Investering uden løbende afkast.
Fra : t_sandal@yahoo.com

Dato : 22-10-06 19:38

Jeg har arvet nogle penge som jeg ønsker at investere. Jeg er
studerende og modtager derfor statens uddannelsesstøtte. Der er derfor
en grænse for, hvor meget jeg må tjene om året, og tjener allerede
lige til grænsen af dette beløb. Det er dette der er problemet.

Jeg skal således investere i noget som ikke giver et årligt afkast,
men hvis afkast først bliver realiseret når jeg er færdig med at
studere.

Har haft kig på nogle investeringsforeninger, men synes næsten alle
disse har et årligt afkast, så derfor spørger jeg jer, hvad jeg i
stedet skal kigge efter?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Tue

Fra : Henrik

Dato : 25-10-06 19:37

Akkumulerende investeringsforeninger duer ikke, da du bliver lagerbeskattet
af disse foreninger - og dermed får en skattepligtig indtægt.

Du kan måske overveje at købe aktier i selskaber, som ikke udbetaler
udbytte, f.eks. Jyske Bank og TopDanmark - men vær opmærksom på risikoen.

Den bedste løsning er nok at se stort på SU-reduktionen og investere ud fra
en traditionel investeringsteori. I det tilfælge bør du vælge lavtforrentede
blåstemplede (2%) obligationer, gerne kombineret med aktier med en lav
udbyttepolitik.

Fra : mugge

Dato : 26-10-06 21:44

Køb da nogen 0-rente obligationer med femårs løbetid eksempelvis - ingen
renteindtægt i 5 år og fuld kursgevinst ved udløb

VK

Fra : Henrik

Dato : 27-10-06 19:59

"mugge" <mogenslarsen2003FJERN@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Køb da nogen 0-rente obligationer med femårs løbetid eksempelvis - ingen
> renteindtægt i 5 år og fuld kursgevinst ved udløb
>
> VK

Go'daw do...

Hvis man overhovedet kan skaffen en 0% obligation vil kursgevinsten være
skattepligtig, da obligationen derved er sortstemplet.

.... og nej, man kan ikke bare købe 0-kuponobligationer. Hvis de overhovedet
findes på Fondsbørsen er det som strukturerede produkter (obligation +
option) - > hvilket naturligvis også kunne være en mulighed for Tue, men der
er reelt ingen omsætning i dem.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-10-06 14:40

t_sandal@yahoo.com wrote:
[...]
> Har haft kig på nogle investeringsforeninger, men synes næsten alle
> disse har et årligt afkast, så derfor spørger jeg jer, hvad jeg i
> stedet skal kigge efter?

Prøv at kigge på muligheden for at vælge SU fra et par måneder om året.
Det gør at du må have større ikke-SU-indægt, og desuden kan du bruge de
opsparede SU-"klip" hvis du bliver forsinket i din uddannelse. Du kan
også sidst i studieforløbet vælge at få dobbelt SU, hvis du har
opsparede "klip". Det kan være en fordel hvis du i de sidste måneder af
forløbet vil holde op med at arbejde, for at koncentrere dig om at
skrive speciale.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org