Fimoler/modellervoks
Fra : Lehmann

Dato : 16-11-06 18:12

Jamen så lad da mig kaste gruppen ud i en ny tråd ...

Dette er ovre i den tekniske kategori - hvorved jeg antyder OT, men skidt

Jeg har en kollega der har lavet Fimo-ler med en klasse og så skulle det
brændes og hun kom til mig. Jeg aner dog intet om den slags (dvs.
modellervoks) og spørger nu ... er der nogen der ved hvor længe og ved
hvilken temperatur man "brænder" Fimo-ler (jeg gætter på 50 grader ca 1
time).

Og nu jeg vader rundt i Off Topic spinaten - jeg selv har prøvet at lave
lerskulpturer (rød/blåler) med mine klasser og for at holde prisen nede tog
vi udgangspunkt i et skelet af kyllingenet. Selvfølgelig knækkede leret
fuldstændig under tørring = FIASKO (bl.a. fordi eleverne lukkede plastikken
for tæt og jeg lave for store huller), derfor vil jeg høre om andre har
forsøgt noget lignende med succes.
Jeg ved godt hvad man kan købe af dyre fine stativer til formålet, men jeg
søger en billig løsning. Overvejer lidt et skelet af tyndt pap-mache ... men
skal lige finde ud af hvad der sker ved brænding (ja papmacheen er væk efter
forglødning ved 980 grader ... kan godt min Bradbury, men hvor voldsomt sker
det - jf. brandrisiko)

Meget OT - men hvad

Claes

Fra : Thomas Schwerdtfeger

Dato : 16-11-06 18:18

Lehmann skrev:
> [...]
> modellervoks) og spørger nu ... er der nogen der ved hvor længe og ved
> hvilken temperatur man "brænder" Fimo-ler (jeg gætter på 50 grader ca 1

Jeg bruger normalt noget ler der hedder Super Sculpey (SS). Det kan fås
hos firmaet creatice Company til en ca pris af 85 kr. for et halvt kilo.
Det er meget bedre end fimo og tro mig.. efter du har prøvet SS så rør
du aldrig Fimo mere. Det er hudfarvet (får også gråt andre steder) og du
kan lave de mest utrolige detaljer i det.

Til spørgsmålet kan jeg kun sige at jeg brænder mit SS ca. 15 min. pr.
cm tykkelse på 130 grader. Du kan med fordel også bruge en
varmluft-pistol til at "fryse" din skulptur undervejs.

Håber det hjælper! Ellers så bare skriv til mig.

Mvh Thomas Schwertfeger.

Fra : Lehmann

Dato : 16-11-06 18:40

Hej Thomas

> [...]
> aldrig Fimo mere. Det er hudfarvet (får også gråt andre steder) og du kan

Nu har jeg jo heller aldrig selv brugt fimo, - men SS lyder som et spændende
materiale ... jeg tror jeg vil købe en "prøvepakke" og lige få nogle ideer.
Prisen er fair synes jeg, men det er spild, og for dyrt et materiale, hvis
eleverne bare får lov at "lege frit".

> [...]
> til at "fryse" din skulptur undervejs.
>
> Håber det hjælper! Ellers så bare skriv til mig.

Jeg har straks føjet dig til min liste over personer jeg kan stille slige
fagspørgsmål - tak

Claes