen, så det "lange"
kabel sættes direkte i NT-boksen - det er sådan min egen opsætning er.
Vil Y-splitteren kunne fungere i sådan et setup?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-11-06 14:56

> Burde modstanden på NT-boksen ikke skulle ændres, hvis fordeleren også
> indeholder modstande?

Jo, men det kan godt fungere selvom det ikke laves rigtigt.. det er bare
mere ustabilt.

> [...]
> Telefon 2 skal derimod stå en 3-4 meter længere væk, altså omkring 5-6
> meter kabel fra fordeler boksen og hen til Telefon 2.

De er alle tre indenfor 10 meter fra NT-boksen.
I så fald vil en alm Y-splitter _måske_ virke.

Den bedste løsning er at lave en S-bus, fx via sådan en tre-stikdåse fra
TDC.
NT-boksen sættes så til 100 ohm, og du har nu 4 stik.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-06 15:17

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Jo, men det kan godt fungere selvom det ikke laves rigtigt.. det er bare
> mere ustabilt.

Javel, personligt har jeg dog ikke oplevet nogen ustabilitet (7-9-13),
selvom det har været opsat sådan i årevis. Det må mindst være 6 år siden
jeg satte fordeleren på — så mon den har en modstand :-/

> De er alle tre indenfor 10 meter fra NT-boksen.
> I så fald vil en alm Y-splitter _måske_ virke.

Ok, tak. Nu er den Y-splitter jo ikke dyrere end at den kan smides væk,
såfremt det ikke virker, så jeg tror jeg vil prøve med en Y-fordeler i
første omgang.

> Den bedste løsning er at lave en S-bus, fx via sådan en tre-stikdåse fra
> TDC.
> NT-boksen sættes så til 100 ohm, og du har nu 4 stik.

Ja, jeg er ikke i tvivl om at det er den bedste løsning. Men når man nu
kun mangler ét stik, er det lidt svært at forsvare prisen for sådan en
stikdåse. Men det vil være min "plan b".

Tak for hjælpen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-06 16:00

Jeg skrev tidligere:

> Det må mindst være 6 år siden jeg satte fordeleren på — så mon den
> har en modstand :-/

Jeg kan lige tilføje, at jeg nu via Google har fundet min egen fordeler.
Da jeg fik kigget grundigt på den, kunne jeg se at der står følgende på
den: "Parallell-adapter" og varenr. 605530-0, lavet af Krone AS, der
tilsyneladende er et Norsk firma.

Google fandt denne beskrivelse (PDF-format):

Men der står så vidt jeg kan se ikke noget om modstande, så mon den er
meget mere end blot en Y-splitter?

Vil jeg kunne ødelægge noget ved forsøgsvis at skifte til 100 ohm på
NT-boksen, hvis den nu ikke har en modstand? Og må det gøres mens der er
udstyr tilsluttet?

Ja undskyld ekstra spørgsmålet, men nu blev jeg jo lidt nysgerrig :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-11-06 18:26

"Michael Rasmussen" <news@irczone.invalid> wrote in message
> Men der står så vidt jeg kan se ikke noget om modstande, så mon den er
> meget mere end blot en Y-splitter?

Nej, det er den nok ikke.

> Vil jeg kunne ødelægge noget ved forsøgsvis at skifte til 100 ohm på
> NT-boksen, hvis den nu ikke har en modstand? Og må det gøres mens der er
> udstyr tilsluttet?

Nej, du kan ikke ødelægge noget permanent alene ved at pille ved modstanden.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-11-06 18:28

> Javel, personligt har jeg dog ikke oplevet nogen ustabilitet (7-9-13),
> selvom det har været opsat sådan i årevis. Det må mindst være 6 år siden
> jeg satte fordeleren på — så mon den har en modstand :-/

Det ved jeg ikke.. Men når jeg sagde ustabilt så mente jeg ikke nødvendigvis
for den enkelte installation over tid, men ligeså meget over forskellige
installationer.

> Ok, tak. Nu er den Y-splitter jo ikke dyrere end at den kan smides væk,
> såfremt det ikke virker, så jeg tror jeg vil prøve med en Y-fordeler i
> første omgang.

