Telefoncentraler
Fra : Lars

Dato : 22-10-06 17:17

Hej Gruppe.

Hvordan hang de enkelte telefoncentraler sammen før i tiden? Jeg tænker her
på tiden før automatiseringen.

Hvis man eksempelvis skulle ringe fra Snøvling i Jylland, til Vestre-Bøvelse
på Sjælland, kan jeg ikke forestille mig at den lokale telefondame havde en
direkte forbindelse dertil...

På forhånd tak.

- Lars

Fra : N

Dato : 23-10-06 23:35

> [...]
> Vestre-Bøvelse
> på Sjælland, kan jeg ikke forestille mig at den lokale telefondame havde

Så måtte man ind over rigstelefonen, som var en del af det at ringe
langdistance.
(så vidt jeg er orienteret)

BTW, så er der stadig ikke direkte forbindelse fra "Snøvling i Jylland, til
Vestre-Bøvelse på Sjælland".
Man bliver dirigeret op mod nærmeste netgruppecentral der igen dirigere mod
modtagers netgruppecentral, for så at havne på lokalcentralen.

Fra : Lars

Dato : 24-10-06 09:24

"N" <nuller@goj.net> skrev i en meddelelse

> Så måtte man ind over rigstelefonen, som var en del af det at ringe
> langdistance.
> (så vidt jeg er orienteret)

Som var en fælles central med forbindelse til alle de små centraler?

> [...]
mod
> modtagers netgruppecentral, for så at havne på lokalcentralen.

Ok.

- Lars

Fra : N

Dato : 24-10-06 20:37

> Som var en fælles central med forbindelse til alle de små centraler?

Ja inden for teleområdet. Der var jo flere af disse "samlings centraler"
spredt ud over det ganske land.
Nu er jeg ikke helt klar over hvor mange der var vest for storebælt, men øst
lå i københavn.
Og rygterne siger at der også var en på møn.
Og så var det forresten det gamle post og telegrafvæsen der drev disse
rigstelefoner.

Fra : Lars

Dato : 25-10-06 17:09

> [...]
> spredt ud over det ganske land.
> Nu er jeg ikke helt klar over hvor mange der var vest for storebælt, men

Så alle de små lokale centraler havde "hul igennem" direkte til København?
Man skulle altså via hovedstaden med et opkald fra eks. Kalundborg til
Korsør? Det lyder godt nok omstændigt...

- Lars

Fra : N

Dato : 25-10-06 19:21

> Så alle de små lokale centraler havde "hul igennem" direkte til København?
> Man skulle altså via hovedstaden med et opkald fra eks. Kalundborg til
> Korsør? Det lyder godt nok omstændigt...

Nej som jeg har forstået det fra en pensioneret kollega, så kunne mange
samtaler feks Kalundborg til Korsør ekspederes, så længe det var inde i
samme teleområde (KTAS), via de store hovedcentraler hvor lige præcis
Kalundborg var een af dem. Kalundborg ville så sikkert kalde Slagelse, der
var hovedcentral i dette område hvor Korsør var hjemmehørende.
Jeg er selv fra Slagelse og jeg ved at der ligger gamle kabler der går fra
Kalundborg - Slagelse og Slagelse - Korsør, så for at ringe fra eks. Røsnæs
til Vemmelev ville kaldet sandsynligvis have gået fra: Røsnæs - Kalundborg,
Kalundborg - Slagelse, Slagelse - Korsør, Korsør - Vemmelev, selvom jeg er
lige ved at tro at Slagelse kunne nå Vemmelev direkte, da der ligger et
gammelt pupin-kabel i mellem disse 2 byer.

Det var først når kaldet skiftede enten teleområde, KTAS - FKT, KTAS - JTAS
etc, eller hvis kaldet skulle på tværs af landet eks, Nykøbing Falster -
Hillerød at Rigstelefonen kom ind i billedet.
Som tiden gik, som jeg har forstået det, endte Rigstelefonen til sidst kun
med at ekspederede kald mellem selskaberne, efterhånden som automatiserinen
vandt mere og mere ind.
Indtil også automatiseringen havde overtaget direkte kald mellem
selskaberne.

Fra : Lars

Dato : 26-10-06 18:12

> [...]
automatiserinen
> vandt mere og mere ind.
> Indtil også automatiseringen havde overtaget direkte kald mellem

Tak for svarene.

Et enkelt spørgsmål mere dog: Findes der en (online) fortegnelse over
centralerne, og hvordan de var forbundet?

- Lars

Fra : N

Dato : 26-10-06 23:32

> Tak for svarene.
>
> Et enkelt spørgsmål mere dog: Findes der en (online) fortegnelse over
> centralerne, og hvordan de var forbundet?

Der må jeg melde pas.

Anyone ?