ovnbagte chips?
Fra : \\_TNT_/

Dato : 03-11-06 16:12

Har fundet mig sådan en portion ovenbagte chips i tyskland

Kunne godt tænke mig at vide hvad i synes om dem og om de er bare lidt sunde
at spise

pr. 100gram

1696kj
6g protein
72g kulhydrater
10g fedt

Håber rigtig meget en kan forklare mig lidt om f.eks. alle de kulhydrater
der er i om de er "sunde" eller ej.. sukker er det jo ihvertfald ikke

Er lidt grøn på det her område men vil meget gerne lære mere..

Dennis Christensen

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 04-11-06 08:38

\_TNT_/ wrote:
> pr. 100gram
>
> 1696kj
> 6g protein
> 72g kulhydrater
> 10g fedt

Det vigtige er ikke hvad det er for kulhydrater, det vigtige er at det
indeholder 1696 kJ pr. 100 g. Det tal er ret lavt for chips,men stadig
alt for højt til at indtage hvis man gerne vil tabe sig.

Det korte af det lange er, at uanset hvad kulhydraterne er lavet af, om
det er forskellige sukkerarter eller ditto stivelse, så er kulhydrater
altså energi der skal forbrændes.

De chips du nævner her ligger så vidt jeg husker nogenlunde på niveau
med saltstænger mht energiindholdet.

Mvh
Marianne Feddersen

Fra : \\_TNT_/

Dato : 04-11-06 19:06

> Det korte af det lange er, at uanset hvad kulhydraterne er lavet af, om
> det er forskellige sukkerarter eller ditto stivelse, så er kulhydrater
> altså energi der skal forbrændes.

Tak for din forklaring, har dog lige endnu et par spørgsmål som jeg håber du
kan hjælpe mig med at få afklaret :)

Dvs. jeg som hovedregel skal gå efter produkter der er meget lave i fedt,
kulhydrater og kj, mens der gerne må være masser af protein i?

Har nemlig længe ledt efter en sund snack til en sjælden gang imellem.. Og
ja jeg spiser masser af frugt i forvejen og er faktisk lige i underkanten af
normalvægtig, men har længe haft det sådan at jeg hellere vil forebygge end
helbrede da det ligger lidt i familien at ta lidt på med årene..

Dennis Christensen

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 04-11-06 23:48

\_TNT_/ wrote:

> Dvs. jeg som hovedregel skal gå efter produkter der er meget lave i fedt,
> kulhydrater og kj, mens der gerne må være masser af protein i?

Der er ingen der bliver fede af protein.

> Har nemlig længe ledt efter en sund snack til en sjælden gang imellem.. Og
> ja jeg spiser masser af frugt i forvejen og er faktisk lige i underkanten af
> normalvægtig

Pas på med det, det kan faktisk blive lidt af en besættelse, men hvis
man ellers er et fornuftigt menneske der som hovedregel vil holde vægten
er det ikke noget problem.

Det er muligt at holde vægten ved at spise fornuftigt 6 dage i ugen og
så synde lidt en enkelt dag og det er nærliggende at gøre det fredag
eller lørdag. Hvis du er normalvægtig skulle det ikke være et problem at
spise en lille pose almindelige chips eller et stykke chokolade uden at
det skal være anledning til moralske eller vægtmæssige skrupler. Lad
være med at købe for meget ad gangen og forkæl dig selv med lidt af det
bedste i stedet for at spise en hel plade skodchokolade fra Marabou.
Husk at hvis din vægt er normal sker der ikke noget ved at indtage 3
normale måltider (fornuftige) plus den smule snold der er beskrevet
ovenfor, hvis man begrænser det til en gang om ugen.

Mvh
Marianne Feddersen

Fra : \\_TNT_/

Dato : 05-11-06 11:56

> [...]
> normale måltider (fornuftige) plus den smule snold der er beskrevet
> ovenfor, hvis man begrænser det til en gang om ugen.

Lyder altsammen meget fornuftigt og passer meget godt med min nuværende
livsstil.

Fik faktisk lært en del om hvad jeg skal kigge efter i produkter(kiggede
mest efter lavt fedt og sukker indhold før)

Men nu jeg tænker over den så må de kulhydrater som er i de ovnbagte chips
jo egentlig være noget stivelse halløj hvilket jo ikke er den mest
ufornuftige form for kulhydrater at indtage hvis man laver lidt i løbet af
dagen, men udover det så kan jeg selvfølgelig godt se kj indholdet er alt
for højt pr. 100g.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-11-06 12:32

"\_TNT_/" <dfnc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo egentlig være noget stivelse halløj hvilket jo ikke er den mest
> ufornuftige form for kulhydrater at indtage hvis man laver lidt i løbet af

Kulhydrater, der ikke er i selskab med vitaminer, mineraler eller andet,
hører under alle omstændigheder til de mest ufornuftige, du overhovedet kan
indtage.

Jeg tvivler på, at de omtalte chips indeholder noget, du ikke kan finde i
langt bedre form.

Vil du spise dem og kan du tåle kalorierne, så spis dem og nyd dem!!!
Men at forsøge at bilde dig selv eller andre ind, at de er sunde eller bare
ikke usunde..... så er jeg ret sikker på, at du er gået for vidt *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : \\_TNT_/

Dato : 05-11-06 12:47

> [...]
bare
> ikke usunde..... så er jeg ret sikker på, at du er gået for vidt *S*

ok tak for det meget klare svar der bragte mig ud af min utopiske chips
forestillinger :)

Det var hermed sidste pose af omtalte produkt der bliver købt fra min side..

Hører forresten gerne om velsmagende færdig lavede sundere alternativer :)

Dennis Christensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-11-06 13:06

> Hører forresten gerne om velsmagende færdig lavede sundere alternativer :)

Jamen hvad er i den forbidnelse "sundt"?

Skal du undgå at få for mange kalorier. Søger du en sund snack til sent om
aftenen? Noget der er sundt før du løber en marathon. Eller bagefter?

Sundt eller ej er et vidt begreb! *S*

Et æble er sundere end chips!
En cacaomælk vil være super lige efter en lang løbetur.

Mvh. Lisbeth

Fra : \\_TNT_/

Dato : 05-11-06 13:39

> Skal du undgå at få for mange kalorier. Søger du en sund snack til sent om
> aftenen?

hehe ja ok, undskyld min svage formulering.. Men søger faktisk netop
ovenstående.. En sund snack til om aftenen uden alt for mange kcal/kj :)

Dennis Christensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-11-06 11:40

"\_TNT_/" <dfnc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne godt tænke mig at vide hvad i synes om dem og om de er bare lidt
> sunde
> at spise

De oplysninger du kommer med siger intet overhovedet om, hvorvidt de er
sunde eller ej.

Hvad er de lavet af. Hvordan er de lavet. Hvillke tilsætningsstoffer er der
i. Etc.

Rapsolie er eksempelvis en sund olie - men det afgøres jo bestemt ikke ved
alene at kigge på fordelingen af protein, kukhydrat og fedtstof! Mængden du
spiser af det er afgørende. Måden du behandler det på er også.

Det samme gælder for dine chips. Det kræver flere faktorer på bordet at
vurdere, om de er sunde eller ej *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : ck

Dato : 04-11-06 16:50

> Har fundet mig sådan en portion ovenbagte chips i tyskland
>
> Kunne godt tænke mig at vide hvad i synes om dem og om de er bare lidt
> sunde
> at spise

Det her er en slanke ng og ikke en sundheds ng

Chips er godt hvis du er meget tynd, men hvis du er fed er det ikke så
sundt.
CK