Udbytte
Fra : Søren

Dato : 13-11-06 14:36

Et spørgsmål vedr. udbyttegivende investeringsforeninger :

Beregnes udbyttet ( hvis der et ) udfra det investerede beløb samt
det antal dage ( i løbet af et år ) som man har haft investeringen ?

Mvh,
Søren

Fra : Henrik

Dato : 15-11-06 19:30

"Søren" <sø@sø.sø> skrev i en meddelelse

> Et spørgsmål vedr. udbyttegivende investeringsforeninger :
>
> Beregnes udbyttet ( hvis der et ) udfra det investerede beløb samt

Ja, det udregnes pr. bevis. Har du 1 bevis får du 1 x udbytte og har du
1.000 beviser får du 1.000 x udbytter.

> det antal dage ( i løbet af et år ) som man har haft investeringen ?

Nej, den som ejer papiret på genrelforsamlingsdagen får hele udbyttet.
Investeringsforeningens (indre-) værdi falder den efterfølgende dag med
udbyttet, så du kan ikke spekulere i det.

Faktisk er det oftest en skattemæssig fordel at undgå udbytte, hvorfor der
ved nytårstid opstår en masse ex-udbytte foreninger.

> Mvh,
> Søren

Mvh

Henrik

Fra : Søren

Dato : 16-11-06 09:49

On Wed, 15 Nov 2006 19:29:43 +0100, "Henrik" <en@gylidg.emailadresse>
wrote:

>Ja, det udregnes pr. bevis. Har du 1 bevis får du 1 x udbytte og har du
>1.000 beviser får du 1.000 x udbytter.

Ok.

>Nej, den som ejer papiret på genrelforsamlingsdagen får hele udbyttet.
>Investeringsforeningens (indre-) værdi falder den efterfølgende dag med
>udbyttet, så du kan ikke spekulere i det.

Tak - det gav mening.

Er det korrekt at de fleste generalforsamlinger finder sted omkring
marts måned ( eller om foråret ) ?

>Faktisk er det oftest en skattemæssig fordel at undgå udbytte,

Det foregår vel ved at anvende akkumulerende foreninger ?

Mvh,
Søren

Fra : Henrik

Dato : 16-11-06 12:07

> On Wed, 15 Nov 2006 19:29:43 +0100, "Henrik" <en@gylidg.emailadresse>
>
> Er det korrekt at de fleste generalforsamlinger finder sted omkring
> marts måned ( eller om foråret ) ?

Ja, marts og april er typiske måneder for generalforsamlinger.

> Det foregår vel ved at anvende akkumulerende foreninger ?

Nej, for akkumulerende foreninger beskattes anderledes. Her skal du
beskattes efter lagerprincippet (værdi opgøres og beskattes hvért år) mens
udbyttebetalende foreninger beskattes efter realisationsprincippet
(kursgevinsten beskattes først ved salg).

Som hovedregel bør man derfor, som personbeskattet investor, holde sig langt
væk fra akkumulerende foreninger.

Mvh.

Henrik

Fra : Andy

Dato : 22-11-06 08:08

> [...]
> udbyttebetalende foreninger beskattes efter realisationsprincippet
> (kursgevinsten beskattes først ved salg).

Når både udbytte(hvis man beholder beviset) og kursgevinst(hvis man sælger
og køber ex kupon) beskattes som kapitalindkomst er det vel det samme?

Andy

Fra : Henrik

Dato : 23-11-06 15:54

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når både udbytte(hvis man beholder beviset) og kursgevinst(hvis man sælger
> og køber ex kupon) beskattes som kapitalindkomst er det vel det samme?

I udloddende aktiebaserede foreninger beskattes kurstevinster og udbytter
kun som aktieavanceskat (28%-43%).

For udloddende obligationsbaserede foreninger beskattes kursgevinster som
kapitalindkomst, men udbyttet opdeles i en skattepligtig og
ikke-skattepligtig del.

Derfor er akkumulerende afdelinger, som hovedregel, de foreninger som
beskattes hårdest.

Mvh.

Henrik

Fra : Andy

Dato : 23-11-06 21:40

> I udloddende aktiebaserede foreninger beskattes kurstevinster og udbytter
> kun som aktieavanceskat (28%-43%).

Du skrev: "Faktisk er det oftest en skattemæssig fordel at undgå udbytte,
hvorfor der
ved nytårstid opstår en masse ex-udbytte foreninger."

Hvad er forskellen på at beholde en udloddende aktiebaseret forening(få
udbytte) eller at sælge den samme udloddende aktiebaserede forening i
december og investere i Ex kupon beviser i samme afdeling i januar. Når
begge beskattes som kapitalindkomst er det vel hip som hap?

Hvori ligger den skattemæssige fordel?

Andy

Fra : Henrik

Dato : 24-11-06 09:53

> [...]
> december og investere i Ex kupon beviser i samme afdeling i januar. Når
> begge beskattes som kapitalindkomst er det vel hip som hap?

Ok, der har jeg nok "taget munden for fuld". Lad min formulere det således,
at såfremt du står for at erhverve nye beviser, så er det en fordel at vælge
ex-kupon-foreningerne frem for en forening med udbytte.

Min pointe er i højere grad, at undgå akkumulerende afdelinger for
personbeskattede investorer.

Mvh.

Henrik

Fra : Andy

Dato : 25-11-06 00:55

> [...]
vælge
> ex-kupon-foreningerne frem for en forening med udbytte.

OK! Grunden til at jeg 'beder dig om at forklare det, er at jeg tidligere
har set andre ræsonere næsten ens, men uden at kunne forklare forskellen.

> Min pointe er i højere grad, at undgå akkumulerende afdelinger for
> personbeskattede investorer.

Enig!

Andy

Fra : Henrik

Dato : 25-11-06 20:10

> OK! Grunden til at jeg 'beder dig om at forklare det, er at jeg tidligere
> har set andre ræsonere næsten ens, men uden at kunne forklare forskellen.

Eneste argument er, hvis du har erhvervet beviserne til en højere kurs og
ikke ønsker en "aconto skattebetaling" via udbyttet.