kursmål?
Fra : Asbjoern S.

Dato : 30-10-06 16:57

Hej,

Et meget simpelt spørgsmål. Hvad er (et) kursmål?

vh. Asbjørn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-10-06 20:11

Den 30-10-06 16.56 skrev Asbjoern S. følgende:

> Et meget simpelt spørgsmål. Hvad er (et) kursmål?

Det er, hvad man forventer, en kurs vil være i fremtiden.

Ser du på de forskellige eksperters kursmål for forskellige
virksomheder, vil du forstå, hvorfor det er svært at spå om fremtidens
aktiekurser. Det er ikke usædvanligt, at der kan være endog ganske stor
forskel på deres kursmål for den samme virksomhed.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Servostyring: Styresystem til biler...

Fra : Asbjoern S.

Dato : 31-10-06 08:00

> [...]
> aktiekurser. Det er ikke usædvanligt, at der kan være endog ganske stor
> forskel på deres kursmål for den samme virksomhed.

Mange tak,
Det er blot, når kursmål stiger, hvilket burde være positivt, så er
det altid i følge med en forholdsvis negativ artikel. F.eks. stiger
kursmålet men rådet om at "købe" bliver ændret til "neutral". Hvis
kursmålet stiger, må der vel være potentiale til at kursen stiger,
hvilket burde betyde, at det burde ændres til "køb meget" i stedet?

vh. Asbjørn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-10-06 12:46

Den 31-10-06 07.59 skrev Asbjoern S. følgende:

> Det er blot, når kursmål stiger, hvilket burde være positivt, så er
> det altid i følge med en forholdsvis negativ artikel. F.eks. stiger
> kursmålet men rådet om at "købe" bliver ændret til "neutral".

Det har jeg nu ikke lagt mærke til.

> Hvis
> kursmålet stiger, må der vel være potentiale til at kursen stiger,
> hvilket burde betyde, at det burde ændres til "køb meget" i stedet?

Bemærk, at kursmålet ikke nødvendigvis er højere end den aktuelle kurs.
Hvis dagens kurs er 400 og en analytiker hæver et kursmål fra 350 til
375, så er det langt fra givet, at det vil påvirke kursen positivt. Og
samme mæglerfirma kan sagtens ændre anbefalingen fra køb til neutral i
samme ombæring (omend det vist vil være usædvanligt, hvis de har en
køb-anbefaling på en aktie med en "for høj" kurs).

Inden man som investor stormer ud og køber eller sælger en aktie, efter
en analytiker har hævet eller sænket kursmålet, bør man også lige
sammenligne med andre analytikeres kursmål, der kan være meget stor forskel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Liden Tue kan vælte stort læs: Dansk verdensmester i brydning...

Fra : Asbjoern S.

Dato : 31-10-06 19:59

> [...]

> en analytiker har hævet eller sænket kursmålet, bør man også lige
> sammenligne med andre analytikeres kursmål, der kan være meget stor forskel.

Ja, jeg er så også forholdsvis ny til aktiemarkedet, og jeg har kun
min egen aktie at referere til, hvilket måske er alt for ensidigt et
grundlag:

- UBS løfter kursmålet til 535 kr. fra 444 kr. efter endnu et
regnskab der var bedre end ventet, skriver European Marketscope. UBS
fastholder sin neutrale anbefaling af Novozymes.

- Kursmålet ryger op på 545 fra tidligere 530 og estimaterne for
driftsindtjeningen i år og de følgende to år hæves med 2-3 pct. Den
stærke kursudvikling i Novozymes-aktien over det seneste får dog
analytiker Søren Samsøe til at sænke anbefalingen til "køb" fra
"stærkt køb".

- Investeringsbanken Casenove har sænket sin anbefaling af aktierne i
den danske enzymkoncern Novozymes efter den seneste stigning i
aktiekursen. Den nye anbefaling er den neutrale "in-line"

vh. Asbjørn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-10-06 20:30

Den 31-10-06 19.58 skrev Asbjoern S. følgende:

> [...]
> regnskab der var bedre end ventet, skriver European Marketscope. UBS
> fastholder sin neutrale anbefaling af Novozymes.

Selvom kursmålet stiger pænt meget, så læg mærke til, at aktien også kan
være steget en hel del, siden det gamle kursmål blev fastsat.

Hvis kursmålet på 444 blev fx sat i juli, kan kursen have været nede på
cirka 370, altså en overkurs på 74. I dag ligger kursen på 468, så her
vil et kursmål på 535 ligge 67 over kursen - altså 7 kurspoint dårligere
end da det gamle kursmål blev fastsat.

Ser du på den procentvise gevinst, hvis kursmålet opfyldes, var der ved
det gamle kursmål en stigning på 20 procent, ved det nye er der kun en
stigning på 14 procent. Altså en klart dårligere investering, selvom
kursmålet er hævet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rustvogn: En bil der er godt angrebet af rust i såvel undervogn som i de

Fra : Asbjoern S.

Dato : 01-11-06 14:35

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Rustvogn: En bil der er godt angrebet af rust i såvel undervogn som i de

ok, ok. Det giver mening. Mange tak.

vh. Asbjørn