Fint nok

> Ja, jeg er ikke i tvivl om at det er den bedste løsning. Men når man nu
> kun mangler ét stik, er det lidt svært at forsvare prisen for sådan en
> stikdåse.

Koster den mere end et par 100 kroner?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-11-06 00:39

> [...]

> for den enkelte installation over tid, men ligeså meget over forskellige

Ah, javel.

> Koster den mere end et par 100 kroner?

Den koster 229,- helt præcist, i hvert fald hos TDC. Det er nok lige i
overkanten, når der kun er brug for ét stik — og hvis behovet kan dækkes
af en lille simpel fordeler til 40 kr. er den anden jo lidt overkill.

Men 229,- er ikke dyrt i forhold til hvad jeg selv gav i tidernes
morgen, det var nemlig også deromkring, bare for en sort plastik-boks
med 2 RJ45 udtag :) Tror slet ikke den smarte 3-stiksdåse var fremme
dengang. Jeg kan da huske at jeg måtte rundt en del steder for bare at
finde en fordeler.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-11-06 00:46

> Den koster 229,- helt præcist, i hvert fald hos TDC. Det er nok lige i
> overkanten, når der kun er brug for ét stik — og hvis behovet kan dækkes
> af en lille simpel fordeler til 40 kr. er den anden jo lidt overkill.

Well, 190 kr bliver hurtigt en træls besparelse hvis man skal høre på klager
over ustabiliet...

> Tror slet ikke den smarte 3-stiksdåse var fremme dengang.

Den kom frem før 1999 ved jeg

Fra : Erik

Dato : 20-11-06 21:03

"Michael Rasmussen" <news@irczone.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu står noget familie og mangler et ledigt stik til en ekstra
> ISDN-telefon, og jeg faldt så lige over førnævnte RJ45 Y-splitter. Men vil

Prøv at se her
http://www.vmc.dk/files/pdf/Adaptere_i_oversigt_2006_NY.pdf

MVH
Erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-11-06 00:20

Erik skrev:

> Prøv at se her
> http://www.vmc.dk/files/pdf/Adaptere_i_oversigt_2006_NY.pdf

Yderst interessant, mange tak for linket. Så omfattende udvalg har jeg
ikke fundet andre steder.

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-06 17:52

> Yderst interessant, mange tak for linket. Så omfattende udvalg har jeg
> ikke fundet andre steder.

Jeg ved ikke, om du har fået købt, men ellers har jeg sådan en
"isdn-stikdåse" med 8 porte liggende du kan købe meget billigt.

Du kan lige poste en mail adresse, hvis du er interesseret.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-12-06 19:08

Rune Nicolajsen skrev:

> Jeg ved ikke, om du har fået købt, [...]

Det har jeg ikke, da der har været så meget andet at se til. Det var nu
heller ikke nogen hastesag.

> [...] men ellers har jeg sådan en "isdn-stikdåse" med 8 porte liggende du
> kan købe meget billigt.

Spændende, det må så være en med termineringsmodstande?

Har du evt. mulighed for at sende et billede, så jeg kan se hvordan den
er udformet? Det ville være rart.

> Du kan lige poste en mail adresse, hvis du er interesseret.

Jeg er interesseret, skriv til mig på: mir (snabel-a) irczone.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 21-11-06 01:20

Michael Rasmussen skrev:
> [...]
>
> Nu står noget familie og mangler et ledigt stik til en ekstra
> ISDN-telefon, og jeg faldt så lige over førnævnte RJ45 Y-splitter. Men

ISDN' lokale ledninger er en S0 bus.
Dvs. en lang ledning (a 2 par) som er termineret i hver ende.
dog kan man god lave enkelte mindre forgreninger på op til en max 4-6 meter
fra denne "bus", uden at det ødelægger signalet for meget .

Den gang jeg havde ISDN forbandt jeg selv kablerne til dåser og lavet
egne udtag og fordelere.
Se mere på http://linux.adr.dk/isdn.html

--
mvh Frank Damgaard